
تعداد نشریات | 31 |
تعداد شمارهها | 334 |
تعداد مقالات | 3,274 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,073,574 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 4,879,377 |
مطالعه جامعه شناختی قالی معاصر ایرانی با روش کیفی | ||
جامعه شناسی فرهنگ و هنر | ||
مقاله 3، دوره 6، شماره 4 - شماره پیاپی 22، دی 1403، صفحه 26-35 اصل مقاله (831.77 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22034/scart.2024.140089.1409 | ||
نویسندگان | ||
مریم متفکرآزاد* 1؛ محمد عباس زاده2 | ||
1استادیار، گروه هنر، دانشگاه هنر اسلامی تبریز، تبریز، ایران | ||
2استاد، گروه جامعه شناسی، دانشگاه تبریز، تبریز، ایران | ||
چکیده | ||
از جمله مولفه های قالی ایرانی در عصر کنونی، بازتولید هنری بر مبنای شرایط جامعه شناختی معاصر است. لذا شناخت و مطالعه قالی معاصر با شناخت اهمیت مبانی نظری و مولفه های جامعه شناختی معاصر میسر است. در این پژوهش به مطالعه جامعه شناختی قالی معاصر ایرانی با روش کیفی پرداخته شده است؛ از این رو هدف پژوهش حاضر مطالعه مولفه های قالی معاصر ایرانی برگرفته از شرایط جامعه شناختی معاصر است. پژوهش در پی پاسخ به این سوال است که مولفه های قالی معاصر ایرانی از ابعاد جامعه شناختی چیست؟ و با روش کیفی و به شیوه توصیفی– تحلیلی به بررسی این موضوع پرداخته است. پژوهش حاضر از نظر زمانی پژوهشی معاصر می باشد. نتایج پژوهش حاکی از آن است که امروزه تحول به عنوان رویکرد اصلی قالی معاصر مطرح است. از این رو مولفه های جامعه شناختی معاصر تحت تاثیر عصر مدرن و پست مدرن شکل گرفته و هنرهای سنتی ایرانی و از آن جمله قالی را متحول ساخته است. در این راستا نحوه و میزان تاثیرگذاری و ارتباط بین مجموعه عوامل تولید که شامل طراحان و مخاطبان و... بر تحول زیبایی شناختی قالی معاصر نمایان است. اهمیت نقش عوامل تولید چون طراحان و توجه به کثرت سلایق مخاطبان که از مولفه های عصر پست مدرن محسوب می شود، به ویژه اهمیت مخاطبان عام و خاص به عنوان رویکرد مخاطب محوری در قالی معاصر مطرح می باشد. بر این اساس می توان گفت تحول جامعه شناختی قالی معاصر ایرانی که با تغییر و تحول در نقش عوامل تولید چون طراحان، مخاطبان، تولیدکنندگان هنری و توزیع کنندگان نمود یافته، بر ابعاد زیبایی شناختی طرح ها و نقش مایه ها تاثیرگذار بوده و در جهت بازتولید قالی معاصر حائز اهمیت است. | ||
کلیدواژهها | ||
قالی ایرانی؛ مولفه های اجتماعی؛ مدرنیسم؛ تحول هنری | ||
مراجع | ||
منابع
آزادارمکی، تقی؛ مبارکی، مهدی (1391). تببین جامعه شناختی علل تحول فرش ایرانی در دوره صفویه. جامعه شناسی هنر و ادبیات، 4 (1)، 73-92.
اربابی، بیژن ( 1387). ارزیابی شیوه های طبقه بندی طرح و نقش فرش ایران. مجله گلجام، 4 (11)، 57 - 74.
اکبری، نعمت الله (1380 ). چگونگی تاثیر هنر و خلاقیت بر ایجاد تقاضا در بازار. مجموعه مقالات گردهمایی پژوهشی اقتصاد و توسعه هنر، تهران: انتشارات مرکز مطالعات و تحقیقات هنر.
انگلیس، دیوید؛ هاگسون، جان (1399). جامعه شناسی هنر، شیوه های دیدن. ترجمه جمال محمدی، تهران: نشر نی.
بوردیو، پیر (1393). تمایز: نقد اجتماعی قضاوتهای ذوقی. ترجمه حسن چاوشیان، تهران: انتشارات ثالث.
پورمند، حسنعلی؛ مهدوی نژاد، محمدجواد؛ ایمانی، الهه (1389). نقش طرحهای جدید در توسعه وگسترش فرش دستباف. مجله گلجام، 17، 11 -26.
ترابی، علیاکبر (1379). جامعهشناسی هنر و ادبیات: مثلث هنر. تبریز: نشر فروغ آزادی.
ترکاشوند، فاطمه؛ هوشیار، مهران و کشاورز افشار، مهدی ( 1398). تاثیر ابزارها و روشهای طراحی رایانه ای بر هنر- صنعت فرش معاصر ایران. نشریه گلجام، 36، 23-42.
تقا، احمدرضا؛ جرمی تنر (1385). جامعهشناسی هنرمند. تهران. نشر زیباشناخت.
تقوی، ترنم؛ کفشچیان مقدم، اصفر؛ پهلوان نوده، محبوبه (1398). خوانشی در باب معاصریت در هنر. نشریه هنرهای زیبا- هنرهای تجسمی، 24 (2)، 5-14.
جرمی. اف. لین (1388) . نقد و بررسی نظریه میدانهای هنری پیربوردیو چه زمانی هنر، هنر میشود؟. ترجمه مهسا رضوی. فصلنامه هنر، 78، 116- 139.
جل، آلفرد (1390). هنر و عاملیت، به سوی نظریه جدید انسانشناختی. ترجمه احمد صبوری. تهران: فرهنگستان هنر.
جهانی، مهدی؛ موسوی لر، اشرف السادات؛ حسن پورنامی، جواد؛ میرزایی، عبدالله (1390). نگرشی بر مفهوم هویت در طراحی قالی معاصر آران و اردبیل. مجله گلجام، 7 (19)، 25-42.
راودراد، اعظم؛ چیتسازیان، امیرحسین؛ جلولی، اعظم (1400). تحلیل جامعه شناختی دنیای هنر فرش (مورد مطالعه: منطقه اراک). جامعه شناسی فرهنگ و هنر، 3 (2)، 77-54.
رحمتی، سید محمد حسین (1387). آسیب شناسی طراحی فرشهای رایج و نوآوری در آنها. گلجام، 10، 67-77.
رحیم پناه، فاطمه؛ هوشیار، مهران (1394). جایگاه و میزان تاثیر رشته دانشگاهی فرش در بهبود اقتصادی فرش ایرانی در دوران معاصر. گلجام، 27، 23-39
رهبرنیا، زهرا؛ یاقوتی، سپیده؛ مرسلی توحیدی، فاطمه (1396). تحلیل زیبایی شناسانۀ عمل عکاسی در بستر هنرهای زیبا با رویکردی به نظریۀ سرمایۀ فرهنگی بوردیو. مبانی نظری هنرهای تجسمی، 2 (1)، 93- 106.
شعبانی خطیب، صفرعلی (1387). فرهنگ نامه تصویری آرایه و نقشه فرشهای ایران. قم: انتشارات سپهر اندیشه.
طاهرپور، نصرت السادات (1400). جامعه شناسی هنر ایران. تهران: نشر علم.
صالحی امیری، سیدرضا؛ سپهرنیا، رزیتا (1394). الگوی ارتقای سرمایه فرنگی در ایران. تهران: انتشارات ققنوس.
ضمیری، چکامه ( 1398). بررسی تاریخی تقابل سنت و مدرنیته در طرح و رنگ فرش دستباف شهری ایران. مجله مطالعات هنر اسلامی، 15 (33)، 24-43.
فلیک، اووه ( 1387). درآمدی بر تحقیق کیفی. ترجمه هادی جلیلی، تهران: نشر نی.
فوزی تویسرکانی، یحیی (1380). مذهب و مدرنیزاسیون در ایران. تهران: انتشارات مرکز اسناد انقلاب اسلامی.
فیشر، ارنست (1386). ضرورت هنر در روند تکامل اجتماعی. ترجمه فیروز شیروانلو، تهران: توس.
عباس زاده، محمد ( 1391). تاملی بر اعتبار و پایایی در تحقیقات کیفی. مجله جامعه شناسی کاربردی، 21 (45)، 19-34.
غفاری، ابوالحسن ( 1397). فلسفه هنر و زیبایی. تهران: سازمان انتشارات پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی
مقدس، علی اصغر؛ قدرتی، حسین ( 1383). نظریه ساختاریشدن آنتونی گیدنز و مبانی روش شناختی آن. مجله علوم اجتماعی دانشگاه فردوسی مشهد، 1 (4)،1-31.
معقولی، نادیا؛ شیخمحمدی، علی؛ قبادی، حسین علی (1391). تحلیل جامعه شناسانه هویت ملی و مولفه های آن. جامعه شناسی هنر و ادبیات، 4 (2)، 115-134.
میرزایی، عبدالله؛ پیربابایی، محمد تقی؛ راودراد، اعظم؛ عباس زاده، محمد؛ وندشعاری، علی (1395). تبیین جامعه شناختی علل تحول یا ثبات در نظام طراحی قالی معاصر ایران. مجله گلجام، 12 (29)، 29- 44.
ولف، جنت (1389). «ساختار اجتماعی و آفرینش هنری»، در مبانی جامعه شناسی هنر. ترجمه علی رامین، تهران: نشر نی.
هینیک، ناتالی (1391). جامعه شناسی هنر. ترجمه عبدالحسین نیک گهر، تهران: نشر آگه.
یاسینی، آرزو (1396). بررسی شیوه طراحی طبیعتگرا در نقشمایههای گیاهی طراحی فرش تبریز در دوره قاجار و ارائه یک طراحی مبتنی بر مطالعات. پایاننامه کارشناسی ارشد؛ ایران، تبریز، دانشگاه هنر اسلامی تبریز، دانشکده فرش.
یوسفی، رسول؛ زارع خلیلی، فتح الله؛ مقنی پور، مجیدرضا و غروی منجیلی، فریبا (1401). تأثیر طبقه و سرمایه های اجتماعی و فرهنگی بر سلایق هنری (مورد مطالعه: شهر شیراز). فصلنامه جامعه شناسی فرهنگ و هنر، 4 (1)، 167-147.
References Brown, K. (2016). Interactive Contemporary Art: Participation in Practice. London: I.B. Tauris. Patton, P. (2015). Postmodernism: philosophical aspects. In International Encyclopedia of the Social & Behavioural Sciences (PP.684-689). Elsevier. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 188 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 70 |