
تعداد نشریات | 31 |
تعداد شمارهها | 334 |
تعداد مقالات | 3,274 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,073,612 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 4,879,397 |
ساخت و هنجاریابی پرسشنامه سنجش استرس تدریس | ||
مدیریت دانشگاهی | ||
مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 27 آبان 1403 | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
فاروق یزدان ستا* 1؛ الهه سیمایی2؛ بهاالدین رحمانی1 | ||
1استادیار، گروه علوم تربیتی، واحد سقز، دانشگاه آزاد اسلامی، سقز، ایران؛ | ||
2باشگاه پژوهشگران جوان و نخبگان، واحد سقز، دانشگاه آزاد اسلامی، سقز، ایران | ||
چکیده | ||
هدف این پژوهش ساخت و هنجاریابی پرسشنامه سنجش استرس تدریس معلمان ابتدایی شهر سقز در سال تحصیلی ۹9–۱۳۹8 بود. این تحقیق از لحاظ روش جزو تحقیقات آمیخته (کمی و کیفی) بهحساب میآید .جامعهی آماری این پژوهش شامل دو بخش کیفی و کمی میباشد که بخش کیفی عبارت بود از: کتابها، منابع معتبر اینترنتی، اساتید، صاحبنظران و بخش کمی هم شامل کلیهی معلمان ابتدایی شهرستان سقز در سال تحصیلی 99-1398 بود. نمونهگیری با روش تصادفی و تعیین حجم نمونه به ازای هرگویه ۵ آزمودنی در نظر گرفته شد. برای تعیین روایی محتوایی از صاحبنظران، معلمان و متخصصان روانشناسی نظرخواهی شد و گویههای استخراج شده با رویکرد دلفی مورد تایید متخصصان قرار گرفت. دادههای این تحقیق به دو صورت کمی و کیفی گردآوری شد و اجرای آن در مرحلهی کمی به صورت پیمایشی انجام گرفت . روشهای تحلیل مورداستفاده در این پژوهش در بعد کیفی عبارت بود از روش نسبت روایی محتوایی و در رویکرد استنباطی از آزمون K-S و تحلیل عامل تأییدی استفاده شد. میزان آلفای کرانباخ ابزار مورد استفاده برابر ۹۶/۰ بود با که نشان دهنده میزان پایایی بالای ابزار است. یافتههای تحقیق بدست آمدن سه بعد از استرس تدریس معلمان شامل بعد جسمانی، بعد رفتاری و بعدی روانی بود. سؤالات شماره ١٤- ١٧-٢١-٢٢ که دارای بار عاملی پایینی بودند به منظور بالا بردن برازش مدل حذف شدند. | ||
کلیدواژهها | ||
بعد رفتاری استرس؛ بعد روانی استرس؛ بعد جسمانی استرس؛ معلمان ابتدایی | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 381 |