
تعداد نشریات | 31 |
تعداد شمارهها | 334 |
تعداد مقالات | 3,273 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,073,487 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 4,879,339 |
واکاوی تاریخی جریان ها و گروه های فکری رشته مطالعات برنامه درسی در ایران | ||
تدریس پژوهی | ||
مقاله 4، دوره 12، شماره 1 - شماره پیاپی 35، فروردین 1403، صفحه 57-77 اصل مقاله (1.55 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22034/trj.2024.139598.1851 | ||
نویسندگان | ||
علیرضا امیری1؛ علی حسینی خواه* 2؛ عفت عباسی3؛ ناصر شیربگی4 | ||
1دانشجوی دکتری رشته مطالعات برنامه درسی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی،دانشگاه خوارزمی تهران | ||
2استادیار مطالعات برنامه درسی دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران | ||
3دانشیار مطالعات برنامه درسی دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران | ||
4استاد مدیریت آموزشی دانشگاه کردستان، سنندج، ایران | ||
چکیده | ||
هدف مقاله، مطالعه روند شکلگیری گروههای فکری و جریان های مطالعات برنامه درسی در ایران بوده است. طرح پژوهش کیفی که از دو روش کتابخانه ای ( مطالعه اسناد) و تحلیل محتوای کیفی (استقرایی ) استفاده شده است. میدان آماری در روش کتابخانه ای، اسناد مربوط به رشته و از ابزار فیش برداری و پرسشنامه استخراج منابع بهره برده شده است. میدان آماری در روش دوم خبرگان و اساتید دانشگاه در رشته مطالعات برنامه درسی ایران بوده که با استفاده از روش نمونه گیری گلوله برفی انتخاب، و با استفاده از مصاحبه نیمه ساختار مند داده ها گرد آوری شد. تعداد نمونه ها تا حد اشباع 15 نفر بود. سپس، با استفاده از روش تحلیل مضمون داده ها کدگذاری و در نهایت تجزیه و تحلیل با استفاده از روش کلایزری انجام شد. اعتبار و روایی پژوهش بر اساس قابلیت اعتماد و اطمینانپذیری، قابلیت انتقال و عمومیت و تاییدپذیری شاخصها، بررسی و تأیید گردید. نتایج به دست آمده نشان دهنده این است که مهم ترین جریان و گروه های فکری بعد از شکل گیری رشته مطالعات برنامه درسی در ایران، به ترتیب: کلاسیک، فرایند شناختی، عمل فکورانه، مطالعات تطبیقی، فناوری نوین، نو فهم گرایی، روش های نوین، بومی سازی و نوبستر سازی بوده است. | ||
کلیدواژهها | ||
مطالعات برنامه درسی؛ رشته مطالعات برنامه درسی؛ تحلیل محتوای کیفی | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 188 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 166 |