| تعداد نشریات | 31 |
| تعداد شمارهها | 382 |
| تعداد مقالات | 3,738 |
| تعداد مشاهده مقاله | 5,033,984 |
| تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 5,387,661 |
تأثیر ژانر بر پیچیدگی صرفی و نحوی: مطالعه تطبیقی متون توصیفی و استدلالی از منظر زبانشناسی | ||
| پژوهشهای زبانشناسی: نظریه و کاربرد | ||
| مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 06 اردیبهشت 1404 | ||
| نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
| شناسه دیجیتال (DOI): 10.22034/jls.2025.142034.1154 | ||
| نویسندگان | ||
| سجاد باقری* 1؛ محمدرضا پهلوان نژاد2 | ||
| 1دانشجوی دکتری زبانشناسی، دانشگاه فردوسی مشهد، مشهد، ایران | ||
| 2استاد گروه زبانشناسی، دانشکدۀ علوم انسانی، دانشگاه فردوسی مشهد، مشهد، ایران | ||
| چکیده | ||
| این مطالعه تأثیر ژانر بر پیچیدگی نحوی و صرفی در متون توصیفی و استدلالی را بررسی میکند. ۷۰ دانشآموز مقطع دوازدهم دو متن کوتاه با موضوع یکسان در دو ژانر استدلالی و توصیفی نگارش کردند. به دلیل تفاوت در سبک نگارش و فرایند شناختی، این ژانرها انتخاب شدند. از ابزار تحلیلگر پیچیدگی نحوی برای مشخص کردن جنبههای مختلف پیچیدگی و تبدیل نمودهای متنی به واحدهای کمی استفاده شد. تحلیل دادهها نشاندهنده تأثیر واضح ژانر بر پیچیدگی صرفی و نحوی است. متون توصیفی غنای واژگانی بالاتر و پیچیدگی ساختاری بیشتری دارند، زیرا بر تصویرسازی و تجربهمحور بودن توجه دارند. از سوی دیگر، متون استدلالی با تمرکز بر دقت و وضوح مفاهیم تخصصی، واژگان محدودتر اما انحصاریتر به کار میگیرند. این یافتهها نشاندهنده اهمیت فهم تفاوتهای زبانی بین سبکهای توصیفی و استدلالی است. همچنین، نتایج این تحقیق میتواند در تهیه و تنظیم مفاد آموزشی، راهبردهای آموزش زبان، ترجمه و تولید محتوا بر اساس پیچیدگیهای شناختی مخاطبان نیز تاثیر بسیاری داشته باشد. | ||
| کلیدواژهها | ||
| زبانشناسی شناختی؛ پیچیدگی نحوی؛ پیچیدگی صرفی؛ ژانر توصیفی؛ ژانر استدلالی | ||
|
آمار تعداد مشاهده مقاله: 75 |
||