
تعداد نشریات | 31 |
تعداد شمارهها | 334 |
تعداد مقالات | 3,274 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,073,575 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 4,879,380 |
اثربخشی آموزش علوم با رویکرد STSE بر درگیری تحصیلی و هیجانهای تحصیلی دانشآموزان دوره ابتدایی | ||
تدریس پژوهی | ||
مقاله 6، دوره 12، شماره 2 - شماره پیاپی 36، تیر 1403، صفحه 159-182 اصل مقاله (1.7 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22034/trj.2024.140078.1911 | ||
نویسندگان | ||
سید عدنان حسینی* 1؛ طالب زندی2؛ انور دست باز3 | ||
1استادیار، گروه آموزش روانشناسی و مشاوره، دانشگاه فرهنگیان، صندوق پستی 889-14665، تهران، ایران. | ||
2گروه تکنولوژی آموزشی پژوهشکده تحقیق و توسعه علوم انسانی «سمت». تهران. ایران | ||
3استادیار، گروه مشاوره، دانشکده علوم انسانی و اجتماعی، دانشگاه کردستان، سنندج، ایران. | ||
چکیده | ||
هدف پژوهش بررسی اثربخشی آموزش علوم با رویکرد STSE بر درگیری تحصیلی و هیجانهای تحصیلی دانشآموزان بود. روش تحقیق از نوع نیمه آزمایشی با طرح پیشآزمون- پسآزمون و گروه گواه بود. جامعه آماری مشتمل بر دانشآموزان پسر پایه ششم ابتدایی مدارس ناحیه دو شهر سنندج در سال تحصیلی 02- 1401 بود که از میان آن با استفاده از نمونهگیری خوشهای چندمرحلهای، یک کلاس با 32 دانشآموز بهعنوان گروه آزمایش و کلاس دیگری با 34 دانشآموز بهعنوان گروه کنترل انتخاب شدند و به مقیاس درگیری تحصیلی و مقیاس هیجانهای تحصیلی (AEQ-ES) بهعنوان پیشآزمون پاسخ دادند. سپس با آموزش و تمرین طراحی واحد یادگیری و تدریس با رویکرد STSE در 12 جلسه به معلم گروه آزمایش، تدریس بر محور این رویکرد در کلاس آزمایشی اجرا شد و در این مدت گروه کنترل آموزش مرتبطی را دریافت نکردند. در پایان پسآزمون برای دو گروه به اجرا در آمده و دادهها با روش کوواریانس چند متغیره و با کمک نرم افزار SPSS22 مورد تحلیل آماری قرار گرفتند. نتایج نشان داد که آموزش با رویکرد STSE بهصورت معنیداری بر افزایش درگیری تحصیلی در سه بعد درگیری عاملیت، رفتاری و شناختی مؤثر بوده است. همچنین نتایج حاکی از تأثیر آموزش با این رویکرد بر افزایش هیجان مثبت لذت و کاهش هیجانهای منفی اضطراب و خستگی گروه آزمایش بود(05/0>p). با عنایت به یافتهها پیشنهاد میشود که زمینه آگاهی بخشی به جامعه معلمان در حوزه هیجانهای تحصیلی دانشآموزان در کلاس و اهمیت این هیجانها در وضعیت تحصیلی فراگیران، ازجمله درگیری در فعالیتهای تحصیلی، با شیوههای مؤثر فراهم شود. | ||
کلیدواژهها | ||
آموزش علوم؛ رویکرد STSE؛ درگیری تحصیلی؛ هیجانهای تحصیلی | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 82 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 45 |