
تعداد نشریات | 31 |
تعداد شمارهها | 334 |
تعداد مقالات | 3,272 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,073,473 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 4,879,335 |
تاثیر دو برنامه درسی خطی و غیرخطی برمهارت های بین فردی: بررسی روش تدریس دو مرکز آموزشی رجیو امیلیا و مونته سوری | ||
تدریس پژوهی | ||
دوره 12، شماره 3 - شماره پیاپی 37، مهر 1403 | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22034/trj.2025.141345.2006 | ||
نویسنده | ||
رضا صابری* | ||
گروه آموزش علوم تربیتی، دانشگاه فرهنگیان، صندوق پستی 889-14665، تهران، ایران. | ||
چکیده | ||
یکی از چالش های آموزشگران در تدریس این است که آیا جهت گیری خطی و غیر خطی در روش تدریس می تواند تعیین کنند چگونگی روابط بین فردی دانش آموزان باشد؟. تحقیق حاضر اثربخشی دو برنامه درسی رجیو املیا و مونته سوری را بر مهارت های بین فردی مورد بررسی قرار داد. روش پژوهش از نوع شبه آزمایشی با طرح پیش آزمون-پس آزمون با گروه های آزمایشی یک و دو بود. جامعه آماری دانش آموزان اول ابتدایی پسر ناحیه یک کرمان و نمونه آن تعداد 60 نفر در سه گروه آزمایشی 20 نفره 1 و 2 و گروه گواه بودند. ابزار پژوهش پرسشنامه مهارت های بین فردی ماتسون و همکاران به صورت پیش آزمون و پس آزمون مورد استفاده قرار گرفت. برنامه درسی با توجه به مبانی نظری مونته سوری و رجیو امیلیا تدوین و پس از تایید صاحبظران در سیزده جلسه آموزشی اجرا شد. برای آزمون فرصیه ها هم از کوواریانس (ANCOVA) تک متغیره و آزمون بونفرونی استفاده شد. یافته ها نشان داد روش آموزشی مونته سوری با اندازه اثر41/0 بر مهارت های بین فردی کودکان اول ابتدایی تاثیرگذار بود. همچنین روش آموزشی رجیو امیلیا با اندازه اثر 54/0 بر مهارت های بین فردی کودکان اول ابتدایی تاثیرداشت، به علاوه روش رجیو امیلیا اثربخشی بیشتری بر مهارت های بین فردی نسبت به گروه آزمایشی مونته سوری داشت. در نتیجه می توان گفت آموزش مهارت های بین فردی با تکیه بر برنامه درسی روییدنی می تواند اثربخشی بیشتری نسبت به برنامه درسی خطی بر مهارت های بین فردی داشته باشد. | ||
کلیدواژهها | ||
برنامه درسی روییدنی؛ تدریس؛ مالاگاتسی؛ مهارت های اجتماعی | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 88 |