
تعداد نشریات | 31 |
تعداد شمارهها | 334 |
تعداد مقالات | 3,274 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,073,602 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 4,879,389 |
ساخت و اعتباربخشی انگاره نابرابری آموزشی در آزمونهای سرنوشتساز: مطالعه موردی آزمونهای بسندگی زبان دکتری | ||
تدریس پژوهی | ||
مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 26 بهمن 1403 | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22034/trj.2025.141931.2048 | ||
نویسندگان | ||
سجاد فرخی پور1؛ احسان نمازیان دوست* 2؛ احمد گودرزی3 | ||
1استادیارآموزش زبان انگلیسی، دانشگاه علوم اسلامی شهید محلاتی، قم، ایران | ||
2دکتری زبانشناسی کاربردی گروه زبان انگلیسی، واحد اهواز، دانشگاه آزاد اسلامی، اهواز، ایران | ||
3گروه زبان انگلیسی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه آیت الله العظمی بروجردی، ایران | ||
چکیده | ||
برابری، یک ساخت نظری پیچیده است که مورد توجه مکاتب آموزشی گوناگون بوده است و جنبههای مختلف آموزش را از این حیث مورد بررسی قرار دادهاند. با این حال، موضوع بعد ارزشیابی در آموزش علیرغم ظرفیتهای نظری فراوان و تأثیر زیادی بر زندگی آموزشی، شغلی و فردی افراد، از منظر برابری مورد توجه قرار نگرفته است. بر همین اساس، تحقیق حاضر با استخدام یک رویکرد چندفازی- چند روشی، انگاره نابرابری آموزشی را در آزمونهای بسندگی دوره دکتری مورد بررسی قرار داده است. نتایج حاصل از تحلیل عاملی تعقیبی نشان داد که چهار عامل (مطابق ارزش ایگن) و 19 متغیر با بار عاملی قابلقبول، در برساخت نابرابری آموزشی در آزمونهای بسندگی زبان دکتری نقش دارند که در بافت مطالعه دارای شاخصهای انطباق بوده است. همچنین نتایج تحلیل ساختاری کیفی در ماتریس اثرات متقاطع نشان داد که این نابرابری در نظام آموزشی کشور پایدار و تغییر آن دشوار است. علاوه بر آن، تحلیل اثرات متوازن در ماتریس اثرات متوازن نشان داد که سازگارترین سناریو برای رفع این نارساییها متشکل از سه محور با ماهیت مطلوب است که شامل هدفگذاری آموزشی، نیازسنجی آموزشی، و جهانی-بومیسازی آزمونها است. بر این اساس، توجه به مباحث معرفت-شناختی در تحقق روایی ساخت آزمون و لزوم حمایت نظری از آن، توجه به نیازهای فردی و ویژگیهای بافتی و همچنین توجه به استانداردهای جهانی در ساخت آزمون پیشنهاد شده است. | ||
کلیدواژهها | ||
آزمونسازی؛ بسندگی؛ تحلیل عاملی؛ تحلیل ساختاری؛ راهبرد آموزشی | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 44 |