
تعداد نشریات | 31 |
تعداد شمارهها | 334 |
تعداد مقالات | 3,274 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,073,597 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 4,879,386 |
شناسایی مولفه های سواد قومی - نژادی در آموزش متوسطه اول: سنتزپژوهی بر اساس مدل روبرتس | ||
جامعه شناسی فرهنگ و هنر | ||
مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 21 مهر 1403 | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22034/scart.2024.141321.1529 | ||
نویسندگان | ||
داود اژدری1؛ یوسف ادیب* 2؛ علی ایمان زاده3؛ حمدالله حبیبی4؛ اصغر ایزدی جیران5 | ||
1دانشجوی دکتری گروه علوم تربیتی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه تبریز، تبریز، ایران | ||
2استاد، گروه علوم تربیتی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه تبریز | ||
3دانشیار گروه علوم تربیتی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه تبریز، تبریز، ایران | ||
4دانشیار گروه علوم تربیتی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه تبریز، تبریز، ایران. | ||
5دانشیارگروه علوم اجتماعی، دانشکده علوم اجتماعی، دانشگاه تبریز، تبریز، ایران. | ||
چکیده | ||
سواد قومی- نژادی یکی از اَشکال نوظهور سواد با هدف پوشش دادن موضوع مهم قومیت و نژاد در جهان میباشد. هدف پژوهش حاضر شناسایی مؤلفههای سواد قومی- نژادی در آموزش متوسطه اول است. رویکرد پژوهش، کیفی و روش آن سنتزپژوهی بر اساس مدل روبرتس است. جامعه پژوهش از ۲۸۹ مقاله داخلی و خارجی در خصوص سواد قومی- نژادی در بازه زمانی ۲۰۰۰ تا ۲۰۲۳ میلادی و از مجلات معتبر، تشکیل شده است. نمونه پژوهش بر اساس نمونه گیری هدفمند شامل ۴۰ مقاله علمی پژوهشی است که از صافی معیارهای خاصی عبور کرده اند. جهت روایی و پایایی دادهها از چندین پژوهشگر استفاده شد و میزان توافق پژوهشگران ۷۶ درصد محاسبه گردید. تجزیه تحلیل دادهها به صورت کدگذاری باز، محوری و منتخب بود. طبق یافتهها مؤلفههای سواد قومی- نژادی در ۶ بعد و ۲۱ عامل طبقهبندی شدند. مؤلفههای سواد قومی- نژادی عبارتند از ۱- مفهومشناسی نژاد و قومیت ۲- آشنایی قومی- نژادی ۳- آگاهی از نژادپرستی و قوم گرایی ۴- برابری و عدالت ۵- هویتیابی ۶- اخلاق و احترام. نتایج نشان می دهد که نظام آموزشی می تواند با گنجاندن مؤلفههای سواد قومی- نژادی شناسایی شده در برنامه درسی متوسطه اول، دانشآموزانی آگاه از موضوع نژاد و نژادپرستی، دوستدار عدالت برای همه اقوام و نژادها، اهل تعامل و دوستی با همه اقوام ، آشنا به هویت قومی- نژادی خود و در عین حال پایبند به مولفه های هویت ملی تربیت نماید. | ||
کلیدواژهها | ||
سواد قومی نژادی؛ آموزش قومیت؛ سواد نژادی؛ برنامه درسی سواد قومی نژادی؛ قومیت و نژاد در آموزش | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 150 |