
تعداد نشریات | 31 |
تعداد شمارهها | 355 |
تعداد مقالات | 3,429 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,341,266 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 5,041,518 |
تحلیل نمادهای دینی در چکامه "بروحی حنانیک" اثر لؤی حبیب الهلال | ||
مطالعات ادب اسلامی | ||
دوره 3، شماره 2 - شماره پیاپی 7، اسفند 1403، صفحه 153-169 اصل مقاله (673.57 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22034/jilr.2024.140996.1155 | ||
نویسندگان | ||
رسول بلاوی* 1؛ طاهر باوی2 | ||
1أستاذ فی قسم اللغة العربیة وآدابها، جامعة شهید تشمران أهواز، أهواز، إیران | ||
2گروه زبان و ادبیات عرب، دانشکده الهیات و معارف اسلامی، دانشگاه شهید چمران اهواز، ایران | ||
چکیده | ||
استفاده از نمادها در شعر مدرن ویژگی مشترک بیشتر شاعران است، کاربست این نمادهاى شعرى از سادگی و سطحی بودن مفاهیم تا عمیق و ژرف بودن آنها متفاوت است و هماهنگ بودن با توالی فکری و کمک به افزایش زیبایی شعر و عمق معانی آن و تأثیر فراوان بر خواننده را میطلبد. بنا به اهمیت این موضوع، سعی داریم تا نمودهای نمادگرایی در چکامهی "بروحی حنانیک" اثر شاعر سعودی لؤی حبیب الهلال را بررسى کنیم. این شعر تحسین و تعامل زیادی از مخاطبان، به ویژه مداحان، داشته است و درباره بانو خدیجه (س)، سروده شده است و وضعیت حضرت محمّد پس از وفات ایشان در عامالحزن را روایت میکند. این مطالعه با روشی توصیفی - تحلیلی بر آن است تا نمادهای استفاده شده در شعر و زمینههای فرهنگی و تاریخی آن را مورد کاوش و بررسی قرار دهد. مقالهی حاضر نمادهای مرتبط با دین، ایمان، عشق، فقدان، نمادگرایی زنان و نقش فعال آنها در زندگی را آشکار کرده است، و مهمترین یافتههای پژوهش این است که بانو خدیجه (س)، در این شعر نمادی از کرامت، قدرت و حمایت است، در حالی که سایر شخصیتهای دینی، مانند بانو فاطمهی زهرا، امام علی، و حضرت قاسم فرزند پیامبر (ص)، نمادی از صبر، قدرت، و فقدان هستند. نمادهای اماکن دینی و تاریخی مانند کعبه و شعب ابیطالب هم، در پی بیان نقش اساسی بانو خدیجه (س) در روزهای ابتدایی اسلام، مورد استفاده قرار گرفته است. | ||
کلیدواژهها | ||
شعر عربی معاصر؛ نمادگرایی دینی؛ لؤی حبیب الهلال؛ شعر "؛ بروحی حنانیک" | ||
مراجع | ||
القرآن الکریم
أبوزید، علی إبراهیم. (1981). الصورة الفنیة فی شعر دعبل الخزاعی (الطبعة الأولى).
أحمد، حمد فتوح. (1978). الرمز والرمزیة فی الشعر المعاصر (الطبعة الثانیة). دار المعارف.
باوی، طاهر. (1444). الصّورة الفنّیة فی شعر العَبدی الکوفی (رسالة ماجستیر). جامعة شهید تشمران.
البدری، جنان خلیفة عباس حسین. (2023). توظیف الرمز الدینی ودلالته فی الشعر العربی الإسلامی. مجلة العلوم التربویة والنفسیة، 152(152)، 317-346. https://search.mandumah.com/Record/1394446 بروینی، خلیل، وعموری، نعیم. (1431). التناص القرآنی فی روایة حکایات حارتنا لنجیب محفوظ. مجلة آفاق الحضارة الإسلامیة، 2(2)، 145-162. https://afagh.ihcs.ac.ir/article_374.html
بن عطیة، بن عامر، ومحمّد، بلحسین. (2023). جمالیة توظیف الرمز الدینی "خذنی إلى المسجد الأقصى لأیمن العتوم" أنموذجًا. مجلة فصل الخطاب، 2(2)، 423-438. https://asjp.cerist.dz/en/article/230833
بن عمر، الزهرة. (1437). الرمز فی شعر عثمان لوصیف (رسالة ماجستیر). جامعة الشهید حمه لخضر.
حسینی طهرانی، سیّد محمّد حسین. (1433). رسالة السیر والسلوک المنسوبة لبحر العلوم (الطبعة الحادیة عشر). إنتشارات نور ملکوت القرآن.
حسینی طهرانی، سیّد محمّد محسن. (1440). رحلة فی تاریخ الرَّسول الأکرم صلى الله علیه وآله وسلم (الطبعة الأولی، الجلد الأول). مکتب الوحی.
دشتی، محمّد. (1432). ترجمة نهج البلاغة لأمیرالمؤمنین علیّ بن أبی طالب علیهالسلام (الطبعة الثالثة). (محمّد دشتی، مترجم). إنتشارات علویون.
رمانی، إبراهیم. (1965). أوراق فی النقد الأدبی (الطبعة الأولی). دار الشهاب.
عباس، علیّ ماجد. (2019). الرمز الدینی فی الشعر العراقی المعاصر. مجلة دیالى، 79(79)، 360-375. https://djhr.uodiyala.edu.iq/index.php/DJHR2022/article/view/2349
عمیش، عبد القادر. (2004). اشتغال الرمز ضمن إسلامیة النص. مجلة حولیات التراث، 2(2)، 7-15. https://asjp.cerist.dz/en/article/39020
فیطس، عبدالقادر. (1430). الشعر الملحون الدینی الجزائری (أطروحة دکتوراه). جامعة الجزائر.
قندسی، عبدالقادر. (2017). توظیف الرمز فی الشعر العربی الحدیث المعاصر. مجلة الآداب والعلوم الإنسانیة، 14(1)، 146-154. https://asjp.cerist.dz/en/article/147233
المتنبی. (2020، 15 یونیو). لعینیک ما یلقى الفؤاد وما لقى. الدیوان. تم الاسترجاع من https://www.aldiwan.net/poem9733.html
محمّد الأمین، قلوش. (1441). تجلیّات الرمز الدینی فی الشعر العربی المعاصر دیوان "لا تسرقوا الشمس" لإبراهیم مقادمة أنموذجًا (رسالة ماجستیر). جامعة أبوبکر بلقاید.
محمّد، الولی. (1990). الصورة الشعریة فی الخطاب البلاغی والنقدی (الطبعة الأولی). المرکز الثقافی العربی.
المساوی، عبدالسلام. (1994). البنیات الدالة فی شعر أمل دنقل. منشورات إتحاد الکتاب العرب.
المناوی، عبد الکریم. (2022). توظیف الرمز الدینی وتأویله فی الشعر المغربی المعاصر الشاعر حسن الأمرانی نموذجًا. مجلة العلوم الإنسانیة والطبیعیة، 3(3)، 404-417. https://doi.org/10.53796/hnsj3927
ناصف، مصطفى. (1983). الصورة الأدبیة (الطبعة الثالثة). دار الأندلس للطباعة والنشر.
الهلال، لؤی حبیب. (2023، 14 أبریل). کلمات قصیدة "بروحی حنانیک". درون العراق. تم الاسترجاع من https://www.doro-iq.com/2023/04/biruhi.html?m=1
هیکل، محمّد حسین. (2012). حیاة محمّد (الطبعة الرابعة). مؤسسة هنداوی للتعلیم والثقافة. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 231 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 61 |