| تعداد نشریات | 31 |
| تعداد شمارهها | 382 |
| تعداد مقالات | 3,743 |
| تعداد مشاهده مقاله | 5,052,288 |
| تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 5,393,931 |
واکاوی تجارب زیسته دانشجویان از روش پرسش محور در درس اندیشه اسلامی | ||
| تدریس پژوهی | ||
| مقاله 5، دوره 12، شماره 2 - شماره پیاپی 36، تیر 1403، صفحه 126-158 اصل مقاله (1.78 M) | ||
| نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
| شناسه دیجیتال (DOI): 10.22034/trj.2025.140941.1979 | ||
| نویسنده | ||
| محمود صفی زاده* | ||
| استادیارگرروه معارف اسلامی،دانشکده علوم انسانی و اجتماعی ،دانشگاه کردستان،سنندج،ایران. | ||
| چکیده | ||
| هدف: هدف مطالعه حاضر واکاوی روش پرسش محور به لحاظ فرصت ها و چالش های که ایجاد می کند و عواملی که باعث می شود دانشجویان و اساتید از این روش بهره ببرند روش تدریس پرسش محور یکی از این روش تدریسهاست که در شکلگیری سازماندهی منطقی یادگیری تأثیر خواهد گذاشت. روش: مطالعه پژوهشی حاضر با رویکرد کیفی و روش پدیدارشناسی تفسیری قصد دارد که روش تدریس پرسش محور را واکاوی کند. با استفاده از نمونهگیری هدفمند و در نظر گرفتن اشباع نظری دادهها،18 نفر از دانشجویان در این پژوهش مشارکت کردند. دادهها با استفاده از مصاحبههای نیمه ساختاریافته جمعآوری و پیادهسازی گردید و سپس با استفاده از تجزیهوتحلیل مصاحبه و نرمافزار MAXQDA2020 مورد تحلیل قرار گرفت. یافته ها: بر اساس نتایج پژوهش، شش عامل که باعث میشد مدرسها از این روش تدریس بهره ببرند شامل: رشد قوه تفکر و تأمل، افزایش مشارکت کلاسی، تقویت اعتمادبهنفس، یادگیری درونی، حقیقتجویی و حق پذیری و جرئت ورزی معرفتی و عملی بازدارنده این روش میتوان به کمبود وقت، سخت شدن کنترل کلاس و سنتی بودن روش پرسش محور اشاره کرد. نتایج پژوهش نشان داد که بهره بردن از روش پرسش محور باعث افزایش یادگیری و رشد دانشجویان خواهد شد که منوط به بسترسازی و استفاده از این روش تدریس در موضوعات خاصی میباشد. | ||
| کلیدواژهها | ||
| روش تدریس؛ روش پرسش محور؛ پرسش و پاسخ؛ پدیدارشناسی | ||
| مراجع | ||
|
| ||
|
آمار تعداد مشاهده مقاله: 214 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 140 |
||