
تعداد نشریات | 31 |
تعداد شمارهها | 334 |
تعداد مقالات | 3,274 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,073,569 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 4,879,374 |
گونهشناسی و مدلیابی تشبیهات و مثلهای قرآنی و دلالتهای تربیتی آن برای تدریس دروس ادبی | ||
مطالعات ادب اسلامی | ||
دوره 3، شماره 1 - شماره پیاپی 6، شهریور 1403، صفحه 219-237 اصل مقاله (821.3 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22034/jilr.2024.141018.1156 | ||
نویسندگان | ||
مهدیه کشانی1؛ اباذر کافی موسوی* 2 | ||
1استادیار | ||
2استادیار، گروه آموزش معارف اسلامی، دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران | ||
چکیده | ||
نگاه به دروس تخصصی در راستای خلق موقعیتهای تربیتی، رویکردی است که همیشه در محافل تربیتی مورد تائید و استقبال بوده است. در همین راستا، هدف پژوهش حاضر، شناخت گونههای مثلها و تشبیهات قرآنی جهت استخراج مدل توصیفی آنها و دریافت دلالتهای مرتبط تربیتی برای دروس ادبی میباشد. برای دستیابی به این منظور و به دلیل چندوجهی بودن مقاله حاضر، روش پژوهش ترکیبی از مراحل پدیدارشناسی توصیفی در مرحله رجوع به آیات قرآن، تحلیل و کدگذاری دادهها به شیوه استراتژی دادهبنیاد با نرمافزار MAXQDA در سه بخش کدگذاری باز، کدگذاری محوری و کدگذاری انتخابی و روش استنتاج از مبانی در بخش دلالتهای تربیتی برای دروس تخصصی است. محققان ابتدا خوانشی کامل از کلیه آیات قرآن داشته و سپس دادههای مستخرج را کدگذاری، دستهبندی و گونهشناسی نموده و مدل نهایی استخراجشده را جهت استنباط دلالتهای تربیتی، مورد استناد قرار دادهاند. نتایج پژوهش حاکی از آن است که 112 کد باز در رابطه با مثلها و تشبیهات در آیات قرآن وجود دارد که در قالب 4 کد انتخابی انسان، علمی، اعتقادی و قیامت دستهبندی شدهاند. چهار دسته فوق در مرحله بعد به شش کد محوری تقسیم شدهاند. سپس این دادهها در دو بخش تحلیل دادههای ادبی قرآن و فراتحلیل دادههای تربیتی استخراج شده و برای دروس ادبی مورد تحلیل قرار گرفتهاند. | ||
کلیدواژهها | ||
گونهشناسی؛ مدلیابی؛ مثل قرآنی؛ تشبیهات؛ قرآن؛ دلالتهای تربیتی؛ دروس ادبی | ||
مراجع | ||
ابن منظور، محمد ابن مکرم. (1375). لسان العرب. بیروت: دار بیروت.
آبزن، امین، حافظی، شهرام، و غلامی، عبدالخالق. (1401). طراحی و اعتبارسنجی الگوی مرشدیت سازمانی در سیستم آموزش عالی. انجمن علوم مدیریت ایران، 17(66)، 95-122.
حسنی، محمد، و صادق زاده قمصری، علیرضا. (1400). تبیین فلسفه تربیت رسمی و عمومی (تربیت مدرسهای) در جمهوری اسلامی ایران. تهران: پژوهشگاه حوزه و دانشگاه.
حسینی دولتآباد، حکیمه، و دوستکان، فاطمه. (1401). پژوهشی در تقابل مثلهای رایج عصر حاضر با قرآن کریم. قرآن، فرهنگ و تمدن، 8-27.
زارعی رضایی، محمدحسین، و همکاران. (1400). تبیین تربیتی مثلهای قرآنی. سومین کنفرانس بینالمللی توسعه و ترویج علوم انسانی و مدیریت در جامعه.
سیوطی، جلالالدین عبدالرحمن. (1395). الاتقان فی علوم القرآن (ترجمه سیدمهدی حائریقزوینی). تهران: امیرکبیر.
طاهرزاده، اصغر. (1392). انسان از تنگنای بدن تا فراخنای قرب الهی. اصفهان: لب المیزان.
طاهرزاده، اصغر. (1393). ادب عقل، قلب، خیال. اصفهان: لب المیزان.
عابدی، حیدر علی. (1389). کاربرد روش تحقیق پدیدهشناسی در علوم بالینی. راهبرد، 19(54)، 207-254.
لطیفی، میثم. (1397). روششناسی گونهشناسی: رهنمونی بر نظریهپردازی در دانش مدیریت. مطالعات مدیریت دولتی ایران، 1(2)، 25-52.
النحلاوی، عبدالرحمن. (1394). مثلهای قرآنی با رویکرد تربیتی (ترجمه ابراهیم مرادی). تهران: نشر احسان.
هاشمی، احمد. (1386). جواهرالبلاغه. قم: مرکز مدیریت حوزه علمیه.
Abdullah, N., Abd Rahman, L., & Muhammad Rosli, M. M. (2022). Analisis tinjauan literatur sistematik berkaitan Al-Ijaz dan Al-Itnab dalam Al-Quran: A systematic literature review: Analysis on rhetorical figures of Quranic brevity and verbosity. ‘Abqari Journal, 27(1), 176–192.
Bandura, A. (1986). Social foundations of thought and action: A social cognitive theory. Englewood Cliffs, NJ: Prentice-Hall, Inc.
Corbin, J., & Strauss, A. (1990). Grounded theory research: Procedures, canons, and evaluative criteria. Qualitative Sociology, 13(1), 3-21.
Hafiz Muhammad Zafar Siddique, & Muhammad Nadeem. (2024). The Quranic rhetoric and Farazdaqh’s poetry. Al-Mahdi Research Journal (MRJ), 5(3), 862–878.
Langdridge, D. (2007). Phenomenological psychology: Theory, research and method. London: Pearson Education Limited.
Muhammad Nasir Mustafa. (2022). Literary influences of the Holy Quran. AL-DURAR, 1(2), 1-16.
Toorang, M. B., & Jamdaqi, E. (2018). Quranic revelations and mystical allegory. Comparative Theology, 9(19), 107-122. https://doi.org/10.22108/coth.2018.80100.0
Valipour Qaraqeh, H., & Julaei, A. (2020). Reading the stories of the Quran with the terminology approach of fiction literature. Stylistics Studies of the Holy Quran, 4(1), 161-187. https://doi.org/20.1001.1.26455714.1399.3.2.10.2 | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 141 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 125 |