
تعداد نشریات | 31 |
تعداد شمارهها | 355 |
تعداد مقالات | 3,429 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,341,327 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 5,041,538 |
مطالعه پدیدارشناسانه دیدگاه معلمان از چالشهای حاکم بر آموزش مجازی و راهکارها | ||
تدریس پژوهی | ||
دوره 12، شماره 4 - شماره پیاپی 40، بهمن 1403 | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22034/trj.2025.135658.1333 | ||
نویسندگان | ||
مرضیه شهریاری* 1؛ زهرا شیرازی2 | ||
1استادیار جامعه شناسی، گروه علوم اجتماعی، دانشکدۀ اقتصاد و علوم اجتماعی، دانشگاه شهید چمران اهواز، اهواز، ایران | ||
2کارشناس ارشد علوم اجتماعی، گروه علوم اجتماعی، دانشگاه شهید چمران اهواز، اهواز، ایران | ||
چکیده | ||
هدف: استفاده از آموزش مجازی در تدریس طیف وسیعی از فرصت های آموزشی جدید را فراهم کرده است. اما ترکیب خطرات اخلاقی و قانونی مرتبط با دسترسی و تبادل اطلاعات در قالب مسائل اخلاقی در فضای دیجیتال این نوع آموزش را به چالش کشیده است. در این راستا در پژوهش حاضر سعی شده است تجربیات معلمان از چالشهای آموزش مجازی بیان شود. مواد و روشها: روش تحقیق کیفی بوده و بر این اساس با 25 نفر از معلمان و متخصصین در حوزه آموزش و پرورش به روش نمونهگیری هدفمند و با لحاظ قاعده اشباع و حداکثر تنوع مصاحبه شد. برای تحلیل داده های کیفی از روش تحلیل محتوا استفاده شد. یافتهها: کدگذای یافتههای مصاحبه نشان داد که مقولاتی چون تضادنقشی ادراک شده و مسلط شدن آموزش برخط، انتقال یادگیری از کلاس به خانهها، جبر و فرسودگی، تخصیص فضای خانه به امر یادگیری، عدم توازن و تناسب حجم فعالیتها، مدیریت فضای مجازی، آموزشهای مجازی و شکلگیری موزاییکی از آگاهی مسطح اجتماعی، دوگانگی آموزش آنلاین در تقابل با زندگی فرد و آموزشهای مجازی تضادی از یکسره رهایی بخشی همراه با کژتابیهای وهمناک) و مضمون فراگیر سازمان دهنده و پایه " فهم هرمونتیکی فرآیند تدیس معلمان در برابر مقاومت سنت"جای داد. | ||
کلیدواژهها | ||
پدیدارشناسی؛ آموزش مجازی؛ مدارس ابتدایی؛ دانش و یادگیری؛ چالشها و راهکارها | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 43 |