
تعداد نشریات | 31 |
تعداد شمارهها | 334 |
تعداد مقالات | 3,274 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,073,540 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 4,879,360 |
بازخوانی نمایشنامه «الحُسَینُ ثائِراً وَ شَهیداً» عبدالرحمن شرقاوی با تکیه بر نظریه گفتمان انتقادی نورمن فرکلاف | ||
مطالعات ادب اسلامی | ||
مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 16 دی 1403 | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22034/jilr.2025.142512.1213 | ||
نویسندگان | ||
احسان ناصری سراب بادیه* 1؛ علی سلیمی قلعهئی2؛ مهدیه ناصری سراب بادیه3 | ||
1گروه زبان و ادبیات عربی، دانشکده ادبیات علوم انسانی، دانشگاه رازی، کرمانشاه، ایران | ||
2استاد تمام، گروه زبان و ادبیات عربی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه رازی، کرمانشاه، ایران | ||
3فعال فرهنگی و پژوهشگر مستقل علوم قرآن، آموزش و پرورش، کرمانشاه، ایران | ||
چکیده | ||
تحلیل قیام جاودانه حسینی در متون ادبی معاصر بهویژه در عرصهٔ دراماتیک، همواره نمایانگر گفتمانی است که بهمثابه یک واقعه تاریخساز، عینیّتبخش آرمانهای اصیل انسانی و معنوی است که در بطن خود آوای عدالتطلبی و حقیقتجویی این نهضت عظیم الهی را به گوش جهانیان میرساند. جستار پیشرو، باتکیهبر رویکردی توصیفی-تحلیلی در بستر تأملات انتقادی فرکلاف در سطوح توصیف، تفسیر و تبیین در پی آن است که از غنای نهفته در گفتمانعاشورایی در نمایشنامه «الحُسَینُ ثائِراً وَ شَهیداً» اثر عبدالرحمن شرقاوی که پس از شکست جمال عبدالناصر در دو بخش نگاشته شده پرده برداشته و آن را بهعنوان تجلی گفتمان مقاومت در جهان معاصر عرب مورد مداقه قرار دهد و بدینسان، بستر لازم برای کاوش در مضامین اجتماعی، فرهنگی، ایدئولوژیک و بینامتنی- دینی اثر مذکور را فراهم آورد. نتایج گویای آن است که نویسنده در سطح توصیف، با بهرهگیری از عناصر زبانی، بلاغی مناسب با روح حادثه، ابعاد معنوی و عاطفی آن را در چارچوبی فراتاریخی به تماشا گذاشته است و در سطح تفسیر، نمایشنامه با بینامتنیت با قرآن کریم و دیگر متون دینی و بازتاب روح بیداری اجتماعی در حادثه، پژواکی متعالی از ایستادگی در برابر استبداد را به مخاطبان القا میکند و در سطح تبیین که بیانگر چرایی تدوین نمایشنامه است، باید گفت که نویسنده با تأکید بر مؤلفههای اجتماعی و سیاسی، با هجمهای علیه نظام سلطه از ذلت و خواری در جهان معاصر عرب به ستوه آمده و خلق این اثر نمایشی-حماسی را پاسخی به این نیاز روحی عصر خود در احیای ارزشهای انسانی و انقلابی دانسته است. | ||
کلیدواژهها | ||
امام حسین (ع)؛ نمایشنامه عربی؛ قیام عاشورا؛ عبدالرحمن شرقاوی؛ نظریه نورمن فرکلاف | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 62 |