
تعداد نشریات | 31 |
تعداد شمارهها | 334 |
تعداد مقالات | 3,274 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,073,600 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 4,879,389 |
تبیین مؤلفههای ارزیابی اجرای اثربخش نوآوری در آموزش(یک مطالعۀ کیفی) | ||
تدریس پژوهی | ||
مقاله 7، دوره 12، شماره 1 - شماره پیاپی 35، فروردین 1403، صفحه 131-160 اصل مقاله (1.84 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22034/trj.2024.140468.1932 | ||
نویسندگان | ||
سیما سالاروندیان1؛ یحیی معروفی* 2؛ محمد رضا یوسف زاده3 | ||
1دانشجوی دکترای رشته برنامه ریزی درسی دانشگاه بوعلی سینا | ||
2علوم تربیتی، دانشکده علوم انسانی و اجتماعی، دانشگاه کردستان. سنندج. ایران | ||
3استاد رشته برنامهریزی درسی، گروه علوم تربیتی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه بوعلی سینا، همدان، ایران. | ||
چکیده | ||
هدف: هرچند اهمیت طرحهای ابتکاری و نوآورانه در حوزههای مختلف و از جمله در عرصۀ آموزشوپرورش برکسی پوشیده نیست، امّا باید این واقعیت را در نظرداشت که اثربخشی طرحهای نوآورانه درگرو اجرای درست و مناسب آنهاست. برایناساس، هدف پژوهش حاضر تبیین مؤلفههای ارزیابی اثربخشی اجرای نوآوری در آموزش و پرورشبود. روش: رویکرد پژوهش کیفی و روش تحقیق تحلیل محتوا بود. مشارکتکنندگان پژوهش شامل: چهار گروه اعضای شورای عالی انقلاب فرهنگی، تدوینکنندگان سند تحول بنیادین، مسئولین اجرای سند و متخصصان مطلع بود. روش نمونهگیری، هدفمند با بهرهگیری از استراتژی موردهای بحرانی بود که بر اساس قاعدۀ اشباع دادهها به12نفر رسید. دادهها با استفاده از مصاحبه نیمه-ساختارمند جمعآوری و با روش تحلیل مضمون اترید- استرلینگ تحلیل شد. جهت قابلیت اطمینان از روش پایداری (پایایی بین کدگذاران مستقل) و برای باورپذیری از تحلیل موردی منفی و مثلثسازی (اجماع پژوهشگران) بهرهگرفتهشد. یافتهها: بر اساس یافتههای پژوهش چهار مضمون فراگیر شامل: ویژگیهای نوآوری(اصالت، روزآمدی، دوام، اهمیت، فواید اجتماعی، قابلیت اجرا، ظرفیت ایجاد تغییر، سادگی و جامعیت)، ویژگیهای کاربران نوآوری(تفکر، روابطانسانی مؤثر، انگیزه و صلاحیت)، ویژگیهای سازمانمجری نوآوری (منابع سازمانی کافی، پشتیبانی، حمایت از شبکهسازی، نگرش مثبت، شفافیت، مهارتهای مدیریتی، سابقه اثربخشی، بلوغ سازمانی، انعطافپذیری، تصمیمگیرندهبودن و استقلال سازمان) و ویژگیهای عناصر محیطی مؤثر بر نوآوری (محیط فیزیکی، فرهنگی، سیاسی، اقتصادی، ایجاد فرصتهای یادگیری در محیط، شواهد شفاف، شبکهها و حمایت و تسهیلگری در محیط) در قالب27 مضمون سازماندهنده و160 مضمون پایه برای ارزیابی اجرای اثربخش نوآوری در آموزش، شناسایی و استخراج شد که نشاندهنده ابعاد و مؤلفههای ارزیابی اثربخشی نوآوری آموزشی است. | ||
کلیدواژهها | ||
نوآوری در آموزش»؛ مؤلفه های نوآوری»؛ ارزیابی»؛ «؛ اثربخشی اجرا» | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 162 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 94 |