
تعداد نشریات | 31 |
تعداد شمارهها | 355 |
تعداد مقالات | 3,429 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,341,336 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 5,041,542 |
نگاه شاهانه در دورنماسازی: مطالعه تحولات نقاشی منظرهپردازی در عصر ناصری | ||
جامعه شناسی فرهنگ و هنر | ||
مقاله 1، دوره 7، شماره 2 - شماره پیاپی 24، تیر 1404، صفحه 1-13 اصل مقاله (1.33 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22034/scart.2025.142600.1638 | ||
نویسندگان | ||
انسیه ترابی1؛ سید محسن علوی نژاد* 2؛ محمدرضا مریدی* 3 | ||
1دانشجوی دکتری، دانشکده پژوهشهای عالی هنر و کارآفرینی، دانشگاه هنر اصفهان، اصفهان، ایران | ||
2استادیار، گروه نقاشی، دانشکده هنرهای تجسمی، دانشگاه هنر اصفهان، اصفهان، ایران | ||
3استادیار، گروه پژوهش هنر، دانشکده علوم نظری و مطالعات عالی هنر، دانشگاه هنر ایران، تهران، ایران | ||
چکیده | ||
دوران سلطنتی ناصرالدین شاه دوران ظهور ژانرهای جدید در نقاشی و کاربرد گسترده واقع گرایی در نقاشی ها متاثر از هنر اروپایی است. منظره پردازی یکی از این شیوههای نو در تصویرپردازی بود که پیش از این، به صورت ژانری مستقل و تکنیک ها و شیوه های بازنمایی جدید، متداول نبود. در تاریخ نقاشی ایران، منظره پردازی غالبا جزئی تکمیل کننده تصویر بود و برای پرداخت فضاهای خالی یا جدا کردن بخشهای نقاشی از یکدیگر یا برای تصویرسازی در پسزمینه مورد استفاده قرار می گرفت. در مقاله حاضر ضمن بررسی زمینههای ظهور منظرهپردازی با اسلوب جدید، این پرسشها دنبال میشود که نهاد قدرت با مولفه ها و ویژگی های نقاشی منظره پردازی در عصر ناصری چه رابطه ای داشت؟ چگونه آثار منظره پردازانه عرصه ظهور قدرت شدند و نگاه شاهانه و سوگیری مناسبات قدرت را در عصر ناصری رویت پذیر کردند؟ روششناسی مقاله حاضر برای پاسخ به پرسشهای پژوهش مبتنی بر تحلیل گفتمان است که با مطالعه اسناد، تصاویر و نمونه آثار انتخاب شده، به تحلیل روابط میان نهاد سلطنت، قدرت پادشاه، نظام آموزش جدید و تاثیر عکاسی بر منظرهپردازی پرداخته میشود. یافته های پژوهش حاکی از آن است منظره پردازی در عصر ناصری، در ثبت مکان نگاره ها و چشم اندازهای شهری برآمده از گفتمان مدرنیته و تجددخواهی شاه است. منظرههایی از چشماندازهای سرزمینی در طول سفرهای ناصرالدینشاه و منظرههای شهری از چشمانداز بالای کاخ، و تصورپردازیهای ناصرالدینشاه همه در امتداد نگاه شاهانه است. تصاویر منظره در واقع مدیوم سیاسی برای ثبت حدود و ثغور ممالک محروسه و متعلقات شاه بود و آپاراتوس نگاه شاهانه، چه دیدن و چگونه دیدن از زاویه نگاه ناصرالدین شاه را تثبیت میکرد. | ||
کلیدواژهها | ||
تحلیل گفتمان؛ نگاه شاهانه؛ نقاشی منظرهپردازی؛ نقاشی ایران؛ عصر ناصری | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 82 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 32 |