
تعداد نشریات | 31 |
تعداد شمارهها | 355 |
تعداد مقالات | 3,429 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,341,327 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 5,041,538 |
اثربخشی برنامه آموزشی مبتنی بر مدل علی انگیزش تحصیلی بر اساس حمایت ادراکشده معلم و خوشبینی تحصیلی با نقش واسطهای خودکارامدی تحصیلی بر درگیری تحصیلی دانشآموزان عادی | ||
تدریس پژوهی | ||
مقاله 5، دوره 12، شماره 4 - شماره پیاپی 40، بهمن 1403، صفحه 100-115 اصل مقاله (1.08 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22034/trj.2025.141431.2084 | ||
نویسندگان | ||
عبداله محمود خانی1؛ یحیی یاراحمدی* 2؛ حمزه احمدیان2؛ محمود گودرزی3 | ||
1دانشجوی دکتری گروه روانشناسی تربیتی، واحد سنندج، دانشگاه آزاد اسلامی، سنندج، ایران. | ||
2استادیارگروه روانشناسی، واحد سنندج، دانشگاه آزاد اسلامی، سنندج، ایران | ||
3دانشیار گروه مشاوره خانواده، واحد سنندج،دانشگاه آزاد اسلامی،سنندج، ایران. | ||
چکیده | ||
هدف از انجام این تحقیق یافتن رابطه موجود بین خودکارآمدی و ایجاد انگیزش پیشرفت تحصیلی است، بدین معنا که خودکارآمدی باور به این است که من میتوانم و به اعتقادات فرد مبنی بر توانایی انجام تکلیف اشاره دارد و کاربرد آن زمانی است که فرد در مورد تواناییهای خود همراه با موفقیت قضاوت میکند.خودکارآمدی به عنوان یک عامل انگیزشی، منجر به افزایش عملکرد و رضایت تحصیلی میشود. بنابراین، تشخیص و کاربرد عوامل مؤثر بر خودکارآمدی می تواند تأثیر بسزایی در موفقیت تحصیلی و تحقق اهداف آموزشی داشته باشد. روش این پژوهش از نوع تحقیقات کیفی میباشد. داده و عناوین تخصصی مستخرج با استفاده از منابع معتبر کتابخانهای و میدانی، گردآوری شده است. پرسش اصلی این است که آیا بین خودکارآمدی با پیشرفت تحصیلی رابطه وجود دارد؟ خودکارآمدی طی درون سازی و برون سازی های بی شماری شکل می گیرد که خودکارآمدی به واسطه ی انگیزه درونی موجب می شود که فرد به طور خودانگیخته در محیط تلاش کند و به باورهای خودکارآمدی دست یابد با بررسی های به عمل آمده از نتایج پژوهش های انجام شده در این زمینه چنین برمی آید که خودکارامدی نقش مهمی در یادگیری داشته و باعث افزایش انگیزه و پیشرفت تحصیلی می شود. | ||
کلیدواژهها | ||
خودکارآمدی؛ انگیزش؛ یادگیری؛ پیشرفت تحصیلی؛ سرمایه روانشناختی | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 233 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 39 |