
تعداد نشریات | 31 |
تعداد شمارهها | 357 |
تعداد مقالات | 3,464 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,390,680 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 5,069,894 |
نقش مؤلفه های کیفیت خدمات دانشگاهی بر مبنای شاخص هدپرف بر رفتار شهروندی دانشجویان با نقش میانجی تعلق عاطفی | ||
مدیریت دانشگاهی | ||
مقاله 3، دوره 3، شماره 2 - شماره پیاپی 9، خرداد 1403، صفحه 76-50 اصل مقاله (1.03 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22034/jam.2024.63805 | ||
نویسندگان | ||
زهرا محمدزاده* 1؛ هادی طاهرپور کلانتری2؛ منصوره قاسم پور جاغرق3 | ||
1استادیار گروه مدیریت، موسسه آموزش عالی بینالود،مشهد، ایران. | ||
2استادیار گروه مدیریت، موسسه آموزش عالی حکیم طوس،مشهد، ایران. | ||
3کارشناسی ارشد مدیریت بازرگانی موسسه آموزش عالی حکیم توس، مشهد، ایران. | ||
چکیده | ||
برند یک الزام استراتژیک برای دانشگاه هاست که آن ها را در ایجاد ارزش بیشتر برای دانشجویان و ایجاد مزیت های رقابتی پایدار یاری می نماید. خلق برند قدرتمند، هدف بسیاری از دانشگاه ها می باشد. نقش کیفیت خدمات دانشگاهی در تقویت برند دانشگاهی برجسته است. لذا هدف این تحقیق نقش مؤلفه های کیفیت خدمات دانشگاهی بر مبنای شاخص هدپرف بر رفتار شهروندی دانشجویان با نقش میانجی تعلق عاطفی بوده است. این پژوهش کاربردی و توصیفی – پیمایشی است. جامعه آماری دانشجویان رشته مدیریت دانشگاه بین المللی امام رضا و مؤسسه آموزش عالی حکیم توس مشهد با حجم جامعه 1586 نفر هستند که بر اساس فرمول کوکران 310 دانشجو به عنوان نمونه به روش تصادفی طبقه ای نسبتی در نظر گرفته شدند. ابزار جمع آوری داده ها پرسشنامه بر گرفته از پژوهش های پیشین بود. جهت سنجش روایی صوری از نظر خبرگان و برای بررسی روایی سازه از روایی همگرا، واگرا و تحلیل عاملی و جهت سنجش پایایی از آلفای کرونباخ و پایایی مرکب استفاده شد. تحلیل داده ها با روش مدلیابی معادلات ساختاری و نرمافزار اسمارت پی ال اس انجام شد. نتایج نشان داد ابعاد کیفیت خدمات دانشگاهی مدل هدپرف، شامل جنبه های آموزشی، غیر آموزشی، شهرت و دسترسی بر تعلق عاطفی به برند تاثیر مثبت و معناداری دارد. یافته ها حاکی از تاثیر مثبت و معنادار تعلق عاطفی به برند بر رفتار شهروندی دانشجو است. به علاوه مؤلفه های کیفی خدمات دانشگاهی بر رفتار شهروندی دانشجو از طریق تعلق عاطفی به برند تاثیر مثبت و معناداری داشته است. | ||
کلیدواژهها | ||
خدمات دانشگاهی؛ مدل هدپرف؛ رفتار شهروندی | ||
مراجع | ||
Abdullah, F. (2006). Measuring service quality in higher education: HEdPERF versus SERVPERF. Marketing Intelligence & Planning, 24(1), 31–47. arghavani, F. , mohamadi, K. , sharifi, S. , jafari, M. M. and arghavani, A. (2022). Using ergonomic criteria to evaluate the quality of e-learning in Kurdistan University. Journal of Academic Management, 1(1), 123-105. (In Persian) Arya, M., & Setiawan, P. (2020). The Effects of Service Quality and Brand Attachment on Customer Loyalty. American international journal of business management, 3(4), 88-93. Assiouras, I., Lia Pati, G., Kouletsis, G., & Koniordos, M. (2014). The impact of brand authenticity on brand attachment in the food industry. The journal of British food, 117 (2), 538-552. Chanaka Ushantha, R. & Samantha Kumara, P. (2016) A Quest forService Quality in Higher Education: Empirical Evidence from SriLanka. Services Marketing Quarterly, 37(2), 98-108. Danilo S., Ieda Kanashiro, M., &Francisco, G. (2017). Measurement of perceived service quality in higher education institutions. Quality Assurance in Education, 25)4(, 415-439. Danjuma, I., Bawuro, F., Vassumu, A., & Habibu, S. (2018). The service quality scale debate: A Tri-Instrument perspective for higher education institutions. Expert journal of business and management, 6(2), 127-133 Fornell, C., & Larcker, D. (1981). Evaluating structural equation models with unobservable variables and measurement error. Journal of Marketing research, 18(1), 39-50. Gore, J. Davis, T., Spaeth, G., Bauer, A., Loveland, J. & Palmer, J. (2014). Subjective well-being predictors of academic citizenship behaviors. Psychological Studies, 59, 299-308. Hemsley-Brown, J., & Alnawas, I. (2016). Service quality and brand loyalty the mediation effect of brand passion, Brand affection and self-Brand Connection. International Journal of Contemporary Hospitality management, 28(12), 2771-2794. Karami, Mohammad Reza and Shah Amiri Fattahi, Zahra. (2019). Evaluating the quality of educational services based on the Headperf model (Case study: Graduate students of the Behavioral and Social Sciences Campus of the University of Tehran). The Quarterly Management on Police Training, (49)13, 163-191. (In Persian) Khalid, S., Ali, K, Makhbul, Z., Ali, H., & Wahid, S (2021). Exploring the Effects of a Modified Higher Education Performance Service Quality Model on Organizational Sustainability: The Case of Malaysian Polytechnics. Sustainability, 13, 1-20. Manea, P., & Iatagan, M. (2015). Perceptions of PhD Students Regarding the Quality of Educational Services of Romania. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 191, 1735-1739. Mbua, P., & Ocholla, D. N. O. (2024). Customer Service Quality Perceptions in Academic Libraries in Kenya. Mousaion, 42(3). Molinillo, S., Japutra, A., & Ekinci, Y. (2022). Building brand credibility: The role of involvement, identification, reputation and attachment. Journal of Retailing and Consumer Services, 64, 1-9. Muhonen, H., Pakarinen, E., Poikkeus, M., Lerkkanen, K., & Rasku Puttonen, H. (2017). Quality of educational dialogue and association with students’ academic performance. Learning and Instruction. Nadaf, Mehdi, Ghanbari-Adayvi, Parisa and Darzian-Azizi, Abdolhadi. (2016). Value compatibility of service brand and customer, interaction quality and citizenship behavior. Journal of Marketing Management, (3)3, 22-42.(In Persian) Omar Ali, R., Shariff, N., Mohd Said, Sh., & Mat, K. (2020). Effects of Service Quality Dimensions on Students’ Satisfaction: Hedperf Model Adoption. Jurnal Intelek, 15(1), 69-76. Rastegar_kahkhazhale, F. and Bagheri Majd, R. (2023). Investigating the mediating role of brand image in the relationship between the service quality and relationship quality and behavioral intention of students in higher education. Journal of Academic Management, 2(1), 98-73. .(In Persian) Reeves, T. (2017). Pre-service teachers' data use opportunities during student teaching. Teaching and Teacher Education, 63(Supplement C), 263-27 Saieda Ardakani, S. , Konjkav Monfared, A. R. and zarabkhaneh, F. (2021). The Effect of Brand Signature on Brand Reputation and Performance with Emphasis on the Role of Brand Equity. Journal of Tourism and Development, 10(3), 69-80. doi: 10.22034/jtd.2020.232806.2043. .(In Persian) Sen, Sakari, R. Johnson, A., Bhattacharya, C.B., & Wang, J. (2015). Identification And attachment in consumer-Brand relationships. Journal of Brand meaning management, (12), 151-174. Sharif, K., & Lemine, M. (2021). Customer service quality, emotional brand attachment and customer citizenship behaviors: findings from an emerging higher education market. Journal of Marketing for Higher Education, 1-26. Tri, M., Lam, T. & Trang, N. (2021). Service quality in higher education: Applying HEdPERF scale in Vietnamese universities. HCMCOUJS-Social Sciences, 11(1), 101-115. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 39 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 28 |