
تعداد نشریات | 31 |
تعداد شمارهها | 355 |
تعداد مقالات | 3,429 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,341,241 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 5,041,502 |
طراحی الگوی آموزشهای مهارتی در دانشگاههای دولتی (مورد مطالعه: دانشگاههای ارومیه و کردستان) | ||
تدریس پژوهی | ||
مقاله 1، دوره 12، شماره 4 - شماره پیاپی 40، بهمن 1403، صفحه 1-35 اصل مقاله (1.9 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22034/trj.2025.141830.2041 | ||
نویسندگان | ||
حامد محمدی1؛ بهناز مهاجران* 2؛ حسن قلاوندی3 | ||
1دانشجوی دکتری گروه علوم تربیتی دانشگاه ارومیه، ارومیه، ایران | ||
2عضو علمی و دانشیار گروه آموزشی علوم تربیتی، دانشگاه ارومیه ، ارومیه، ایران | ||
3استاد گروه علوم تربیتی دانشگاه ارومیه، ارومیه، ایران | ||
چکیده | ||
هدف: هدف اصلی در این پژوهش، طراحی الگوی آموزشهای مهارتی در دانشگاههای دولتی ایران بود. روششناسی پژوهش: رویکرد این پژوهش از نوع پژوهشهای کیفی و بر اساس نظریه دادهبنیاد بود و برای تحلیل آن از نرمافزار MAXQDA و روش استراوس و کوربین، استفاده شد. مشارکتکنندگان، اساتید دانشگاه با انتخاب هدفمند و از نوع گلوله برفی بود. ابزار جمعآوری دادهها، مصاحبه نیمهساختاریافته بود؛ برای طبقهبندی مفاهیم و مقولهها، دادههای مصاحبه در سه مرحله کدگذاری باز، محوری و انتخابی مورد تحلیل قرار گرفتند و الگوی موردنظر با کدهای حاصل از 133 کد باز، 52 کد محوری و 6 کد انتخابی، محقق گردید. در مجموع با انجام مصاحبه با 35 نفر، اشباع نظری حاصل شد. یافتهها: تحلیلها نشان داد که مقولههای اصلی برخاسته از مصاحبهها عبارتند از: مقولههای علی (تغییرات محیطی، سیاستهای مهارت محور و عرضه و تقاضا در بازار کار)، شرایط مداخلهگر (سازمانهای مرتبط و موثر و سایر متولیان، امکانات و بستر، سرمایه انسانی، قوانین مربوطه و بازتعریف رسالت و اهداف دانشگاه هماهنگ با تغییر در حوزه بومی و بینالمللی)، راهبردها (استاندارد ملی و بینالمللی آموزش عالی، سیاستگذاری متناسب با آموزش مهارتی، فرهنگسازی، زیرساخت و بستر مناسب آموزش مهارتی، آمایش آموزشعالی و دانشگاهها و حمایت از اقتصاد دانشبنیان) و شرایط زمینهای (جو فرهنگی، اسناد بالادستی، رویکرد آموزش عالی، همگرایی اقدامات با مهارت محوری، مدیریت همکاریهای بینالمللی و کیفیت). نیازسنجی شغلی و رصد نیازهای بازار کار بهعنوان پیشنیاز بازنگری برنامههای درسی، سنجش میزان مهارت آموزی دانشآموختگان، استفاده از تجربیات کشورهای موفق و جایگزینی ارزیابی مهارت محور بهجای نمره محور از راهکارهای پیشنهادی میباشند. | ||
کلیدواژهها | ||
طراحی الگو؛ آموزش مهارت؛ دانشگاه دولتی؛ دانشگاه ارومیه؛ دانشگاه کردستان | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 487 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 221 |