
تعداد نشریات | 31 |
تعداد شمارهها | 334 |
تعداد مقالات | 3,274 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,073,495 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 4,879,346 |
تأثیر شیوه تدریس تعاملی اساتید بر عزت نفس و اضطراب دانشجویان | ||
تدریس پژوهی | ||
دوره 12، شماره 3 - شماره پیاپی 37، مهر 1403 | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22034/trj.2024.142434.2092 | ||
نویسندگان | ||
مریم طالبی* 1؛ فاطمه رودی2؛ زهرا عباس تبار گازا3؛ مصطفی تیموریان عزیزی4 | ||
1گروه روانشناسی دانشگاه غیر انتفاعی راه دانش بابل | ||
2کارشناس ارشد روانشناسی دانشگاه آزاد آیت الله آملی، آمل، ایران | ||
3کارشناس ارشد روانشناسی عمومی دانشگاه الزهرا، تهران، ایران | ||
4کارشناس ارشد مشاوره خانواده، دانشگاه غیرانتفاعی غیردولتی آریان، بابل، ایران | ||
چکیده | ||
هدف: در محیطهای آموزشی، سلامت روان یکی از عوامل مهم است که بر کیفیت یادگیری تأثیر میگذارد. این پژوهش به بررسی تأثیر شیوههای تدریس بر عزت نفس و اضطراب دانشجویان میپردازد. روش: این مطالعه از نوع شبهتجربی و کاربردی بوده و جامعه آماری آن شامل تمامی دانشجویان دانشکده روانشناسی دانشگاه مازندران در سال تحصیلی 1402-1403 میباشد. برای نمونهگیری از روش نمونهگیری در دسترس استفاده شد و دو کلاس 25 نفری بهعنوان گروههای آزمایش و کنترل انتخاب شدند. جهت گردآوری دادهها از پرسشنامههای استاندارد عزت نفس (راجرز) و اضطراب دانشگاهی استفاده گردید. دادههای جمعآوریشده با استفاده از نرمافزار SPSS نسخه 26 تحلیل شدند. نتایج: نتایج نشان داد که در گروه آزمایش، میانگین عزت نفس در مرحله پسآزمون بهطور معناداری افزایش یافت، در حالی که در گروه کنترل تغییری مشاهده نشد. همچنین، میانگین نمرات اضطراب در گروه آزمایش کاهش معناداری داشت، در حالی که در گروه کنترل بدون تغییر باقی ماند. تحلیل کوواریانس چندمتغیری نشان داد که تدریس تعاملی به ترتیب 51 درصد در افزایش عزت نفس و 54 درصد در کاهش اضطراب دانشجویان مؤثر بوده است. این روش با استفاده از فعالیتهای گروهی و یادگیری مبتنی بر پروژه، احساس خودارزشمندی، اعتمادبهنفس و تعامل مثبت میان دانشجویان را تقویت کرده و اضطراب ناشی از ارزیابی را کاهش داده است. نتایج این پژوهش تأکید میکند که بهرهگیری از شیوههای تدریس تعاملی میتواند بهطور همزمان بر بهبود سلامت روان و ارتقای کیفیت یادگیری دانشجویان مؤثر باشد. پیشنهاد میشود دانشگاهها این روشها را در برنامههای آموزشی خود گسترش دهند. | ||
کلیدواژهها | ||
تدریس تعاملی؛ اساتید؛ عزت نفس؛ اضطراب | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 247 |