
تعداد نشریات | 31 |
تعداد شمارهها | 334 |
تعداد مقالات | 3,274 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,073,506 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 4,879,349 |
هویت جنسیتی کودکان در خانواده های تهرانی: پژوهشی در انسان شناسی روان شناختی | ||
جامعه شناسی فرهنگ و هنر | ||
مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 17 بهمن 1403 اصل مقاله (643.62 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22034/scart.2025.139752.1364 | ||
نویسندگان | ||
آذین محمدی1؛ محترم نعمت طاوسی* 2؛ جبار رحمانی3 | ||
1کارشناسی ارشد روان شناسی بالینی، گروه روان شناسی، واحد تهران جنوب، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران. | ||
2دانشیار، گروه روان شناسی، واحد تهران جنوب، دانشگاه آزاد اسلامی ، تهران، ایران | ||
3دانشیار انسانشناسی، مؤسسه مطالعات فرهنگی و اجتماعی، تهران، ایران. | ||
چکیده | ||
پژوهش حاضر سعی دارد الگوهای فرهنگی و جنسیتی که از طریق ژست های کلامی و غیرکلامی به کودکان منتقل می شود و هویت جنسیتی آنان را شکل می دهد، مورد مطالعه قرار دهد. رویکرد نظری آن مبتنی بر آراء هربرت مید با تاکید بر مفاهیم ذهن، خود و جامعه است. روش این پژوهش مجموعه ای از دادهه ای انسانشناختی اعم از مردمنگاری، مصاحبه و مشاهده مشارکتی است. در مجموع شش میدان پژوهش با روش نمونه گیری هدفمند از خانواده های منطقة یک تهران انتخاب شدند و با استفاده از روشهای کیفی اعم از مشاهده و مصاحبه مورد مطالعه قرار گرفتند. روش تحلیل داده های مربوط به مصاحبه، مبتنی بر تحلیل موضوعی است. نتایج پژوهش نشان می دهد والدین یا مراقبین نزدیک به دلیل تآثر از آموزه های فرهنگی، ارزشهای جنسیتی به خصوصی را به کودکان منتقل می کنند که هویت جنسیتی کودک را می سازد و تعاملات او با دیگری به عنوان دختر یا پسر شکل می دهد. همچنین یافته های میدان حاصل از کنشهای متقابل والدین و اطرافیان نزدیک با کودکان و تآثیرگذاری آن در ابعاد متفاوت هویت جنسیتی کودکان بود. این ابعاد در پنح حوزة طبقه بندی جنسیتی، فشار جنسیتی، محرومیت جنسیتی و پیشداوری بین گروهی جنسیتی قرار می گیرد که هریک از این طبقه بندیها به طرحوارة جنسیتی کودک منجر می شود. طرحوارة جنسیتی به مجموعه ای از الگوها و قوانینی مربوط می شود که تعامل کودک با دنیای بیرون و درون او را شکل می دهد. این امر به این معنا است که کودک مبتنی بر طرحوارة جنسیتی خود در حضور محرک و با فرایندهای ذهنی که به صورت واسطه ای عمل می کنند، رفتار متناسب با جنسیت خود را اتخاذ میکند. | ||
کلیدواژهها | ||
انسان شناسی روان شناختی؛ مکتب کنش متقابل نمادین؛ هویت جنسیتی؛ طرحواره جنسیتی؛ زمان بندی اجتماعی | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 48 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 51 |