
تعداد نشریات | 31 |
تعداد شمارهها | 334 |
تعداد مقالات | 3,274 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,073,596 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 4,879,386 |
بررسی اثربخشی روشهای آموزشی مبتنی بر تعامل و فعالیتهای عملی در تدریس در رشتهء حقوق(مطالعه موردی: دانشجویان رشتهء حقوق دانشگاه کردستان) | ||
تدریس پژوهی | ||
دوره 12، شماره 3 - شماره پیاپی 37، مهر 1403 | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22034/trj.2025.142191.2070 | ||
نویسندگان | ||
افشین عبداللهی* 1؛ هدیه سیاری2 | ||
1افشین عبداللهی، استادیار، گروه حقوق، دانشکده علوم انسانی و اجتماعی، دانشگاه کردستان، سنندج، ایران. | ||
2حقوق، علوم انسانی، دانشگاه کردستان، سنندج،ایران | ||
چکیده | ||
هدف: در پژوهش حاضر، به بررسی اثربخشی روشهای آموزشی مبتنی بر تعامل و فعالیتهای عملی در تدریس رشته حقوق پرداخته شده است. باتوجهبه چالشهای موجود در فرایند یادگیری حقوق، هدف اصلی این تحقیق شناسایی نقاط قوت و ضعف شیوههای تدریس اساتید و تأثیر آنها بر یادگیری دانشجویان دانشگاه کردستان بوده است. روش: این تحقیق از رویکرد کیفی و بر مبنای روش گراندد تئوری بهرهبرداری کرده است. جامعه ی نمونهی پژوهش شامل تمامی دانشجویان رشتهء حقوق دانشگاه کردستان در نیم سال دوم سال تحصیلی 1403-1402 بوده که ۲۰ نفر از دانشجویان در مقاطع، کارشناسیارشد و کارشناسی بهصورت هدفمند انتخاب و در مصاحبههای نیمهساختاریافته شرکت کردند. دادهها از طریق فرآیند کدگذاری باز، محوری و انتخابی تحلیل شدهاند. یافتهها: نتایج پژوهش نشان داد که روشهای تدریس تعاملی و مبتنی بر فعالیتهای عملی به طور قابلتوجهی به ارتقاء درک مفاهیم حقوقی و انگیزه دانشجویان کمک میکند. همچنین چالشها و محدودیتهایی نظیر استفاده از تکنیکهای مادهمحور، بینظمی در کلاس و موانع قانونی در تدریس شناسایی شدهاند. این یافتهها به تدوین یک مدل آموزشی مبتنی بر نتایج تحقیق و الگوهای مؤثر تدریس کمک کردهاند. | ||
کلیدواژهها | ||
روشهای تدریس؛ رشته ی حقوق؛ تعامل؛ فعالیتهای عملی؛ دانشگاه کردستان | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 48 |