| تعداد نشریات | 31 |
| تعداد شمارهها | 393 |
| تعداد مقالات | 3,799 |
| تعداد مشاهده مقاله | 5,309,347 |
| تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 5,535,836 |
نگاهی به اشعار رحمان دوست بر مبنای نظریۀ کنشگفتاری سرل | ||
| پژوهشهای زبانشناسی: نظریه و کاربرد | ||
| مقاله 5، دوره 4، شماره 1 - شماره پیاپی 9، فروردین 1404، صفحه 59-78 اصل مقاله (729.62 K) | ||
| نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
| شناسه دیجیتال (DOI): 10.22034/jls.2024.141468.1121 | ||
| نویسندگان | ||
| تمنا الهی پناه1؛ حسین رضویان* 2؛ رویا صدیق ضیابری3 | ||
| 1دانشجوی دکتری، گروه زبان شناسی همگانی، واحد شاهرود، دانشگاه آزاد اسلامی، شاهرود، ایران. | ||
| 2دانشیار گروه زبانشناسی، دانشگاه سمنان، سمنان، ایران. | ||
| 3استادیار گروه زبانشناسی، واحد شاهرود، دانشگاه آزاد اسلامی، شاهرود، ایران. | ||
| چکیده | ||
| تفکّر انتقادی و خلاق، بستر لازم را برای رشد انسان و تفکّر فلسفی فراهم مینماید. از گذشته تا کنون، در میان مکاتب مختلف زبانشناسی، زبان به عنوان ابزاری برای تفکّر، ارتباط و بازنمایی افکار مطرح بودهاست. آدمی در گفتهها و نوشتههایش تجربهها، عقاید، احساسات، آرزوها، تمایلات و تصوّراتش را منعکس میکند. در پژوهشِ حاضر، سعی برآن است تا با کاربست نظریۀ کنشگفتاری سرل و از منظر تفکّر انتقادی، اشعار یکی از شاعران برجستۀ کودک- مصطفی رحمان دوست- بررسی شود. بدین منظور 73 شعر وی، به تفکیک گروه سنّی «الف/ب»، «ج» و «د» - براساس درجه بندی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان- انتخاب و بررسی شدهاست. نتایج پژوهش حاکی از آن است که در سطح «الف/ب» شاعر بااستفاده از کنشهای عاطفی، ترغیبی و تعهّدیِ بیشتر در اشعارش - باپرهیز از گوینده بودن صرف- تلاش میکند تا خواننده راآشکارا در فرایندمعنا آفرینی واردکند و از این رهگذر تعاملی دوسویه ایجاد نماید. در مقابل درگروه سنّی «ج» و «د» با لحاظ نمودن حس استقلالطلبی و رشد قوای شناختی نوجوان، قضاوت را به تدریج به وی میسپارد و با طرح بحثهای فلسفی درقالب کنشهای اظهاری، زمینۀ تفکّر را فراهم میسازد. مخاطب نوجوان خویش را به موضعگیری در مسائل فرا میخواند تا قضاوت نماید و از نتیجۀ رشد تفکّرو خلاقیّتش بهره گیرد. اشعار رحمان دوست، مخاطب رابه سمت تفکّر انتقادی وخلاق سوق میدهد. نتایج مقاله بیانگر این نکته است که رحمان دوست مخاطبشناسی را در خلق آثار ادبی خویش لحاظ نموده و پرورش مهارتهای تفکّر انتقادی و خلاقیّت را در آثارش مدنظر داشته است. | ||
| کلیدواژهها | ||
| تفکّر انتقادی؛ رحمان دوست؛ سرل؛ کنشگفتاری؛ شعرکودک و نوجوان | ||
| مراجع | ||
|
منابع
اَشکان، ساناز (1392). آشنایی معلّمان با تفکّر انتقادی و تفکّر خلاق. ترجمۀ مرتضی کوکبی. تهران: کمال اندیشه تهران.
اِسمیت، آلفردگود (1379). ارتباطات و فرهنگ. تهران: سازمان مطالعه و تدوین کتب علوم انسانی دانشگاهها (سمت).
امیرپور، برزو (1391). «رابطه تفکر انتقادی و ابعاد آن با شادکامی و عزت نفس اجتماعی دانشجویان». راهبردهای آموزش، شماره 3، 147-143.
رحمان دوست، مصطفی (1379). فصل بهار بنویس. تهران: کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان.
رحمان دوست، مصطفی (1379). گل لبخند و سلام. تهران: کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان.
رحمان دوست، مصطفی (1384). کاش حرفی بزنی. تهران: کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان.
رحمان دوست، مصطفی (1386) اون چیه که اون کیه که. تهران: کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان.
رحمان دوست، مصطفی (1390). ترانههای نیایش 5 . تهران: نشر افق.
رحمان دوست، مصطفی (1390) ترانههای نیایش9. تهران: نشر افق.
رحمان دوست، مصطفی (1392). ترانههای نیایش 8 . تهران: نشر افق.
رحمان دوست، مصطفی و همکاران (1392). هیچ هیچ هیچانه. تهران: نشر افق.
عبداللّهیان، حمید و علی اصغر باقری (1395). «کنشهای گفتاری پنج گانه در شعر صدای پای آب سپهری». زبان و ادبیات فارسی، شمارۀ 82 ، 241-258.
کوکبی، مرتضی وهمکاران (1391). «حضور مؤلّفههای تفکّرانتقادی در کتابهای داستانی از نظر مربّیان کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان». مطالعات ملّی کتابداری و سازماندهی اطّلاعات، دورۀ 6، 126-132.
میرهاشمی، مرتضی و همکاران(1397). «تحلیل مضمونهای تعلیمی گلستان بر بنیاد نظریۀ کنش گفتار سرل». فصل نامۀ پژوهشهای ادبی، شمارۀ 60 ، 141-176.
مهاجری، محمّدکاظم (1392). «تفکّر انتقادی و نقش داستان در پرورش آن (با رویکرد تربیت دینی کودکان)». بصیرت و تربیت اسلامی، شمارۀ 26، 31-53.
ویلسون، جنی و کت مورداک (1390). آموزش و ارزیابی مهارتهای زندگی. ترجمۀ حسن دانشور تهران: فاطمی.
Refrences
Abdollahian, hamid & Bagheri, Ali asghar (1395). “The five speech acts in Sepehri's poem “The Sound of Footsteps”, Volume 82, pp 258-241.(In Persian)
Amirpour, Borzou (1391). “ The relationship between critical thinking and its dimensions with students' happiness and social self-esteem”. Education Strategies. Volume 3, pp 143-147. (In Persian)
Ashkan, sanaz (1392). Acquaintance of teachers with critical thinking and creative thinking. Tr. By: Morteza kokabi. Tehran: Kamal andishe press. (In Persian)
Austin, TJ. L (1970). How to Do Things With Words, The William James Lecture Delivered at Harvard University. Cambridge, Massachusetts: Harvard University press.
Botha, J.E (1991). Speech act theory and new testament exegesis, HTS, Vol 47,No 2.
Chiusaroli, Megan and Brittany Ober (2016) “Poetry as a Means for Critical Thinking and
Self-Expression”, IDIOM, Volume 46. pp 15-16.
Crystal, D (2003). A Dictionary of Linguistics & Phonetics. Oxford: Blackwell
Cutting, Joan (2002). Pragmatic and Discourse. London: Routledge.
Erman, M (1998). “Evaluating critical thinking in clinical practice nurse educator”. Journal
of Nurseو Stainton(eds), pp 22-25.
Facione NC, Facione PA, Sanchez CA.(1991) “Critical thinking disposition as a measure of
competent clinical judgement. Journal of Nursing education, 33(8):345-350.
Kokabi, Morteza et al (1391). “The presence of critical thinking elements in fiction books according to the teachers of the Center for Intellectual Development of Children and Adolescents”. National studies of librarianship and information organization, Volume 6, pp 126-132. (In Persian)
Levinson, S. C (1983). Pragmatics. Cambridge: Cambrige University press.
Maura H, Albert (1985). Promotion of critical and creative thinking skills through the teaching of poetry (M. A.). University of Massachusetts Boston.
Mirhashemi, Morteza et al (1397). “Analysis of educational themes of Golestan based on Searle's speech act theory”. Reading Research Quarterly. Volume 60, pp 141-176. (In Persian)
Mohajeri, Mohammad Kazem (1392). “Critical thinking and the role of stories in its development”. Islamic insight and education. Volume 26, pp 31-53. (In Persian)
Paul, R.C (1992). Critical thinking: What every person needs to survive in rapidly changing
world. Santa Rosa: Foundation for Critical Thinking Press.
Paul, Dr. Richard; Elder, Dr.Linda (2008). The Miniature Guide to critical Tinking Concepts and Tools. Dillon Beach: Foundation for Critical Thinking Press.
Rahmandoust, Mostafa (1379). The flower of smile and greeting. Tehran: Center for the Intellectual Development of Child and Adolescent. (In Persian)
Rahmandoust, Mostafa (1379). Write the season of spring. Tehran: Center for the Intellectual Development of Child and Adolescent. (In Persian)
Rahmandoust, Mostafa (1384). I wish you would say something. Tehran: Center for the Intellectual Development of Child and Adolescent. (In Persian)
Rahmandoust, Mostafa (1386). What is that, who is that . Tehran: Center for the Intellectual Development of Child and Adolescent. (In Persian)
Rahmandoust, Mostafa (1390). Prayer songs 5 . Tehran: Ofogh press. (In Persian)
Rahmandoust, Mostafa (1390). Prayer songs 9. Tehran: : Ofogh press. (In Persian)
Rahmandoust, Mostafa et al (1392). Nothing, nothing, nothing . Tehran: : Ofogh press. (In Persian)
Rahmandoust, Mostafa (1392). Prayer songs 8 . Tehran: : Ofogh press. (In Persian)
Sbisa,M (2002). “Speech acts in context”. Language and communication. pp 421- 436.
Searle, John. R (1983). Intentionality. Cambridge: Cambridge University Press.
Searle, J.R (1999). Speech Acts: An Essay in the Philosophy of Language. New York and Melbourne: Cambridge University Press.
Smith, Alfred Goud (1379). Communication and culture. Tehran: SAMT organization press.
Verschueren, Jef (2003). Undrestanding pragmatic. London: Arnold
Wilson, Jenny & Murdock, Kat (1390). Teaching and evaluating life skills. Tr. Hasan Daneshvar, Tehran:Fatemi. (In Persian)
Yule, George (1996). Pragmatics. Oxford University Press. | ||
|
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,255 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 13 |
||