
تعداد نشریات | 31 |
تعداد شمارهها | 355 |
تعداد مقالات | 3,429 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,341,349 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 5,041,545 |
تأثیر رهبری تحول آفرین بر خودکارآمدی معلمان با نقش میانجی تسهیم دانش و فرهنگ مدرسه دانش محور | ||
مدیریت دانشگاهی | ||
مقاله 5، دوره 3، شماره 2 - شماره پیاپی 9، خرداد 1403، صفحه 121-104 اصل مقاله (981.76 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22034/jam.2024.63802 | ||
نویسندگان | ||
شلیر مرادی1؛ انور شاهمحمدی* 2 | ||
1کارشناسی ارشد مدیریت آموزشی ،گروه علوم تربیتی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران. | ||
2استادیار مدیریت آموزش عالی، گروه علوم تربیتی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه پیام نور، تهران ، ایران. | ||
چکیده | ||
هدف این پژوهش بررسی رابطه رهبری تحولآفرین بر خودکارآمدی معلمان با نقش میانجی تسهیم دانش و فرهنگ مدرسه دانشمحور بود. روش پژوهش از نظر هدف کاربردی و از لحاظ گردآوری داده ها، توصیفی و از نوع همبستگی بود. جامعه آماری شامل کلیه معلمان دوره متوسطه اول شهر سنندج در سال تحصیلی 1403-1402 بود، که از میان آنها 210 نفر به روش نمونهگیری طبقه ای نسبتی انتخاب شدند. دادهها از طریق پرسشنامههای خودکارآمدی تدریس (اسچانن و همکاران، 2001)، رهبری تحولآفرین (دوستدار و همکاران، 1395)، تسهیم دانش (جاکوبز و گرت روود، 2007) و فرهنگ مدرسه دانشمحور (فیگوایردو، 2016) جمعآوری گردید و از آمار توصیفی و ضریب همبستگی پیرسون و مدل یابی معادلات ساختاری برای تحلیل داده ها استفاده گردید. یافتهها نشان داد که مدل مفهومی پژوهش از برازش دارد و در آن رهبری تحولآفرین بر خودکارآمدی معلمان با نقش میانجی تسهیم دانش و فرهنگ مدرسه دانشمحور تأثیر معناداری دارد. | ||
کلیدواژهها | ||
رهبری تحول آفرین؛ خودکارآمدی؛ تسهیم دانش؛ فرهنگ مدرسه دانش محور | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 78 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 39 |