
تعداد نشریات | 31 |
تعداد شمارهها | 357 |
تعداد مقالات | 3,464 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,390,644 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 5,069,880 |
طراحی و سنجش مدل رفتار متکبرانه مصرفکننده و علل آن: پژوهشی ترکیبی | ||
مطالعات رفتار مصرفکننده | ||
مقاله 5، دوره 11، شماره 4، بهمن 1403، صفحه 94-117 اصل مقاله (522.06 K) | ||
نوع مقاله: برگرفته از پایان نامه و رساله | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22034/cbsj.2024.63582 | ||
نویسندگان | ||
سیدیعقوب حسینی1؛ شهربانو یدالهی* 2؛ مینو لطفی3 | ||
1دانشیار گروه مدیریت دولتی، دانشکده مدیریت و اقتصاد دانشگاه تربیت مدرس | ||
2استادیار گروه مدیریت بازرگانی-دانشکده کسب و کار و اقتصاد-دانشگاه خلیج فارس | ||
3دانش آموخته کارشناسی ارشد-دانشکده کسب و کار و اقتصاد-دانشگاه خلیج فارس | ||
چکیده | ||
رفتار متکبرانه مصرفکننده در زمان خرید در فرهنگهای مختلف معنای یکسانی ندارد و عوامل متفاوت فرهنگی میتوانند بر شکلگیری آن تاثیر بگذارد. بنابراین، برای پر کردن شکاف نظری، پژوهش حاضر با هدف معنابخشی و شکلدهی به مفهوم خرید متکبرانه و علل آن در جامعه ایرانی پرداخته است. برای تحقق این هدف، تجربه زیسته مصرف کنندگان برای خرید گوشی تلفن همراه به عنوان یک محصول لوکس مورد بررسی قرار گرفت. روش پژوهش، ترکیبی (کیفی-کمی) است. ابتدا با استفاده از رویکرد کیفی (روش پدیدارشناسی) در پی معنابخشی به سازه رفتار متکبرانه مصرفکننده و یافتن علل آن بوده و سپس مدل پژوهش با رویکرد کمی (روش مدلسازی معادلات ساختاری) مورد آزمون قرار گرفت. در روش کیفی از روش نمونهگیری هدفمند تا رسیدن به اشباع نظری با 13 نفر مصاحبه صورت گرفت و در روش کمی با استفاده از روش نمونهگیری در دسترس، 201 پرسشنامه از مصرفکنندگان گوشی تلفن همراه گردآوری و تحلیل شد. یافتهها نشان داد که 10 مضمون اصلی و 21 مضمون پایه، ابعاد و عوامل اثر گذار بر رفتار خرید متکبرانه را نشان میدهند. بدین صورت که سازه خرید متکبرانه از پنج بعد «خودنمایی»، «خاصبودگی»، «برتریجویی»، «بالندگی» و «خرید برندمحور» تشکیل شده است. عوامل «مادیگرایی»، «تمایل به پذیرش در طبقهاجتماعی بالاتر»، «تاییدیه اجتماعی»، «تمایل به تاثیرگذاری بر دیگران» و «حس بهروزبودگی» بر روی خرید متکبرانه مصرفکننده تاثیر میگذارند. نتایج پژوهش کمی روابط موجود در مدل را تایید نمودند. یافتههای پژوهش نقش مهمی در شناخت رفتار متکبرانه مصرف کننده ایرانی و پیش بینی نحوه واکنش آن به استراتژیهای بازاریابی شرکتها ایفا میکند. | ||
کلیدواژهها | ||
خرید متکبرانه؛ محصول لوکس؛ مادیگرایی؛ تاییدیه اجتماعی برتریجویی | ||
مراجع | ||
انصاری پور، سمیه؛ سهرابی، روح اله و خاکباز،عظیمه سادات )1399 .)رفتار متکبرانه مصرف کننده؛ فهمی از برداشت های معناآفرین با استفاده از پدیدارشناسی. مدیریت بازرگانی، 12( 2 ،)454-436.
بشیرپور، مهدی و محمدیان، محمود )1398 .)الگوی شناخت رفتار مصرف کنندگان کالاهای لوکس بر مبنای نظریات مصرف تظاهری. بررسیهای بازرگانی، 17( 99 ،)51-30.
پروری، پیمان و محمدیان، محمود )1400 .)فهم تجربه ی زیسته زنان از رفتار متکبرانه در مصرف برندها و کالاهای لوکس. مطالعات راهبردی زنان، 23( 92 ،)83-59.
دانایی فرد، حسن و کاظمی، سیدحسین )1390 .)پژوهش های تفسیری در سازمان: استراتژیهای پدیدارشناسی و پدیدارنگاری. انتشارات دانشگاه امام صادق )ع(، تهران.
قجر، محمدرضا )1394 .)شناسایی عوامل موثر بر مصرف نمایشی )موردمطالعه: شهروندان شهر تهران(. پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه تربیت مدرس، تهران.
محمودی پندری، محمدصالح و کنجکاومنفرد، امیررضا )1401 .)تأثیر خودبینی مصرف کننده بر اطمینان به سبک پوشش در صنعت پوشاک. علوم و فناوری نساجی و پوشاک، 11( 1 ،)78-65.
Aksoy, H., & Çikmaz, E. (2022). The Effect of the Consumer Arrogance on the Luxury Fashion Products Purchase Intention. OPUS Journal of Society Research, 19(47), 413-426.
Alexandrov, A., Lilly, B., & Babakus, E. (2013). The effects of social-and self-motives on the intentions to share positive and negative word of mouth. Journal of the Academy of Marketing Science, 41(5), 531-546.
Ansaripur, S., Sohrabi, R., & Khakbaz, Z. (2020). Consumers’ Arrogance; Understanding Semantic Perceptions Using Phenomenology. Journal of Business Management, 12(2), 436-454. (in Persian).
Balikcioglu, B., & Arsalan, M. (2019a, July). A cross-cultural validation of Consumer arrogance in Turkey and Romania. Ege Academic Review, 19(4), 411-424.
Balikcioglu, B., & Arslan, M. (2019b). The Effect of Greed and Materialism on Life Satisfaction: The Mediating Role of Consumer Arrogance. In C. Akar, & H. Kapucu, Contemporary Challenges in Business and Life Sciences (pp. 119-134). London: IJOPEC Publication.
Bashirpour, M., & Mohammadian, M. (2020). The Pattern for Recognition of Luxury Goods Consumers Behavior Based on the Conspicuous Consumption Theories. Commercial Surveys, 17(99), 30-51. (in Persian).
Becker, J.-M., Klein, K., & Wetzels, M. (2012). Hierarchical Latent Variable Models in PLS-SEM: Guidelines for Using Reflective-Formative Type Models. Long range planning, 45(6), 359-394.
Belk, R. (1998). Possessions and the Extended Self. Journal of Consumer Research, 15(2), 139-168.
Brown, H. T. (2012). So, what if I don't have an iphone? The unitended consequences of using arrogance in advertising. Journal of Applied Business Research, 28(4), 555-562.
Danaeifard, H., & Kazemi, S. (2010). Interpretive research in the organization: phenomenological and phenomenography strategies. Tehran: Imam Sadegh University (in Persian).
Graneheim, U., & Lundman, B. (2004). Qualitative content analysis in nursing research: concepts, procedures and measures to achieve trustworthiness. Nurse Education Today, 24(2), 105–112.
Griffin, M., Babin, B., & Christensen, F. (2004). A cross-cultural investigation of the materialism construct: Assessing the Richins and Dawson's materialism scale in Denmark, France and Russia. Journal of Business Research, 57(8), 893-900.
Hair, J. F., Hult, G. T., Ringle, C. M., & Sarstedt, M. (2022). A primer on partial least squares structural equation modeling (PLS-SEM). Thousand Oaks: Sage Publications.
Hareli, S., & Weiner, B. (2000). Accounts for success as determinants of perceived arrogance. Motivation and Emotion, 24(3), 215-236.
Hareli, S., Weiner, B., & Yee, J. (2006). Honesty doesn't always pay–The role of honesty of accounts for success made in an educational setting in inferences of modesty and arrogance. Social Psychology of Education, 2(9), 119-136.
Hayashi, P., Abib, G., & Hoppen, N. (2019). Validity in Qualitative Research: A Processual Approach. Qualitative Report, 24(1), 98-112.
Hourigan, S., & Bougoure, U. (2012). Towards a better understanding of fashion clothing involvement. Australasian Marketing Journal,, 20(2), 127-135.
Johnson, R., Silverman, S., & Shyamsunder, A. (2010). Acting Superior But Actually Inferior?: Correlates and Consequences of Workplace Arrogance. Human Performance, 23(5), 403–427.
Jones, L. L., Norville, G. A., & Wright, A. M. (2017). Narcissism, self-esteem, and the phenomenology of autobiographical memories. Memory, 25(6), 800-815.
Kauppinen-Räisänen, H., Björk, P., Lönnström, A., & Jauffret, M.-N. (2018). How consumers' need for uniqueness, self-monitoring, and social identity affect their choices when luxury brands visually shout versus whisper. Journal of Business Research, 84, 72-81.
Lee, J., Ko, E., & Megehee, C. M. (2015). Social benefits of brand logos in presentation of self in cross and same gender influence contexts. Journal of Business Research, 68(6), 1341-1349.
Lewis, M. (2000). Self-conscious emotions: Embarrassment, pride, shame, and guilt. In M. Lewis, & J. M. Haviland-Jones (Eds.), Handbook of emotions (2 ed., pp. 623-636). NewYork: Guilford.
Mahmoodi Pandar, M. S., & Konjkav Monfared, A. (2022). The effect of consumer arrogance on clothing style confidence in apparel industry. Journal of Textile Science and Technology, 11(1), 65-78. (in Persian).
Morrow, R., Rodriguez, A., & King, N. (2015). Colaizzi’s descriptive phenomenological method. The psychologist, 28(8), 643-644.
Naderi, I., & Paswan, A. K. (2016). Narcissistic consumers in retail settings. Journal of Consumer Marketing, 33(5), 376-386.
Parvari, P., & Mohammadian, M. (2021). Understanding Women's Lived Experience of Arrogant Behavior in Consumption of Luxury Brands and Goods. Women's Strategic Studies, 23(92), 59-83. (in Persian).
Qajar, M. (2013). Exploring The Factors That Influence Citizenry Conspicuous Consumption Case Study:Tehran Citizens. Tehran: Tarbiat Modares University (in Persian).
Ruvio, A., Bagozzi, R., Hult, T., & Spreng, R. (2020, April). Consumer arrogance and word-of-mouth. Journal of the Academy of Marketing Science, 48, 1116–1137.
Ruvio, A., & Shoham, A. (2016). Consumer arrogance: Scale development and validation. Journal of Business Research, 69(10), 3989-3997.
Shahid, S., Islam, J. U., Farooqi, R., & Thomas, G. (2023). Affordable luxury consumption: an emerging market's perspective. International Journal of Emerging Markets, 18(2), 316-336.
Shahniyaee, A., HasanPour, E., Mohebi, S., & Bagheri, M. (2020). Patterns of Luxury Brand Consumption Motivations with Emphasis on Ethical and Psychological Motivations. Ethics in Science and Technology, 14(2), 178-185.
Silverman, S., Johnson, R., & McConnell, N. (2012). . Arrogance: A formula for. The Industrial-Organizational Psychologist, 50(1), 21–28.
Soh, C. Q., Rezaei, S., & Gu, M. L. (2017). A structural model of the antecedents and consequences of generation Y luxury fashion goods purchase decisions. Young Consumers, 18(2), 180-204.
Verbeke, W., Belschak, F., & Bagozzi, R. P. (2004). The adaptive consequences of pride in personal selling. Journal of the Academy of Marketing Science, 32(4), 386-402.
Wei, Y. (2022). A Study of the Luxury Brand Marketing Strategy and Its Influence on Consumers. Proceedings of the 2022 2nd International Conference on Enterprise Management and Economic Development (pp. 275-280). Atlantis Press.
Wetzels, M., Odekerken-Schroder, G., & Oppen, C. (2009). Using PLS path modeling for assessing hierarchical construct model:Guidelines and emprical illustration. MIS Quarterly, 33(1), 177-195.
Yilmaz Uz, C. (2022). Factors Affecting Consumers' Perceived Luxurious Brand Purchases. Journal of Economics and Administrative Sciences, 23(2), 455-470.
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 252 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 112 |