
تعداد نشریات | 31 |
تعداد شمارهها | 355 |
تعداد مقالات | 3,429 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,341,329 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 5,041,541 |
بررسی جنبههای فرهنگی کتابهای درسی زبان انگلیسی دبیرستانهای ایران با توجه به مفهوم توانش نمادین | ||
پژوهشهای زبانشناسی: نظریه و کاربرد | ||
مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 28 فروردین 1404 | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22034/jls.2025.142267.1175 | ||
نویسندگان | ||
علی روحانی* 1؛ ماندنی زارعی2 | ||
1گروه زبان انگلیسی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه شهر کرد | ||
2گروه زبان انگلیسی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه شهر کرد، ایران | ||
چکیده | ||
این پژوهش با استفاده از مفهوم توانش نمادین کرامش، جنبههای فرهنگی کتابهای درسی زبان انگلیسی دوره دوم متوسطه ایران را با رویکرد عمدتاً کیفی بررسی کرده است. محتوای کتابها با استفاده از روش تحلیل مضمونی که متشکل از روش قیاسی - استقرایی بود برای شناسایی مضامین تجزیه و تحلیل گردید. نتایج حاکی از هشت مضمون فرعی شامل بازنمایی مثبت از خود و تفکر قالبی، پویاییهای قدرت در استفاده از زبان و نشانههای زبانی دیگرسازی فرهنگی، از آن خودسازی فرهنگی و بازنمایی بصری هویت، جایگاهیابی ایدئولوژی و روایتهای غالب در قالب چهار مضمون اصلی هویت، گفتمان، نمود و روایت فرهنگی بودند. بر اساس نتایج، این کتابها، به ویژه کتاب پایه دهم، تأکید بر روایتها و گفتمانهای فرهنگی دارند که نقش مهمی در ساختارهای هویتی زبانآموزان انگلیسی دارند. پیشنهاد میشود مدرسان زبان خارجی از جنبههای فرهنگی در کتابهای زبان آگاهی داشته باشند و زبانآموزان با محتوای فرهنگی کتابهای زبان تعامل داشته باشند. | ||
کلیدواژهها | ||
فرهنگ؛ کتابها؛ زبان؛ توانش نمادین کرامش | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 24 |