
تعداد نشریات | 31 |
تعداد شمارهها | 334 |
تعداد مقالات | 3,274 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,073,622 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 4,879,400 |
تجارب زیستۀ دانشجویان از آموزش مجازی هنر گرافیک در دوران پاندمی | ||
جامعه شناسی فرهنگ و هنر | ||
مقاله 7، دوره 6، شماره 4 - شماره پیاپی 22، دی 1403، صفحه 86-99 اصل مقاله (615.4 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22034/scart.2024.140058.1406 | ||
نویسندگان | ||
وحید شیخیان1؛ پرستو محبّی* 2؛ حمیدرضا شعیری3 | ||
1دانشجوی دکتری رشتۀ پژوهشی هنر، دانشکده هنر و معماری، دانشگاه علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران | ||
2استادیار، گروه پژوهش هنر، دانشکده هنر و معماری، واحد علوم و تحقیقات تهران، دانشگاه آزاد اسلامی تهران، ایران | ||
3استاد، گروه زبان فرانسه، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه تربیت مدرّس، تهران، ایران | ||
چکیده | ||
با شروع پاندمی و مجازی شدن آموزش در دانشگاهها، مدرسین و دانش پژوهان هنر معضلات، چالش ها، فرصت ها و شرایط جدیدی را تجربه کردند. هدف اصلی این پژوهش مطالعۀ پدیدارشناختی تجارب زیستۀ دانشجویان رشتۀ گرافیک از آموزش مجازی در دروس کارگاهی است. برای این مقصود، بیست نفر از دانشجویان به شیوۀ نمونه گیری هدفمند انتخاب شده و با آنها مصاحبۀ عمیق فردی به عمل آمده است. نتایج پژوهش نشان می دهد که پروسۀ نوین آموزش مجازی برای دانشجویان هنر حکم نوعی زیست جهان را پیدا کرده است که حیات حرفه ای آنها را در چهار بعد تحت تأثیر قرار داده است: چالش های عملی و فنی، ارتباطات عاطفی و هیجانی، تعامل اجتماعی، گسست از الزامات مراودۀ حضوری، و مواجهه با فرصت ها و دستاوردهای بدیع جهان مجازی. بدین سان، فرایند یادگیری هنر برای آنها با یادگیری شیوه های غلبه بر موانع و مشکلات فنی در کار با رایانه، ایجاد صفحات مجازی، برقراری تعاملات مجازی و تبادل احساسات به شیوۀ از راه دور همراه گشته است که پیشتر هیچگاه آن را تجربه نکرده بودند. از این حیث، دانشجویان می بایست در حین یادگیری دروس کارگاهی به شیوۀ نوین، هنر برقراری ارتباطات عاطفی ـ اجتماعی در جهان مجازی را نیز به طور روزمره تمرین و کسب می کردند. این تمرین های عملی نه فقط مستلزم گسست آنها از شرایط و الزامات آموزش حضوری بود، بلکه فرصت ها و دستاوردهای نوینی در اختیار آنان گذاشته است که به نوبۀخود درک و دریافت آنها از هنر و از شیوه های یادگیری هنر را دگرگون کرده است. | ||
کلیدواژهها | ||
واژههای کلیدی: پاندمی؛ آموزش مجازی؛ تبادل عاطفی؛ چالش فنی؛ مراوده نامتمرکز | ||
مراجع | ||
اسدی، مهسا؛ زارع خفری، سعید ( 1400). بررسی نقش فضای مجازی بر آموزش و تربیت انسان تمدنی (کرونا و پسا کرونا). همایش علمی-پژوهشی فتح الفتوح (1)، با موضوع تعلیم و تربیت تمدنی. دانشگاه شیراز.
استراوس، اَنسلم؛ کربین، جولیت (1395). مبانی پژوهش کیفی. ترجمه ابراهیم افشار. تهران: نشر نی.
باقرزاده همایی، م. ( 1399). تاثیر عملکرد آموزش در فضای مجازی در تعاملات یادهی و یادگیری. پژوهشنامه اورمزد، 1 (51)، 126-135.
پاک سرشت، صدیقه؛ خلیلی ثابت، مسعود؛ واحدی، محمد علی؛ منفرد، آرزو (1395). مقایسه دانش و نگرش دانشجویان آموزش مجازی با دانشجویان غیرمجازی در مورد آموزش الکترونیکی. مجله پژوهش در آموزش علوم پزشکی، 8، (4)، 59-66.
جهانگیری، مسعود؛ اسمعیلزاد، علیرضا؛ شاکری خویی، احسان (1402). تحلیل زمینههای فرهنگی امکان تحقّق جامعه مدنی در ایران مورد مطالعه؛ فضای مجازی. فصلنامه علمی جامعه شناسی فرهنگ و هنر، 5 (1)، 29-44.
خوارزمی، شهیندخت (1390). شئون انسانی در فضای مجازی، ملاحظات اخلاقی، حقوقی و اجتماعی. تهران: انتشارات دانشگاه تهران.
دالگرن، پیتر ( 1400). تلویزیون و گستره عمومی. ترجمه مهدی شفقتی، تهران: انتشارت سروش.
دو وینیو، ژان (1388). جامعه شناسی هنر. ترجمه مهدی سحابی، تهران: نشر مرکز.
رستمی، شیدا (1397). قابلیت های بستر فضای مجازی بر تعلیم و تربیت در آموزش و پرورش. نهمین همایش انجمن فلسفه تعلیم و تربیت ایران، زاهدان، دانشگاه سیتان و بلوچستان.
شاهبیگی، فرزانه؛ نظری، سمانه (1390). آموزش مجازی: مزایا و محدودیتها. مجلۀ مرکز مطالعات و توسعۀ آموزش علومپزشکی یزد، 6(1)، 47-54.
شاه قاسمی، احسان (1385). مروری بر زمینههای تاثیر فضای مجازی بر نظریه های ارتباطات. مجله جهانی رسانه، 1 (2)، 1-22.
شفیعی، فروزنده؛ دهقان چناری، مجید (1398). بررسی نقض مالکیت فکری در فضای مجازی. فصلنامه قانون یار، 3 (10)، 95-134.
صدقی بوکانی، ناصر؛ مهاجران، بهناز؛ باقریمجد، روحالله (1394). چالشهای آموزشی مجازی در نظام آموزشی دانشگاه آزاد اسلامی. نشریۀ پژوهشنامۀ تربیتی، 42، 35-50.
صفری، فاطمه (1387). تحلیل نشانه شناختی نهادهای اجتماعی در سینمای رسول صدرعاملی. مجله جامعه شناسی ایران، 9 (1)، 102-126.
عزیزی فر، محمدجواد؛ محمدیان، ایوب؛ صفری، احرام (1394). ارائه مدل آموزش الکترونیکی مبتنی بر دیدگاه راهبردی و معماری. دومین کنفرانس بین المللی مدیریت و مهندسی صنایع، تهران.
کاظمی، سمیه؛ رهبرنیا، زهرا؛ ایزدی جیران، اصغر؛ شریفزاده، رحمان ( 1402). تکنولوژی و تحول جایگاه اجتماعی شیء هنری-آیینی (مورد مطالعه: علامت در شهر اصفهان). جامعه شناسی فرهنگ و هنر، 5 ( 1)، 146 – 127.
کریمنژاد لالمی، زهرا؛ کریمنژاد لالمی، فاطمه (1400). روشهای تدریس کارآمد در آموزش مجازی. مجلۀ دستاوردهای نوین در مطالعات علوم انسانی، 4(42)، 46-65.
کریمیان، فاطمه؛ رحمت زهی، خدا نظر (1397). بررسی تاثیر فضای مجازی بر پیشرفت تحصیلی دانش آموزان، یازدهمین کنفرانس بین المللی روانشناسی و علوم اجتماعی، تهران.
کیا، علی اصغر (1388). نگاهی به آموزش مجازی (الکترونیک). کتاب ماه علوم اجتماعی، (24)، 82-89.
فلیک، اووه (1387). درآمدی بر تحقیق کیفی. ترجمه هادی جلیلی، تهران: نشر نی.
محمدزاده، صفیه (1402). طرّاحی گرافیک چیست. رشدانا، پلتفرم توانمندسازی منابع انسانی.
محمدپور، احمد (1391). بسترها، پیامدها و سازگاری زنان مطّلقه شهر تهران (یک مطالعۀ پدیدارشناسانه). فصلنامه مشاوره و رواندرمانی خانواده، 4 (1)، 135-172.
منتظر، غلامعلی؛ دیانی، محمدحسین (1382). دانشگاه مجازی. مجلۀ کتابداری و اطلاعرسانی، 21، 4-7.
خانیکی، هادی؛ بابائی، محمود (1390). فضای سایبر و شبکه های اجتماعی. فصلنامه جامعه اطلاعاتی، 1 (1)، 71-96.
هدایتی، فریفته ( 1399). کرونا و فرصت آموزش مجازی. مصاحبه پژوهشی، وبسایت خبرگزاری صدا و سیما سرویس پژوهش، 6، (12).
References Bismala, L., & Manurung, Y. H. (2021). Student Satisfaction in E-Learning along the COVID-19 Pandemic with Importance Performance Analysis. International Journal of Evaluation and Research in Education, 10(3), .753-759. Boettcher, J. V. (2007). Ten Core Principles for designing Effective Learning Environments: Insights from Brain Research and Pedagogical Theory. Innovate Journal of Online Education, 3(3). Dreyfus H. (2001). How Far is Distance Learning Form Education? Bulletin of Technology Society, 21, 165-174. Ferdinand, P. (2000). The Internet, democracy and democratization. Democratization, 7(1), 1-17. Gell, A. (1998). Art and Agency: An Anthropological Theory. Oxford: Clarendon Press. Holmberg (1995). Theory and practice of distance education. New York, NY: Routhledge. Jacksi, K. Sulaiman, M. A. & Saeed, R. H. (2021). The Importance of E-Learning in the Teaching Processor Secondary Schools/Review Article. Academic Journal of Nawroz University,10(1), 53-62. Parks, A. C. (2022). Creating Through Challenge: The Lived Experience of Community College Arts Students, Before and During the COVID-19 Pandemic. Kent State University. Sabol, F. R. (2022). Art education during the COVID-19 pandemic: The journey across a changing landscape. Arts Education Policy Review, 123(3), 127-134. Van Manen, M. (2016). Researching lived experience: Human science for an action sensitive pedagogy. Routledge. Wilson R.C, Gaff J.G, Diensky E.R, Wood L, Bavry J.L. (1975). College professors and their impact on students. New York: Wiley and Sons. Wonowidjoyo, M. (2024). Teaching Art Online During COVID-19 Using Media as Sites of Memory. Art Education, 77(5), 30-39. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 116 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 127 |