
تعداد نشریات | 31 |
تعداد شمارهها | 334 |
تعداد مقالات | 3,274 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,073,512 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 4,879,351 |
بررسی وجهۀ زنان در سینمای دهۀ 90 ایران بر اساس نظریة بیادبی کلامی کالپپر | ||
پژوهشهای زبانشناسی: نظریه و کاربرد | ||
مقاله 6، دوره 3، شماره 4 - شماره پیاپی 8، اسفند 1403 | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22034/jls.2024.141923.1142 | ||
نویسندگان | ||
شیوا سعداللهی1؛ کورش صابری* 2؛ عامر قیطوری3 | ||
1کارشناسی ارشد، گروه زبان انگلیسی و زبانشناسی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه رازی، کرمانشاه | ||
2استادیار گروه زبان انگلیسی و زبانشناسی، دانشگاه رازی، کرمانشاه، ایران | ||
3دانشیار گروه زبان انگلیسی و زبانشناسی، دانشگاه رازی، کرمانشاه | ||
چکیده | ||
پژوهش پیشِ رو از منظر نظریۀ بیادبی کلامی کالپپر (1996 و 2011) به بررسی شیوههای آسیبرساندن به وجهۀ زنان در سینمای دهۀ 90 ایران پرداخته است. هدف نخست این پژوهش یافتن انواع بیادبی کلامی در مواجهه با زنان بود. هدف دوم نیز به بررسی چگونگی تاثیرگذاری بافت اجتماعیِ مرتبط با بیادبی کلامی علیه زنان پرداخته است. هدف سوم پژوهش تحلیل چگونگی بازتولید یا نقد نظام مردسالار با توجه به الگوهای بیادبی کلامی است. ازآنجاکه رابطهای دوسویه میان سینما و جامعه وجود دارد، سینمای دهۀ 90 بهعنوان بستر بازتابدهندۀ شرایط فرهنگی-اجتماعی زنان در جامعۀ امروز ایران مورد توجه واقعشد. یافتهها نشان میدهد که از میان پنج الگوی بیادبی کلامی، بیادبی مثبت و بیادبی منفی رایجترین انواع بیادبی کلامی بهکاررفته علیه زنان در سینمای دهۀ 90 است که الگوی نخست بیشتر علیه زنان طبقات متوسط و مرفه و الگوی دوم علیه زنان طبقۀ فرودست استفاده شده است. همچنین برخی آثار به بازتولید وضع موجود و برخی دیگر نیز به نقد آن پرداختهاند. | ||
کلیدواژهها | ||
وجهه؛ بیادبی کلامی؛ جاناتان کالپپر؛ مسئلۀ زنان؛ سینمای دهۀ 90 ایران | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 84 |