
تعداد نشریات | 31 |
تعداد شمارهها | 334 |
تعداد مقالات | 3,274 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,073,523 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 4,879,354 |
بررسی وضعیت دانش، نگرش و عملکرد تغذیهای دانشآموزان پسر و دختر مقطع متوسطه شهر کرمانشاه | ||
پژوهش در تغذیه ورزشی | ||
دوره 3، شماره 2، شهریور 1403 | ||
نوع مقاله: مقاله اصیل | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22034/ren.2025.143072.1074 | ||
نویسندگان | ||
بیژن خدایاری* 1؛ رضا محمدی1؛ امید شیری1؛ روح انگیز نوروزی1؛ عاطفه محبیان1؛ سبا اکبری1؛ فرانک یارمحمدی1؛ زهرا شاه محمدی1؛ احسان امیری2 | ||
1کارشناس ارشد تربیت بدنی و علوم ورزشی، دبیر تربیتبدنی، کرمانشاه، ایران | ||
2استادیار، گروه فیزیولوژی ورزشی، دانشکده علوم ورزشی، دانشگاه رازی، کرمانشاه، ایران | ||
چکیده | ||
دانش، نگرش و عملکرد تغذیهای نقش مهمی در حفظ سلامت و کیفیت زندگی جامعه دارد. دوران نوجوانی مقطع زمانی حساسی در توسعه مطلوب این عوامل بوده و میتواند به سبک زندگی سالم در دوران بزرگسالی منجر شود. از این رو، هدف از پژوهش حاضر بررسی دانش، نگرش و عملکرد تغذیهای دانش آموزان پسر و دختر مقطع متوسطه شهر کرمانشاه بود. پژوهش حاضر از نوع تحقیقات توصیفی بود که در آن تعداد 840 دانشآموز پسر و 486 دانشآموز دختر پرسشنامه دانش، نگرش و عملکرد تغذیهای را به صورت آنلاین تکمیل نمودند. از آزمون آماری ناپارامتریک ویلکاکسون تکنمونهای به منظور مقایسۀ میانگین نمونه با مقادیر استاندارد استفاده گردید. همچنین، به منظور مقایسه دانش، نگرش و عملکرد تغذیهای بین دانشآموزان دختر و پسر از آزمون آماری ناپارامتریک یو مان ویتنی استفاده شد. نتایج پژوهش نشان داد که در دانشآموزان پسر میانگین دانش، نگرش و عملکرد تغذیهای به شکل معنیداری کمتر از مقادیر معیار بود. در دانشآموزان دختر میانگین دانش، نگرش و عملکرد تغذیهای به شکل معنیداری کمتر از مقادیر معیار بود. همچنین نتایج نشان داد که میانگین نگرش و عملکرد تغذیهای پسران به شکل معنیداری بالاتر از دختران بود. نتایج نشان داد که دانشآموزان دختر و پسر مقطع متوسطه شهر کرمانشاه دارای دانش، نگرش و عملکرد تغذیهای پایینتر از مقادیر معیار بودند. دانشآموزان دختر در مقایسه با دانشآموزان پسر دارای نگرش و عملکرد تغذیهای ضعیفتری بودند. این نتایج ضرورت تدوین برنامههای راهبردی، بهویژه در سطح آموزش و پرورش، را برای بهبود این شاخصها در سنین نوجوانی و حتی پیش از آن نمایان میسازد. | ||
کلیدواژهها | ||
وضعیت تغذیهای؛ دوره نوجوانی؛ زندگی سالم؛ کیفیت زندگی | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 12 |