
تعداد نشریات | 31 |
تعداد شمارهها | 355 |
تعداد مقالات | 3,429 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,341,314 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 5,041,535 |
تدوین الگوی مفهومی – اجرایی پداگوژیِ شهرسازیِ انتقادی (مطالعهی موردی: شهر خلاق رشت) | ||
فصلنامه مطالعات شهری | ||
مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 20 اردیبهشت 1404 | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22034/urbs.2025.142096.5080 | ||
نویسندگان | ||
علی اکبر سالاری پور* 1؛ مانی طالبی صومعه سرائی2 | ||
1استادیار گروه شهرسازی، دانشکده معماری و هنر، دانشگاه گیلان | ||
2کارمند شهرداری رشت - مسئول امور خلاقیت و فناوریهای نوین | ||
چکیده | ||
پداگوژی (آموزش و پرورش در زمینههای گوناگون) شهرسازی، نیازی زیرساختی برای مشارکت آگاهانهی عمومی در مسیر تحقق برنامههای توسعهی شهری بوده که باعث کمتر شدن خطاهای هر دو گروهِ مدیریت شهری و شهروندان، در فرایند برنامهریزی تا اجرا میشود. نبود نگرش بلندمدت به تأثیرگذاریهای عمیق آموزشهای شهرسازی، پایین بودن باور و اعتماد به یادگیری مستمر و شکاف موجود میان محیطهای آموزشی و حوزههای عملیاتی شهرسازی، از علل اصلی پرداختن به موضوع پداگوژی شهرسازی انتقادی در شهر خلاق رشت، به عنوان محدودهی پژوهش است. رویکرد پژوهش کیفی است و بر اساس مصاحبههای عمیق نیمهساختاریافته، با استفاده از روشِ استقراییِ نظریهی دادهبنیاد، 102 کد باز، 29 کد محوری و 8 کد گزینشی تجزیه و تحلیل شدهاند. حجم نمونه شامل 15 متخصص از سمنها، اساتید دانشگاهی و مجموعهی مدیریت شهری است. مدل مفهومی_ اجرایی حاصل شده نشان میدهد، «پداگوژی شهرسازی انتقادی» دارای 5 مرحلهی اصلی است که نیازمند طی نمودن گامهایی ترتیبی، شامل: 1.شناخت مسائل و بسترها (به عنوان شرایط عِلی) ؛ 2. پذیرش و تعدیل تعارضات اجتماعی و فرهنگی (به عنوان شرایط زمینهای)؛ 3. اصلاح رویکردهای ناکارامد پداگوژیکال (به عنوان شرایط مداخلهگر)؛ 4. تحول مدلهای اجرایی با تقویت نهادهای پاسخگو و نقدپذیر (به عنوان راهبردِ کلان)؛ 5. توسعهی محیطهای یادگیرنده با مشارکتپذیری و مسئولیتپذیری ذینفعان (به عنوان پیامدِ اصلی) است. در این الگو شهر خلاق رشت تحت تأثیر دو رویکرد: 1. تأثیرپذیری از ابعاد آموزشیِ اهداف توسعهی پایدار 2030، و 2. نقشآفرینی شهروندان خلاق است. نتیجهی نهایی نشان میدهد اصلاح ساختارهای اجرایی و محتوایی در آموزشهای جریانِ اصلی ضروری بوده، اما کافی نیست و دستیابی به محیطهای یادگیرنده، نتیجهای مؤثرتر و کارامدتر خواهد داشت. بدین منظور تولید محتوا با ابزارهای متنوع در فضاهای شهری و مجازی، برگزاری رویدادهای آموزشمحور با مشارکت تمامی ذینفعان و تأمین زیرساختهای فیزیکی با مشوقهای سرمایهگذاری، دولتی و یا جهتدهی اقدامات خیرخواهانهی شهرسازی؛ پیشنهادات اجرایی پژوهش است. | ||
کلیدواژهها | ||
پداگوژیِ شهرسازیِ انتقادی؛ شهر خلاق رشت؛ محیطهای یادگیرنده؛ مدیریت شهر خلاق؛ الگوی مفهومی-اجرایی | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 53 |