
تعداد نشریات | 31 |
تعداد شمارهها | 334 |
تعداد مقالات | 3,274 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,073,583 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 4,879,382 |
مصرف فرهنگی رسانه ها و تغییرات هویتی: پیمایشی دربارۀ منطقۀ اورامانات استان کرمانشاه | ||
جامعه شناسی فرهنگ و هنر | ||
مقاله 1، دوره 6، شماره 3 - شماره پیاپی 21، مهر 1403، صفحه 1-13 اصل مقاله (695.81 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22034/scart.2024.141285.1524 | ||
نویسندگان | ||
مرتضی سعیدیان* 1؛ احمد رضایی2 | ||
1عضو علمی گروه جامعه شناسی، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران | ||
2دانشیار، گروه جامعه شناسی، دانشکده علوم انسانی و اجتماعی، دانشگاه مازندران، بابلسر، ایران | ||
چکیده | ||
هدف این مطالعه تحلیل رابطۀ بین مصرف رسانه ها و تغییرات هویتی است. به بیان دیگر، می کوشد برهم کنش ابعاد هویتی بر یکدیگر و رابطه آنها با میزان مصرف رسانه ها را مطالعه کند. این پژوهشِ کاربردی که از نوع توصیفی- علی است با روش پیمایش (از نوع مقطعی) انجام پذیرفته و برای گردآوری داده ها از ابزار پرسشنامه استاندارد سلگی و همکاران (1394) سود جسته است. جامعه آماری چهار مرکز شهرستان منطقه اورامانات در کرمانشاه که با استفاده از روش نمونه گیری خوشه ای چندمرحله ای و طبق فرمول کوکران حجم نمونه 384 نفر به دست آمد. یافته ها نشان می دهد که در ماتریس همبستگیِ چهار بُعد هویت، رابطۀ مستقیم و معنی داری بین هویت قومی و ملی با هویت دینی وجود دارد. همچنین بین هویت دینی و هویت جهانی این رابطه معکوس و معنی دار است. رابطۀ بین هویت ملی و مصرف رسانۀ ملی (تلویزیون) مثبت، و بین این بُعد از هویت و مصرف شبکه های ماهواره ای کُردزبان معکوس است. آنچه هویت قومی نامیده می شود با ماهواره های کُردزبان رابطه مستقیم و معنی داری دارد. همچنین بین هویت دینی با میزان مصرف ماهواره های کُردزبان رابطه معکوس و با تلویزیون سراسری رابطه مثبتی وجود دارد که این دو متغیر روی هم حدود 7 درصد از تغییرات هویت دینی را تبیین کرده اند. نهایتاً هویت مدرن با میزان مصرف تلویزیون سراسری رابطه معکوس و با ماهواره رابطه مثبت و معنی داری داشته است که در مجموع این دو متغیر حدود 5 درصد از تغییرات هویت مدرن را پیش بینی کرده اند. از دیگر نتایج این پژوهش اینکه در سلسله مراتب هویتی، هویت قومی پاسخگویان با میانگین 4 بیشترین و هویت مدرن با میانگین 88/3 کمترین بوده است. از نظر ارجحیت هویتی پاسخگویان در وهله اول خود را مسلمان، بعد کُرد و سپس ایرانی دانسته اند. از نظر مصرف رسانه نیز میزان استفاده پاسخگویان از رسانه های رسمی مثل تلویزون و شبکه استانی بسیار کم بوده است و به شدت از فضای مجازی و شبکههای اجتماعی جدید استفاده می کنند. | ||
کلیدواژهها | ||
مصرف رسانه ای؛ تغییرات هویتی؛ هویت دینی؛ هویت بومی؛ هویت جهانی | ||
مراجع | ||
امیری فر، ایمان؛ شیرمردی، سارا (1396). بررسی عوامل اجتماعی و فرهنگی مؤثر بر گرایش جوانان شهر اهواز به هویت ملی با تأکید بر استفاده از شبکههای غیر ایرانی ماهواره و سایتهای اینترنتی. فصلنامة علوم اجتماعی شوشتر، 11 (1)، 213-204.
کلاینبرگ، اتو (1390). روانشناسی اجتماعی. ترجمه علی محمد کاردان، تهران: فردوس.
بیات، بهرام؛ قنبری برزیان، علی (1397). تبیین ارتباط رسانه های ارتباط جمعی و فضای مجازی با هویت ملی (مورد مطالعه: جوانان عرب زبان اهواز). پژوهشنامه نظم و امنیت انتظامی، 11(3)، 1-28.
جنکینز، ریچارد (1394). هویت اجتماعی. ترجمه تورج یاراحمدی، چاپ دوم، تهران: شیرازه.
رحمانی، ه. (1397). بررسی جامعهشناختی تأثیر شبکه های اجتماعی مجازی بر هویت قومی (مطالعه موردی: کردهای شهر بانه). پایان نامه کارشناسی ارشد. دانشگاه مازندران.
رضایی، احمد؛ محمدی، نریمان (1394). رسانه مدرن و برساخت هویت: کانالهای ماهوارهای کردی و هویت قومی کردهای ایران. توسعه اجتماعی، 9(3)، 79-114.
صمدی، مهران؛ شاهمحمدی، شورش (1397). مطالعه رابطه بین میزان هویت پذیری قومی و مشارکت پذیری سیاسی با مصرف رسانه ای شهروندان ارومیه. مطالعات جامعه شناسی، 10(39 )، 43-58.
قاسمی، ف. (۱۳۸۳). مراتب و مولفه های هویت. تهران: پژوهشکده علوم انسانی و اجتماعی جهاد دانشگاهی.
گلمحمدی، احمد (۱۳۸1). جهانی شدن و بحران هویت. فصلنامه مطالعات ملی، 3 (2)، 13-49.
گودیکانست، ویلیام (1383). پیوند تفاوتها؛ راهنمای ارتباط کارآمد بین گروهی. ترجمه علی کریمی و مسعود هاشمی، تهران: انتشارات تمدن ایرانی.
گیدنز، آنتونی (1396). تجدد و تشخص، جامعه و هویت شخصی در عصر جدید. ترجمه ناصر موفقیان، تهران: نی.
مقصودی، محمد (1382). تحولات قومی در ایران: علل و زمینه ها. تهران: مؤسسه مطالعات ملی.
مهدیزاده، سید محمد (1400). نظریه های رسانه: اندیشه های رایج و دیدگاههای انتقادی. تهران: همشهری.
نوری، مختار؛ حسنپور، علی؛ محمدی، صادق (1394). بازنمایی هویت ملی بهعنوان امر سیاسـی در مجمـوعههای تاریخی تلویزیـون جمهـوری اسلامی ایـران. فصلنامه علمی رسانه، 26(2)، 5-23.
علیگو، محمود؛ موحد، مجید؛ حمیدیزاده، احسان (1401). مطالعه جامعه شناختی نسبت ابعاد چهارگانه هویت )مطالعه موردی: دانشآموزان شهر سنندج). جامعهشناسی فرهنگ و هنر، 04 (2)، 155- 173.
حاجیانی، ابراهیم (1380). تحلیل جامعه شناختی هویت ملی در ایران و طرح چند فرضیه. فصلنامه مطالعات ملی، 2 (5): 193-228.
حسنی فر، عبدالرحمن؛ عباس زاده مرزبالی، مجید (1399). مؤلفه های شکل دهنده هویت ملی ایران در فرایند تاریخی. نشریه جامعه پژوهی فرهنگی، 11 (1)، 31 – 56.
حیدری، م. (1383). هویت و امنیت ملی. تهران: پژوهشکده علوم انسانی و اجتماعی جهاد دانشگاهی.
فتاحی، اسعد (1395). بررسی تأثیر رسانههای نوین بر میزان تعلق هویت ملی، قومی و دینی جوانان شهر سنندج، پایان نامه کارشناسی ارشد، موسسه آموزش عالی البرز.
برگر، پیتر و همکاران (1381). نوسازی و آگاهی: ذهن بیخانمان. ترجمۀ محمد ساوجی، تهران: نشر نی.
بهرامی کمیل، نظام (1398). نظریه رسانه ها. تهران: نشر کویر.
جنکینز، ریچارد (1394). هویت اجتماعی. ترجمه تورج یاراحمدی، تهران: شیرازه.
ساروخانی، باقر (1400). جامعه شناسی ارتباطات. تهران: اطلاعات.
کاستلز، مانوئل (1395). عصر اطلاعات،.ترجمه احد علیقلیان و افشین خاکباز، چاپ دهم، تهران: آگاه.
دلاوری، ابوالفضل (۱۳۸۳). شهر، هویت و سیاست در ایران معاصر. تهران: پژوهشکده علوم انسانی و اجتماعی جهاد دانشگاهی.
نوچه فلاح، رستم (۱۳۸۳). هویت: واقعیتی ثابت یا سیال. تهران: پژوهشکده علوم انسانی و اجتماعی جهاد دانشگاهی.
References Aghapouri, H. (2018). Nationalism and diaspora in cyberspace: The case of the Kurdish diaspora on social media (Doctoral dissertation, ResearchSpace@ Auckland).
Aghapouri, J. H. (2020). Towards pluralistic and grassroots national identity: a study of national identity representation by the Kurdish diaspora on social media. National Identities, 22(2), 173-192.
Aghapouri, J., & Ahmadi, A. (2021). The representation and reconstruction of ethno‐national identity on social by Kurdish women in Rojhelat, Kurdistan‐Iran. Studies in Ethnicity and Nationalism, 21(2), 104- 125.
Alia, V. & Bull, S. (2015). Media and Ethnic Minorities. Edinburgh University Press.
Anderson, S. (2006). Imagined communities. Literary Criticism and Cultural Theory, 49, 1-15.
Burkhanov, A. (2013). Ethnic state versus civic-nation state in Kazakhstan: National identity discourse in Kazakh and Russian media of Kazakhstan (Doctoral dissertation, Indiana University).
Dunu, I. V, Onoja, I. B & Asogwa, C. E. (2017). Rethinking ethnic identity through the media for sustainable national development in a multi-ethnic society. Journal of Sustainable Development in Africa, 19(1), 201-214.
Gheci, Sh., & Hall, S. (2020). “The work of representation”. In The Applied Theatre Reader (pp. 74-76). London: Routledge.
Hales, A. F., & Valeer Jr, W. P. (2014). Stimulating the quasi-statistical organ: Fear of social isolation motivates the quest for knowledge of the opinion climate. Communication Research, 40(4), 439-462.
Obrames, G.M. and Hogg, M.A. (2004). Social Psychology. 3rd ed. London: Prentice Hall Kegan Pan press.
Majstorović, D., & Turjačanin, V. (2013). “Ethnic and national identity and ethnic nationalism in the public sphere in Bosnia and Herzegovina: The case of major print media”. in Youth Ethnic and National Identity in Bosnia and Herzegovina (pp. 65-86). London: Palgrave Macmillan.
Mansell, R. (2011). The handbook of global media and communication policy. West Sussex, United Kingdom: Wiley-Blackwell.
Moon, S. J. (2013). Attention, attitude, and behavior: Second-level agenda-setting effects as a mediator of media use and political participation. Communication Research 40(5),698-719.
Reganes, E. (1999). "What is a nation", Nation and narration, ed. by. Homi K. Bhabha, London&New York: Routledge.
Ross, T. (2021). Ethnic media and multi-dimensional identity: Pacific audiences’ connections With Māori media. Communication Theory, 31(2), 209-227.
Smets, K. (2018). Ethnic identity without ethnic media? Diasporic cosmopolitanism, (social) media, and distant conflict among young Kurds in London. International Communication Gazette, 80(7), 603-619.
Sui, M. (2023). Ethnic selective exposure: A test of cultural-identity based media selectivity theory. Mass Communication and Society, 26(2), 227-251.
Tynes, B. M., Umana-Taylor, A., Rose, C., Lin, J., & Anderson, C. J. (2012). Online racial discrimination and the protective function of ethnic identity and self-esteem for African American adolescents. Developmental Psychology, 48, 343–355. doi:10.1037/a0027032.
Ward, L. M. (2004). Wading through the stereotypes: Positive and negative associations between media use and Black adolescents’ conceptions of self. Developmental Psychology, 40, 284–294. doi:10.1037/0012-1649.40.2.284.
Zhou, Y., Sun, T., Zhong, B., & Yang, L. (2023). The power of media: the indirect impact of media use on ethnic Tibetans’ Chinese national identity. National Identities, 25(3), 215-230. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 174 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 349 |