
تعداد نشریات | 31 |
تعداد شمارهها | 334 |
تعداد مقالات | 3,274 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,073,531 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 4,879,356 |
بررسی بازنمایی فرانقش های تجربی و متنی در محتوای شنیداری کتاب های زبان انگلیسی متوسطه دوم (ویژن): رویکرد دستور نقش گرای نظام مند | ||
پژوهشهای زبانشناسی: نظریه و کاربرد | ||
مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 07 دی 1403 | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22034/jls.2024.142173.1166 | ||
نویسندگان | ||
اکرم پرهیزکار* 1؛ ارسلان گلفام2؛ فردوس آقاگل زاده3 | ||
1گروه آموزشی زبانشناسی. دانشکده علوم انسانی. دانشگاه تربیت مدرس. تهران ایران | ||
2گروه آموزشی زبان شناسی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران | ||
3گروه زبانشناسی تربیت مدرس | ||
چکیده | ||
هدف از این پژوهش بررسی بندهای مبحث شنیداری کتابهای زبان متوسطه دوم بر اساس رویکرد نقشگرایانه میباشد. به این منظور 974 بند با روش توصیفی- تحلیلی بررسی شدهاند و روش جمعآوری دادهها اسنادی- کتابخانهای میباشد. نتایج حاکی از آن است که.: 1) فرایندهای مادی بالاترین بسامد دارد اما در مواردی افعالی با سطح B2 استفاده شده است که خلاف اهداف کتاب است.2) با توجه به سطوح CEFRسطح دشواری فرایندهای اصلی در کتابهای ویژن رو به افزایش است. 3) آغازگرهای نشانداردر کتاب درسی بسامد پایینی دارند اما در بخش مکمل به تعداد آن افزوده میشود. آغازگر نشاندار در کتاب ویژن1 از بسامد بالاتری نسبت به دو کتاب دیگر برخوردار است . 4) آغازگرهای متنی به ویژه آغازگرهای ساختاری بعد از آغازگرهای ساده بالاترین بسامد را دارند. در نتیجه مباحث شنیداری تا حد زیادی در راستای نیاز دانشآموزان میباشد و برای بهبود آن نیاز است به افزایش تدریجی آغازگرهای نشاندار توجه شود. | ||
کلیدواژهها | ||
شنیداری، زبان انگلیسی متوسطه دوم، فرانقش تجربی، فرانقش متنی، آغازگر | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 34 |