
تعداد نشریات | 31 |
تعداد شمارهها | 355 |
تعداد مقالات | 3,429 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,341,351 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 5,041,545 |
تحلیل پدیدارشناسانه ادراک معلمان از فرایند تدریس در شبکه اجتماعی دانشآموزی (شاد) | ||
تدریس پژوهی | ||
مقاله 4، دوره 12، شماره 2 - شماره پیاپی 36، تیر 1403، صفحه 90-124 اصل مقاله (1.56 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22034/trj.2024.138398.1710 | ||
نویسنده | ||
امیر مرادی* | ||
استادیار دانشگاه فرهنگیان | ||
چکیده | ||
هدف پژوهش حاضر، تحلیل پدیدارشناسانه ادراک معلمان از فرایند تدریس در شبکه اجتماعی دانشآموزی (شاد) بود. این پژوهش از نظر هدف کاربردی و از لحاظ شیوه گردآوری دادهها کیفی بود که با روش پدیدارشناسی انجام شد. با استفاده از روش نمونهگیری گلولهبرقی و به شکلی هدفمند 18 نفر از معلمان سرآمد تدریس در شبکه شاد در دوران شیوع کرونا شناسایی و با استفاده از روش مصاحبه نیمهساختاریافته دادههای موردنیاز از آنها گردآوری شد. در پانزدهمین مصاحبه اشباع دادهها حاصل شد اما مصاحبه تا هجدهمین نفر ادامه یافت. تحلیل دادههای حاصل از مصاحبه، منجر به شناسایی دو مقوله ویژگیهای تدریس و شایستگیهای حرفهای موردنیاز، چهار مضمون اصلی و نوزده مضمون فرعی شد. ویژگیهای تدریس شناسایی شده شامل تقویت روحیه پرسشگری، احترام به تفاوتهای فردی، ارتقای انگیزه یادگیری، یادگیریمحوری (مضمون شاگردمحوری)، تدوین طرح درس، ارائه بازخورد، بکارگیری فناوریهای آموزشی، ارائه تکالیف مهارتمحور، استفاده از فنون آموزشی تعاملی (مضمون راهبردهای نوین تدریس) بود. شایستگیهای حرفهای شناسایی شده شامل تدوین طرح درس، نیازسنجی، شایستگی شناختی و تولید محتوا (مضمون شایستگیهای دانشی)، شایستگی فنی و سواد رسانهای، شایستگی عملیاتی، شایستگی همکاری و تعامل، مدیریت کلاسداری، شادابسازی محیط یادگیری، اصلاح دیدگاه کاربران و خلاقیت در آموزش (مضمون شایستگیهای مهارتی) بود. نتیجهگیری پایانی نشان داد؛ شبکه شاد در دوران کرونا توانست بستر مناسب و ایمنی را برای تدریس معلمان فراهم نمایند، اما انتخاب آن به عنوان محیط مکمل تدریس در دوران پساکرونا نیازمند کسب فنون و مهارتهای تدریس و ارتقای صلاحیتهای حرفهای آنها در حوزه تدریس الکترونیکی است. | ||
کلیدواژهها | ||
ادراک معلمان"؛ پدیدارشناسی"؛ شبکه اجتماعی دانشآموزی (شاد)"؛ "؛ فرایند تدریس | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 335 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 197 |