
تعداد نشریات | 31 |
تعداد شمارهها | 357 |
تعداد مقالات | 3,464 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,390,712 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 5,069,911 |
کاربرد شناسی اشاره در نامه امام علی به فرزندشان امام حسن () بر اساس چارچوب نظریه "یول" | ||
مطالعات ادب اسلامی | ||
مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 11 اردیبهشت 1404 | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22034/jilr.2025.142755.1224 | ||
نویسندگان | ||
آفرین زارع* 1؛ زهرا محمدی نژاد2 | ||
1بخش زبان و ادبیات عربی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه شیراز، شیراز، ایران | ||
2ندارم | ||
چکیده | ||
اشاره، به عنوان یکی از ارکان بنیادین کاربردشناسی، در تحلیل پدیدارهای گفتاری در گفتمان اهمیت بسزایی دارد؛ چراکه در موفقساختن گیرنده در دریافت محتوای گفتمان و دلالتهای ناشی از آن از طریق تجزیه و تحلیل ساختار متن و شناسایی ویژگیهای گفتمانی آن سهیم است؛ این مهم تنها با فهم مرجعی که اشاره به آن بازمیگردد، با تکیه بر شرایط ارتباطی میان فرستنده و گیرنده و بافتی که بدون آن فرآیند ارتباطی میان دو طرف گفتمان نمیتواند رخ دهد، انجام میپذیرد. اشاره انواعی دارد. مقاله حاضر، اشاره را بر اساس نظریه یول بررسی میکند؛ بنابراین ابتدا به طور نظری به ارائه مباحث مربوط به آن میپردازد، سپس انواعش را در نامه امام علی به فرزندش حسن (علیهما السلام) تحلیل میکند تا معانی موجود در ذهن ایشان (علیه السلام) را با هدف انتقالشان به مخاطب، از طریق رویکردی کاربردشناسانه در پرتو توصیف و تحلیل کشف کند. مهمترین یافتههای پژوهش عبارتند از: اشاره پراگماتیک در حالی که ایدهها را روشن و ما را به سوی بافتی که گفتمان در آن جاری است هدایت میکند، متن نامه را از تکرار واژگان و زیادهگویی در گفتار غنی میسازد. ارزش کاربردی اشاره در این متن، توانایی آن در هدایت مخاطب به تأمل عمیق در معانی زندگی و مرگ است. اشاره شخصی ارتباط بین گوینده و مخاطب را تقویت می کند، در حالی که اشاره زمانی و مکانی به گوینده کمک میکنند تا پیام مورد نظر را در بافت صحیحش ارسال نماید. | ||
کلیدواژهها | ||
کاربرد شناسی؛ اشاره؛ اشاره شخصی؛ بافت؛ نامه امام علی به فرزندش حسن () | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 31 |