
تعداد نشریات | 31 |
تعداد شمارهها | 357 |
تعداد مقالات | 3,464 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,390,605 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 5,069,821 |
ساخت و هنجاریابی پرسشنامه سنجش استرس تدریس | ||
مدیریت دانشگاهی | ||
مقاله 6، دوره 3، شماره 2 - شماره پیاپی 9، خرداد 1403، صفحه 152-122 اصل مقاله (1.23 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22034/jam.2024.63532 | ||
نویسندگان | ||
فاروق یزدان ستا* 1؛ الهه سیمایی2؛ بهاالدین رحمانی1 | ||
1استادیار، گروه علوم تربیتی، واحد سقز، دانشگاه آزاد اسلامی، سقز، ایران. | ||
2کارشناسی ارشد آموزش و پرورش ابتدائی، گروه علوم تربیتی، واحد سقز، دانشگاه آزاد اسلامی ،سقز، ایران. | ||
چکیده | ||
هدف این پژوهش ساخت و هنجاریابی پرسشنامه سنجش استرس تدریس معلمان ابتدایی شهر سقز در سال تحصیلی ۹9–۱۳۹8 بود. این تحقیق از لحاظ روش جزو تحقیقات آمیخته (کمی و کیفی) بهحساب میآید .جامعهی آماری این پژوهش شامل دو بخش کیفی و کمی میباشد که بخش کیفی عبارت بود از: کتابها، منابع معتبر اینترنتی، اساتید، صاحبنظران و بخش کمی هم شامل کلیهی معلمان ابتدایی شهرستان سقز در سال تحصیلی 99-1398 بود. نمونهگیری با روش تصادفی و تعیین حجم نمونه به ازای هرگویه ۵ آزمودنی در نظر گرفته شد. برای تعیین روایی محتوایی از صاحبنظران، معلمان و متخصصان روانشناسی نظرخواهی شد و گویههای استخراج شده با رویکرد دلفی مورد تایید متخصصان قرار گرفت. دادههای این تحقیق به دو صورت کمی و کیفی گردآوری شد و اجرای آن در مرحلهی کمی به صورت پیمایشی انجام گرفت . روشهای تحلیل مورداستفاده در این پژوهش در بعد کیفی عبارت بود از روش نسبت روایی محتوایی و در رویکرد استنباطی از آزمون K-S و تحلیل عامل تأییدی استفاده شد. میزان آلفای کرانباخ ابزار مورد استفاده برابر ۹۶/۰ بود با که نشان دهنده میزان پایایی بالای ابزار است. یافتههای تحقیق بدست آمدن سه بعد از استرس تدریس معلمان شامل بعد جسمانی، بعد رفتاری و بعدی روانی بود. سؤالات شماره ١٤- ١٧-٢١-٢٢ که دارای بار عاملی پایینی بودند به منظور بالا بردن برازش مدل حذف شدند. | ||
کلیدواژهها | ||
بعد رفتاری استرس؛ بعد روانی استرس؛ بعد جسمانی استرس؛ معلمان ابتدایی | ||
مراجع | ||
Ahmad, I., Gul, R., & Kashif, M. (2024). A qualitative study of workplace factors causing stress among university teachers and coping strategies a qualitative study of workplace factors. Human Arenas, 7(4), 812-834. Afruz, G., & Saleh, A. (2008). Stress in Work Environments and Coping Methods. Tehran: Alzahra University. [In Persian] Elliott, A., Reddy, L. A., Lekwa, A. J., & Fingerhut, J. (2024). Teacher stress and supports, classroom practices and student outcomes in high poverty urban elementary schools. Psychology in the Schools, 61(1), 29-42. Habibi Asgarabadi, M., Basharat, M. A., & Fadaei, Z. (2007). Renorming the Scale of Extent, Sources, and Symptoms of Teacher Stress by Kyriakou and Sutcliffe, No. 6. 32-1. [In Persian] Soleimani, H., Kakabraei, K., & Ganbari, N. (2009). Investigating Occupational Stressors Among Teachers. Psychological Health Conference. [In Persian] Nasti Zaei, N., & Sabaghi, F. (2016). The Relationship Between Workaholism, Job Stress, and Job Burnout Among Teachers. Iranian Journal of Occupational Health, 13(2), 79-91. [In Persian] C ward, B. (2014). Stress Management. Translated by Mehdi Gharachedaghi (2016). Tehran: Pikan Publication. [In Persian] Kyriakou, K. (1987). Stress Management in Teachers. Translated by Mansoureh Vahdati Ahmadzadeh. Roshd. Tehran. [In Persian] Kaplan, H., Sadock, B., & Grebb, J. (2013). Synopsis of Clinical Psychiatry (Translated by Nasrat A. Pourafkari). (2016). Tehran: Sharaab. [In Persian] Pu J, Hou H, Ma (2017), The effect of psychological capital between work–family conflict and job burnout in Chinese university teachers: Testing for mediation and moderation, Journal of Health Psychology, 22(14): 1799-1807. Tolbert, M. . (2007). NO teacher left behind: A predictive model of teacher stress and coping. University of South Carolina. Travers, C. J., & Cooper, C. L. (1996). Teachers under stress. Stress in Teaching Professions. Lazarous, R,S.(2011). The cognition-emotion debate: A bit of history, In T. Dalgleish and M. Power , Handbook Of Cognition and emotion. . New York: Jhon Willey and Sons.pp3-19. Gayman M, Bradley M (2013), Organizational climate, work stress, and depressive symptoms among probation and parole officers, A Critical Journal of Crime, Law and Society, 3(1): 326-346. Prilleltensky, I., Neff, M., & Bessell, A. (2016). Teacher stress: What it is, why it’s important, how it can be alleviated. Theory Into Practice, 55(2), 104–111. McCarthy, C. J., Fitchett, P. G., Lambert, R. G., & Boyle, L. (2019). Stress vulnerability in the first year of teaching. Teaching Education, 1–20. Hartney, E. (2020). Stress management to enhance teaching quality and teaching effectiveness: A professional development framework for teachers. In Occupational Stress: Breakthroughs in Research and Practice (pp. 306–331). IGI Global. Skaalvik, E. M., & Skaalvik, S. (2017). Teacher stress and teacher self-efficacy: Relations and consequences. In Educator Stress (pp. 101–125). Springer. Sönmez, S., & Betül Kolaşınlı, I. (2020). The effect of preschool teachers’ stress states on classroom climate. Education 3-13, 1–13. Wiley, C. (2000). A synthesis of research on the causes, effects, and reduction strategies of teacher stress. Journal of Instructional Psychology, 27(2), 80. Jeon, L., Buettner, C. K., Grant, A. A., & Lang, S. N. (2019). Early childhood teachers’ stress and children’s social, emotional, and behavioral functioning. Journal of Applied Developmental Psychology, 61, 21–32. Jeon, L., Buettner, C.K., Grant, A.A. and Lang, S.N., 2019. Early childhood teachers’ stress and children’s social, emotional, and behavioral functioning. Journal of Applied Developmental Psychology, 61, pp.21–32. Koçyiğit, S., & Sezer[1], T. (2024). Exploring the sources of stress and coping strategies of Turkish preschool teachers. Behavioral Sciences, 14(1), 59. https://doi.org/10.3390/bs14010059 von Keyserlingk, L., Yamaguchi-Pedroza, K., Arum, R. and Eccles, J.S., 2022. Stress of university students before and after campus closure in response to COVID-19. Journal of Community Psychology, [online] 50(1), pp.285–301. Available at: <https://doi.org/10.1002/jcop.22561>. Prilleltensky, I., Neff, M. and Bessell, A., 2016. Teacher stress: What it is, why it’s important, how it can be alleviated. Theory Into Practice, 55(2), pp.104–111. Tolbert, M.., 2007. NO teacher left behind: A predictive model of teacher stress and coping. University of South Carolina. Record, C. M. (2021). A Qualitative Study of the Perceptions of Elementary and Secondary Campus Administrators’ Role in Managing Teacher Stress. Chan, M., Sharkey, J. D., Lawrie, S. I., Arch, D. A. N., & Nylund-Gibson, K. (2021). Elementary school teacher well-being and supportive measures amid COVID-19: An exploratory study. School Psychology. Hagermoser Sanetti, L. M., Boyle, A. M., Magrath, E., Cascio, A., & Moore, E. (2021). Intervening to decrease teacher stress: A review of current research and new directions. Contemporary School Psychology, 25(4), 416–425. Wiley, C. (2000). A synthesis of research on the causes, effects, and reduction strategies of teacher stress. Journal of Instructional Psychology, 27(2), 80. Romas, j., & Sharma, R. (2014). Partical Management. U.S.A. Pearson Education Inc.
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 481 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 58 |