| تعداد نشریات | 31 |
| تعداد شمارهها | 382 |
| تعداد مقالات | 3,738 |
| تعداد مشاهده مقاله | 5,033,978 |
| تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 5,387,658 |
مطالعه پدیدار شناختی ادراکات و تجارب زیسته نومعلمان ابتدایی از سال اول تدریس | ||
| تدریس پژوهی | ||
| دوره 12، شماره 3 - شماره پیاپی 37، مهر 1403 | ||
| نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
| شناسه دیجیتال (DOI): 10.22034/trj.2025.139810.1883 | ||
| نویسندگان | ||
| محمدصالح میرجلیلی* 1؛ احمد زندوانیان2؛ محسن شاکری3؛ حمیده همتی4 | ||
| 1آموزش و پرورش استان یزد | ||
| 2استادیار گروه علوم تربیتی دانشگاه یزد ، یزد، ایران | ||
| 3دانشیار گروه علوم تربیتی دانشگاه یزد، یزد، ایران. | ||
| 4دانشجوی دکتری روانشناسی تربیتی، دانشگاه شهید چمران اهواز، اهواز، ایران | ||
| چکیده | ||
| هدف: پژوهش حاضر باهدف واکاوی عمیق تجارب زیسته نومعلمان ابتدائی از سال اول تدریس با رویکرد کیفی به روش پدیدارشناسی انجام شد. روش: از گروه هدف، معلمان ابتدایی با یک سال سابقه تدریس شهر یزد، در سال تحصیلی 99-1398، با روش نمونهگیری هدفمند، مصاحبهشوندگان انتخاب شدند. گردآوری دادهها با استفاده از مصاحبه نیمهساختاریافته تا حصول اشباع نظری (ده مصاحبه) و تحلیل دادهها با راهبرد اسمیت انجام شد. جهت اطمینان از روایی سؤالات مصاحبه از نظر اساتید صاحبنظر استفاده شد. برای اطمینان از صحت و پایایی متن مصاحبهها و مفاهیم استخراجشده از آنها به شرکتکنندگان بازگردانده شد تا موردبازنگری قرار گیرد و سپس تأیید گردد. یافتهها: یافتهها پیرامون تجارب زیسته نومعلمان در پنج مضمون اصلی و سیوسه مضمون فرعی: عوامل زمینهای (9 مضمون فرعی)، صلاحیتهای حرفهای (12 مضمون فرعی)، تعاملات (4 مضمون فرعی)، فشار (4 مضمون فرعی) و آمادگی (4 مضمون فرعی) پدیدار شد. گرچه مضمون عوامل زمینهای و فشار، به توضیح شرایط عامی که نومعلمان از آن متأثرند میپردازد اما مضمونهای صلاحیتهای حرفهای، تعاملات و آمادگی، بر بازنمایی راهکارهای اتخاذشده برای حل این چالشها متمرکزند. مدیریت آموزشوپرورش با تقویت دورههای دانشگاه فرهنگیان و دورههای ارائهشده به معلمان ماده 28، مدیران مدارس با ارائه حمایت معنوی و معلمان باتجربه با تشریک تجربه تدریس میتوانند فشار کاری و ایرادهای تازه معلمان در هفتههای اول را کاهش دهند. بـا بهکارگیری ایـن نتایج میتوان زمینه را فراهم کـرد تا انرژی معلمان در جهت بالندگی دانشآموزان هدایت شود. | ||
| کلیدواژهها | ||
| تجارب زیسته؛ دوره ابتدایی؛ سال اول تدریس؛ نومعلمان | ||
| مراجع | ||
|
| ||
|
آمار تعداد مشاهده مقاله: 257 |
||