
تعداد نشریات | 31 |
تعداد شمارهها | 380 |
تعداد مقالات | 3,714 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,790,211 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 5,311,381 |
مطالعه پدیدارشناسانه دیدگاه معلمان از چالشهای حاکم بر آموزش مجازی و راهکارها | ||
تدریس پژوهی | ||
مقاله 10، دوره 13، شماره 1 - شماره پیاپی 34، اردیبهشت 1404، صفحه 243-269 اصل مقاله (1.53 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22034/trj.2025.135658.1333 | ||
نویسندگان | ||
مرضیه شهریاری* 1؛ زهرا شیرازی2 | ||
1استادیار جامعه شناسی، گروه علوم اجتماعی، دانشکدۀ اقتصاد و علوم اجتماعی، دانشگاه شهید چمران اهواز، اهواز، ایران | ||
2کارشناس ارشد علوم اجتماعی، گروه علوم اجتماعی، دانشگاه شهید چمران اهواز، اهواز، ایران | ||
چکیده | ||
هدف: استفاده از آموزش مجازی در تدریس طیف وسیعی از فرصت های آموزشی جدید را فراهم کرده است. اما ترکیب خطرات اخلاقی و قانونی مرتبط با دسترسی و تبادل اطلاعات در قالب مسائل اخلاقی در فضای دیجیتال این نوع آموزش را به چالش کشیده است. در این راستا در پژوهش حاضر سعی شده است تجربیات معلمان از چالشهای آموزش مجازی بیان شود. روش: در این پژوهش از روش کیفی و از نوع پدیدارشناسی استفاده شد. مصاحبهشوندگان شامل 25 نفر از معلمان و متخصصین در حوزه آموزش و پرورش به روش نمونهگیری هدفمند و با لحاظ قاعده اشباع و حداکثر تنوع انتخاب گردید. دادهها با استفاده از مصاحبه نیمهساختاریافته جمعآوری شد. یافته ها: کدگذای یافتههای مصاحبه نشان داد که مقولاتی چون تضادنقشی ادراک شده و مسلط شدن آموزش برخط، انتقال یادگیری از کلاس به خانهها، جبر و فرسودگی، تخصیص فضای خانه به امر یادگیری، عدم توازن و تناسب حجم فعالیتها، مدیریت فضای مجازی، آموزشهای مجازی و شکلگیری موزاییکی از آگاهی مسطح اجتماعی، دوگانگی آموزش آنلاین در تقابل با زندگی فرد و آموزشهای مجازی تضادی از یکسره رهایی بخشی همراه با کژتابیهای وهمناک) و مضمون فراگیر سازمان دهنده و پایه" فهم هرمونتیکی فرآیند تدیس معلمان در برابر مقاومت سنت"جای داد. نتایج پژوهش نشان داد که روشهای آموزشی در راستای اهداف جدید آموزش که از حافظهمحوری به آموزش سواد تغییریافته است، متحول شوند و از روشهای نوین آموزشی دانشآموزمحور، بهجای معلممحور، در فرایند آموزش، استفاده شود و آموزش به شکلی کاربردیتری، تدریس شود. | ||
کلیدواژهها | ||
پدیدارشناسی؛ آموزش مجازی؛ مدارس ابتدایی؛ دانش و یادگیری؛ چالشها و راهکارها | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 176 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 11 |