
تعداد نشریات | 31 |
تعداد شمارهها | 334 |
تعداد مقالات | 3,274 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,073,507 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 4,879,349 |
تحلیل نمادهای دینی در چکامه "بروحی حنانیک" اثر لؤی حبیب الهلال | ||
مطالعات ادب اسلامی | ||
مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 04 آبان 1403 | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22034/jilr.2024.140996.1155 | ||
نویسندگان | ||
طاهر باوی1؛ رسول بلاوی* 2 | ||
1گروه زبان و ادبیات عرب، دانشکده الهیات و معارف اسلامی، دانشگاه شهید چمران اهواز، ایران | ||
2أستاذفی قسم اللغة العربیة وآدابها، جامعة شهید تشمران أهواز، أهواز، إیران | ||
چکیده | ||
استفاده از نمادها در شعر مدرن ویژگی مشترک بیشتر شاعران است، کاربست این نمادهاى شعرى از سادگی و سطحی بودن مفاهیم تا عمیق و ژرف بودن آنها متفاوت است و هماهنگ بودن با توالی فکری و کمک به افزایش زیبایی شعر و عمق معانی آن و تأثیر فراوان بر خواننده را میطلبد. بنا به اهمیت این موضوع، سعی داریم تا نمودهای نمادگرایی در چکامهی "بروحی حنانیک" اثر شاعر سعودی لؤی حبیب الهلال را بررسى کنیم. این شعر تحسین و تعامل زیادی از مخاطبان، به ویژه مداحان، داشته است و درباره بانو خدیجه (س)، سروده شده است و وضعیت حضرت محمّد پس از وفات ایشان در عامالحزن را روایت میکند. این مطالعه با روشی توصیفی - تحلیلی بر آن است تا نمادهای استفاده شده در شعر و زمینههای فرهنگی و تاریخی آن را مورد کاوش و بررسی قرار دهد. مقالهی حاضر نمادهای مرتبط با دین، ایمان، عشق، فقدان، نمادگرایی زنان و نقش فعال آنها در زندگی را آشکار کرده است، و مهمترین یافتههای پژوهش این است که بانو خدیجه (س)، در این شعر نمادی از کرامت، قدرت و حمایت است، در حالی که سایر شخصیتهای دینی، مانند بانو فاطمهی زهرا، امام علی، و حضرت قاسم فرزند پیامبر (ص)، نمادی از صبر، قدرت، و فقدان هستند. نمادهای اماکن دینی و تاریخی مانند کعبه و شعب ابیطالب هم، در پی بیان نقش اساسی بانو خدیجه (س) در روزهای ابتدایی اسلام، مورد استفاده قرار گرفته است. | ||
کلیدواژهها | ||
شعر عربی معاصر، نمادگرایی دینی، لؤی حبیب الهلال، شعر "؛ بروحی حنانیک" | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 122 |