
تعداد نشریات | 31 |
تعداد شمارهها | 377 |
تعداد مقالات | 3,676 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,699,367 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 5,234,822 |
جایگاه آموزش شهروندی در طرحهای توسعه شهری (مورد کاوی: طرح های توسعه محله هرندی تهران) | ||
فصلنامه مطالعات شهری | ||
مقاله 6، دوره 14، شماره 55، مرداد 1404، صفحه 77-90 اصل مقاله (534.95 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22034/urbs.2025.141805.5067 | ||
نویسندگان | ||
میترا عظیمی* 1؛ محسن افشاری2 | ||
1استادیار، گروه برنامهریزی اجتماعی، شهری و منطقهای، دانشکده علوم اجتماعی، دانشگاه علامهطباطبایی، تهران، ایران. | ||
2دانشآموخته کارشناسی ارشد، گروه برنامهریزی اجتماعی، شهری و منطقهای، دانشکده علوم اجتماعی، دانشگاه علامهطباطبایی، تهران، ایران. | ||
چکیده | ||
در عصر انقلاب شهری و همزمان با رشد روزافزون شهرنشینی، چالشهای جدیدی پیش روی شهرنشینان قرار میگیرد که مواجهه صحیح با آنها نیازمند اتخاذ تدابیر نوین است. آموزش شهروندی یکی از پایدارترین و به صرفهترین اقدامات به منظور مواجهه مؤثر با این چالشها در آینده است. کارشناسان بر این باورند، حرکت در جهت توسعه پایدار و استمرار روندهای توسعهای در شهرها و محلات مستلزم وجود شهروندان آگاه، آموزشدیده و مسئول است. از این رو، در بسیاری از کشورها ارائه آموزشهای شهروندی را از کودکستانها و مدارس آغاز نموده و از طریق تدوین و اجرای طرحهای توسعهای به ویژه در سطح محلات، این نوع آموزشها را به صورت فراگیر پیگیری مینمایند. محله هرندی تهران واقع در منطقه 12 شهرداری، با وجود برخورداری از سابقه تاریخی و نیز ارائه خدمات ویژه در شبکه فعالیتهای اقتصادی شهر، یکی از نقاط کانونی آسیبهای اجتماعی در تهران قلمداد میشود. به منظور کاهش این آسیبها تاکنون بیش از 18 طرح توسعهای به اجرا گذارده شده است. بررسی این طرحها نشان میدهد، برغم اهمیت و نقش آموزش شهروندی در کاهش آسیبها و مشکلات زندگی شهری، تمامی ابعاد و جوانب آن مطمح نظر برنامهریزان قرار نگرفته است. حال در این پژوهش تلاش شده است تا مقوله آموزش شهروندی در طرحهای محله از منظر موجودیت و اثربخشی مورد سنجش و ارزیابی قرار گیرد. این تحقیق از نوع کیفی بوده و ضمن انجام تحلیل محتوای اسنـــادی، مصــاحبههای نیمه ساختمند با 15 نفر از مدیران شهرداری، کارکنان سمنهای فعال در محله و کارشناسان حوزه شهری انجام شده و تمامی دادهها با استفاده از نرم افزار maxqda مورد تحلیل قرار گرفتهاند تا تصویر دقیقتری از جایگاه آموزش شهروندی در طرح های توسعه محله هرندی ارائه شود. خروجی تحقیق حاضر نشان میدهد، ضمن ضرورت توجه به تفاوتهای ساختاری محله هرندی با دیگر محلات شهر تهران، توسعه این محله و تخفیف آسیبهای آن نیازمند یک بازنگری ویژه در طرحهای توسعه محلی بر اساس شاخصهای آموزش شهروندی است. | ||
کلیدواژهها | ||
محله هرندی؛ آموزش شهروندی؛ توسعه محلی؛ طرح های شهری | ||
مراجع | ||
Akhavan, H., Safari, M., Oladian, M. (2012). Designing a citizenship education system model with a future cities approach in Tehran Municipality, Quarterly Journal of Urban Economics and Management, 10(39): 155-171.[In persion] American Urban Planning Association. (2012). Places and Placemaking, Iranian Society of Consulting Engineers .[In persion] Biesta, G. Robert, L. Narcie, K. (2009). Understanding young people s citizenship learning in every day life: The role of context – relationship and dispositions- Education- citizen ship and social justiceSEGE publications- vol 5, Pp:24-42. Carretero, M., Haste, H., & Bermudez, A. (2015). Civic education. In Handbook of educational psychology (pp. 309-322). Routledge. Caspary, W. R. (2018). Dewey on democracy. Cornell University Press. Daneshpour, Z. (2011), an Introduction to Planning Theories, Shahid Beheshti University Press, Tehran. [In persion] Detailed plan of Tehran's 12th (2016). Tehran municipality. [In persion] Dunn, D. D. (2003). Accountability, democratic theory, and higher education. Educational Policy, 17(1), 60-79. Department for Communities and Local Government.(2011). Factsheet 6; Neighborhood Management Dewey, J. (2024). Democracy and education. Columbia University Press. Famahini Farahani, M. (2010). Citizenship Education, Tehran, Ayzh Publishing. .[In persion] Fathi, K., Chokdeh, S. (2009). Citizenship Education in Schools. Tehran: Aiyan Publishing House. Faulks, K. (2000). Citizenship. New York: Routledge.[In persion] Galston, W. A. (2007). Civic knowledge, civic education, and civic engagement: A summary of recent research. International Journal of Public Administration, 30(6-7), 623-642. Geboers E, Geijsel F, Admiraal W, Ten Dam G,. (2013). Review of the Effects of Citizenship Education. Journal of Educational Research Review, 3 (9): 158-173. Guest, G., Bunce, A., & Johnson, L. (2006). How many interviews are enough? An experiment with data saturation and variability. Field methods, 18(1): 59-82. Johnson, L., & Morris, P. (2010). Towards a framework for critical citizenship education. The curriculum journal, 21(1): 77-96. Leisa, A. M. Chiodo, J. J. (2005).What do Students have to Say about citizenship? An analysis of the Concept of Citizenship among Secondary Education Student. Jornal of social studies research, spring 2005. Morris, P., Cogan, J. J., & Liu, M. (2013). A comparative overview: Civic education across the six societies. Civic Education in the Asia-Pacific Region, 167-189. Merrifidd, H. (1997). Citizenship Education. Parent Involvement. BERA Moayet, M., Amoozgar, M., (2013). Citizenship education is a necessity for realizing the model of good urban governance. International Conference on Management Challenges and Solutions.[In persion] Municipality of District 12, Tehran. (2016). Detailed plan of District 12 of Tehran Teimournejad, K., Yuzbashi, A.Ebrahimi, M., (2017). Factors affecting citizenship education with emphasis on sustainable urban development (case study: Zanjan Municipality). 5(3): 79-95.[In persion] Rafiei, K., Lotfi, H., (2010), Citizenship education and its role in realizing and achieving sustainable urban development, case study: District 5 of Tehran, Scientific and Research Quarterly Journal of Human Geography, 2(4). 18-34.[In persion] Report of the Local Services and Community Safety Overview and Scrutiny Committee (2011); Neighborhood Management, Birmingham City Council. Shahinifar, M., Mohammadzadeh, R., (2017), Analysis and evaluation of the feasibility of good urban governance in the city of Javanrood; using the "TOPSIS" technique, First Conference on New Thoughts and Technologies in Geographical Sciences.[In persion] Sharepour, M., (2008), Sociology of Education, Tehran, Printing and Publishing Organization of the Ministry of Culture and Islamic Guidance, Department.[In persion] Strain, M. (2009). Some ethical and cultural implications of the leadershipturn'in education: On the distinction between performance and performativity. Educational Management Administration & Leadership, 37(1), 67-84. Westheimer, j. Kahne, j. (2004). What kind of citizen? The Politics of Educating for Democracy. American Educational Research Journal. Yazdizadeh, Z. (2021). A Systematic Literature Review for Conceptualization of Citizenship and Citizenship Education. http://www.nelson.wisc.edu/outreach/community/presentation/fallov/September eggert.ppt.(Referred date: 2022/11/23) http://www.uwex.edu/ces/ag/sus/indicate.pdf Indiators of Community Sustainability(Referred date :2022/11/20) http://www.taamolnews.ir (Referred date :2022/10/19) https://www.tehran.ir/(Referred date :2022/10/17) | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 208 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 29 |