
تعداد نشریات | 31 |
تعداد شمارهها | 334 |
تعداد مقالات | 3,274 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,073,636 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 4,879,401 |
بهره گیری از متون ادبی عامه در تدریس زبان فارسی به غیر فارسی زبانان بر اساس رویکرد متنمحور | ||
پژوهشهای زبانشناسی: نظریه و کاربرد | ||
مقاله 3، دوره 3، شماره 4 - شماره پیاپی 8، اسفند 1403 | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22034/jls.2024.141062.1098 | ||
نویسندگان | ||
هادی کرمی1؛ مهین ناز میر دهقان فراشاه* 2 | ||
1دانشجوی دکتری، گروه زبانشناسی، دانشکدۀ ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایران | ||
2دانشیار گروه زبانشناسی، دانشکدۀ ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایران | ||
چکیده | ||
داستانهای عامیانه از مناسبترین قالبهای آموزش فارسی به غیر فارسی زبانان هستند. هدف پژوهش بهرهگیری از ادبیات عامه در آموزشفارسی به غیر فارسیزبانان بر اساس رویکرد متنمحوراست. چارچوب نظری پژوهش، تلفیقی است از 3 نظریۀ منطقۀ تقریبی رشد ویگوتسکی(1987)، فرضیۀ درونداد قابل فهم کراشن(1985) و عوامل یادگیری کامبورن(1995). چارچوب عملی پژوهش، چرخۀ سه مرحلهای لازار(1993) در تدریس متون ادبی است. به این منظور 10درسنامه از متون مختلف ادبی با درونمایۀ ادبیات عامه تهیه شده است. روش گردآوری اطلاعات به صورت پرسشنامه بوده است. گویههای پرسشنامه منتخبی از کانینگزورث، میکلی و مدرس ساخته بوده است. پایایی پرسشنامه بر اساس مدل فورنل و لارکر(1981) محاسبه و مورد ارزیابی قرار گرفته است. روایی پرسشنامه نیز بر اساس ضریب آلفای کرونباخ محاسبه گردید. نتایج پژوهش نشان داد متون معاصری که حاوی مفاهیم عامه هستند حدود 90درصد تاثیرگذاری بر زبانآموزان داشتهاند، در مقابل متون عامه قدیمی از تاثیرگذاری حدوداً 70درصدی در فرایند آموزش برخوردار هستند. | ||
کلیدواژهها | ||
آموزش فارسی؛ غیر فارسی زبانان؛ ادبیات عامه؛ چرخۀ لازار؛ متنمحور | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 179 |