
تعداد نشریات | 31 |
تعداد شمارهها | 334 |
تعداد مقالات | 3,274 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,073,540 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 4,879,360 |
بررسی اثر کیفیت اطلاعات درک شده و ریسک درکشده بر قصد خرید واحدهای ساختمانی مسکونی با در نظر گرفتن نقش واسط تبلیغات دهان به دهان الکترونیکی در رسانه های اجتماعی | ||
مطالعات رفتار مصرفکننده | ||
مقاله 8، دوره 11، شماره 3 - شماره پیاپی 1، آبان 1403، صفحه 159-179 اصل مقاله (948.46 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22034/cbsj.2024.63360 | ||
نویسندگان | ||
علیرضا حدادیان* 1؛ محمد حسن بیلندی2 | ||
1استادیار، گروه مدیریت، دانشکده علوم اداری و اقتصادی، دانشگاه فردوسی ، مشهد، ایران. | ||
2کارشناس ارشد، مدیریت امور شهری، گروه مدیریت، دانشکده علوم اداری و اقتصادی، دانشگاه فردوسی مشهد، مشهد، ایران | ||
چکیده | ||
صنعت ساختمان یکی از مهم ترین صنایع هر کشوری محسوب می شود و پیشرفت این صنعت بر رشد و توسعه اقتصادی اثر گذار است. از طرف دیگر طی چند سال اخیر، رسانه های اجتماعی رشد بسیار چشمگیری داشته اند. به طور مشخص تعداد زیادی از صفحات در رسانه اجتماعی اینستاگرام در معرفی پروژه های ساختمانی مورد استفاده قرار گرفته اند. لذا هدف این پژوهش بررسی عوامل موثر بر قصد خرید کاربرانی است که تبلیغات واحدهای مسکونی را در صفحات رسانه اجتماعی اینستاگرام مشاهده می کنند. جامعهی این پژوهش را شهروندان شهر مشهد در مناطق متوسط و متوسط به بالای شهر مشهد تشکیل میدهد که نامعلوم در نظر گرفته می شود. نمونه گیری با استفاده از روش غیر احتمالی در دسترس انجام گردید. مدل این پژوهش با 396 پاسخ نامه معتبر مورد بررسی قرار گرفت. دادهها از طریق پرسشنامه جمعآوری شد. روایی ابزار به روش محتوایی و صوری مورد تأیید قرار گرفت. برای تعیین پایایی پرسشنامه از ضریب آلفای کرونباخ استفاده شد و تایید گردید. تجزیه و تحلیل داده ها با استفاده از نرمافزارهای SPSS18 و AMOS و روش مدل معادلات ساختاری انجام شد. نتایج نشان داد که کیفیت اطلاعات درکشده و تبلیغات دهان به دهان الکترونیکی در رسانه اجتماعی اینستاگرام بر قصد خرید واحدهای مسکونی اثر مثبت و معنیداری دارد؛ ریسک درکشده بر قصد خرید واحدهای مسکونی تبلیغ شده در صفحات اینستاگرام اثر منفی و معنیداری دارد. همچنین، تبلیغات دهان به دهان الکترونیکی رابطهی بین کیفیت اطلاعات درکشده و ریسک درکشده با قصد خرید واحدهای مسکونی را میانجیگری میکند. | ||
کلیدواژهها | ||
«اینستاگرام»؛ «تبلیغات دهان به دهان الکترونیکی»؛ «رسانه اجتماعی»؛ « ریسک درکشده»؛ »کیفیت اطلاعات درک شده» | ||
مراجع | ||
حسینی، فهیمه؛ خلیلی، فرزانه و لطفی، رسول )1397(. تاثیر تبلیغات دهان به دهان الکترونیکی بر قصد خرید مجدد با نقش میانجی تعهد و اعتماد الکترونیکی )مطالعه موردی: تلفن همراه سامسونگ در تهران(. مطالعات مدیریت و حسابداری، 4 )1(، .236-250 صداقی، حسین و خلیلی، فرزانه )1394(. تاثیر تبلیغات تلویزیونی بر اقدام خرید مشتریان )مورد مطالعه: مشتریان روغن لادن(. دومین کنفرانس بین المللی آینده پژوهی، مدیریت و توسعه اقتصادی.
ناصرنصیر، اکبر و مارکوسیان، شوبرت )1395(. تاثیر ریسک ادراک شده و اعتماد مشتریان بر خرید آنلاین مشتریان فروشگاه اینترنتی. پارس مدیر، ،5 .80-8
Baber, H. (2017). Service Quality Perception and Its Impact on Customer Satisfaction in Islamic Banks of Malaysia. Malaysian Journal of Consumer and Family Economics, 1-18.
Bachleda, C., Fakhar, A., & Hlimi, L. (2012). Sunscreen purchase intention amongst young Moroccan adults. International Journal of Academic Research in Business and Social Sciences, 2(5), 132.
Bauer, R. A. (1960). Consumer behavior as risk taking. In Proceedings of the 43rd National Conference of the American Marketing Assocation, June 15, 16, 17, Chicago, Illinois, 1960. American Marketing Association. Belanche, D., Casaló, L. V., & Guinalíu, M. (2012). Website usability, consumer satisfaction and the intention to use a website: The moderating effect of perceived risk. Journal of retailing and consumer services, 19(1), 124-132. Benbasat, I., & Barki, H. (2007). Quo vadis TAM? Journal of the association for information systems, 8(4), 7. Chang, A., Hsieh, S. H., & Lin, F. (2013). Personality traits that lead members of online brand communities to participate in information sending and receiving. International Journal of Electronic Commerce, 17(3), 37-62.
Cheung, C. M., Lee, M. K., & Rabjohn, N. (2008). The impact of electronic word‐of‐mouth: The adoption of online opinions in online customer communities. Internet research. Chiu, H. C., Hsieh, Y. C., & Kao, C. Y. (2005). Website quality and customer's behavioural intention: an exploratory study of the role of information asymmetry. Total Quality Management and Business Excellence, 16(2), 185-197. De Magistris, T., & Gracia, A. (2008). The decision to buy organic food products in Southern Italy. British food journal.
G ao, J., Zhang, C., Wang, K., & Ba, S. (2012). Understanding online purchase decision making: The effects of unconscious thought, information quality, and information quantity. Decision Support Systems, 53(4), 772-781.
Ge, J., & Gretzel, U. (2018). Impact of humour on firm-initiated social media conversations. Information Technology & Tourism, 18(1), 61-83. Gil-Cordero, E., Cabrera-Sánchez, J. P., & Arrás-Cortés, M. J. (2020). Cryptocurrencies as a financial tool: Acceptance factors. Mathematics, 8(11), 1974.
Hennig-Thurau, T., Gwinner, K. P., Walsh, G., & Gremler, D. D. (2004). Electronic word-of-mouth via consumer-opinion platforms: what motivates consumers to articulate themselves on the internet? Journal of interactive marketing, 18(1), 38-52. Hocevar, K. P., Flanagin, A. J., & Metzger, M. J. (2014). Social media self-efficacy and information evaluation online. Computers in Human Behavior, 39, 254-262. Hosseini, S. Khalili, F. and Lotfi, R. (2018). The effect of electronic word-of-mouth advertising on repurchase intention with the mediating role of electronic commitment and trust (Case study of Samsung mobile phones in Tehran). Management and Accounting Studies, (4)10, 250-236 (In Persian) Huizingh, E. K. (2000). The content and design of web sites: an empirical study. Information & management, 37(3), 123-134.
Kim, N., & Kim, W. (2018). Do your social media lead you to make social deal purchases? Consumer-generated social referrals for sales via social commerce. International Journal of Information Management, 39, 38-48.
Kim, H., & Niehm, L. S. (2009). The impact of website quality on information quality, value, and loyalty intentions in apparel retailing. Journal of interactive marketing, 23(3), 221-233. Lee, J. E., & Watkins, B. (2016). YouTube vloggers' influence on consumer luxury brand perceptions and intentions. Journal of Business Research, 69(12), 5753-5760. Liao, L., & Huang, T. (2021). The effect of different social media marketing channels and events on movie box office: An elaboration likelihood model perspective. Information & Management, 58(7), 103481. Mainardes, E. W., Portelada, P. H. M., & Damasceno, F. S. (2023). The Influence on Cosmetics Purchase Intention of Electronic Word of Mouth on Instagram. Journal of Promotion Management, 1-31 Munnukka, J., Karjaluoto, H., & Tikkanen, A. (2015). Are Facebook brand community members truly loyal to the brand? Computers in Human Behavior, 51, 429-439. Nasir Nasir, A.and Markosian, Sh. (2016). The effect of perceived risk and customer trust on online shopping by online store customers. Pars Manager Marketing, 5, 88-80. (In Persian) Ross, M., Perkins, H., & Bodey, K. (2016). Academic motivation and information literacy self-efficacy: The importance of a simple desire to know. Library & information science research, 38(1), 2-9. Sadaghi, H; Khalili, F. (2015).The effect of television advertising on the buying behavior (The case of: Ladan Oil Customers), Second international conference on futurology, management and economic development. (In Persian) Silaban, P. H., Chen, W. K., Sormin, S., BP Panjaitan, Y. N., & Silalahi, A. D. K. (2023). How does electronic word of mouth on Instagram affect travel behaviour in Indonesia: A perspective of the information adoption model.Cogent Social Sciences, 9(1), 2163525. Tajuddin, U. N. R. A., Hassan, L. F. A., Othman, A. K., & Razak, N. A. (2020). Electronic word-of-mouth (E-WOM), brand image and consumer purchase intention on healthcare products. Journal of Accounting Research, Organization and Economics, 3(1), 73-83. Talwar, S., Talwar, M., Kaur, P., & Dhir, A. (2020). Consumers’ resistance to digital innovations: A systematic review and framework development. Australasian Marketing Journal (AMJ), 28(4), 286-299. Thakur, R., & Srivastava, M. (2014). Adoption readiness, personal innovativeness, perceived risk and usage intention across customer groups for mobile payment services in India. Internet Research. Van Slyke, C., Shim, J. T., Johnson, R., & Jiang, J. J. (2006). Concern for information privacy and online consumer purchasing. Journal of the Association for Information Systems, 7(6), 1. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 175 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 81 |