| تعداد نشریات | 31 |
| تعداد شمارهها | 382 |
| تعداد مقالات | 3,738 |
| تعداد مشاهده مقاله | 5,033,981 |
| تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 5,387,659 |
تأثیر شفافیت نوشتار و آگاهی واجشناختی بر املای کودکان خوانشپریش رشدی: مطالعهای در زبان فارسی | ||
| پژوهشهای زبانشناسی: نظریه و کاربرد | ||
| مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 05 فروردین 1404 | ||
| نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
| شناسه دیجیتال (DOI): 10.22034/jls.2025.142789.1202 | ||
| نویسنده | ||
| بهمن عبدلی* | ||
| استادیار دانشگاه آیت الله بروجردی | ||
| چکیده | ||
| پژوهش پیشرو به بررسی مشکلات نگارش املا در کودکان خوانشپریش فارسی زبان میپردازد. این پژوهش براساس انگاره دو مسیری کلتهارت (1978) و انگاره دومسیری آبشاری کلتهارت و همکاران (1993) و کلتهارت و راسل (1994) انجام گرفته است. جامعه مورد مطالعه شامل 20 کودک طبیعی و 10 کودک خوانشپریش پسر پایه سوم و چهارم ابتدایی میشود. روش جمعآوری اطلاعات در این پژوهش شامل تهیه و تنظیم آزمونها، اجرای آنها و ثبت نمونههای نوشتاری افراد مورد مطالعه می-باشد. یافتههای پژوهش نشان داد که عملکرد نگارش املا در دو گروه کودکان طبیعی و خوانشپریش تحت تأثیر متغیر شفافیت نوشتار و آگاهی واجشناختی قرار میگیرد و کودکان خوانشپریش در نگارش املا ضعیفتر از کودکان طبیعی عمل میکنند. هر دو گروه کودکان طبیعی و خوانشپریش در املا واژههای شفاف نسبت به واژههای تیره عملکرد بهتری داشتند و هر دو گروه درآزمون تشخیص اولین واج ضعیفترین عملکرد را داشتند. کلیدواژهها: خوانشپریشی رشدی، آگاهی واجشناختی، زبان فارسی، شفافیت نوشتار | ||
| کلیدواژهها | ||
| خوانشپریشی رشدی؛ آگاهی واجشناختی؛ زبان فارسی؛ شفافیت نوشتار | ||
|
آمار تعداد مشاهده مقاله: 107 |
||