
تعداد نشریات | 31 |
تعداد شمارهها | 355 |
تعداد مقالات | 3,429 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,341,358 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 5,041,548 |
اثربخشی آموزش به روش مونته سوری و روش چند حسی فرنالد بر حافظه دیداری و حساسیت شنیداری در اختلال دیس گرافیا | ||
تدریس پژوهی | ||
دوره 12، شماره 4 - شماره پیاپی 40، بهمن 1403 | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22034/trj.2025.142430.2091 | ||
نویسندگان | ||
مهدی صالحی* 1؛ اصغر فولادی2؛ مسعود فضلعلیپور میاندوآب3 | ||
1استادیار مدیریت آموزشی، گروه علوم تربیتی، دانشگاه کردستان، سنندج، ایر ان. | ||
2استادیارگروه روانشناسی، دانشگاه پیام نور واحد آذرشهر،تبریز، ایران. | ||
3استادیارگروه آمار، دانشگاه پیام نور واحد سقز،کردستان، ایران. | ||
چکیده | ||
هدف: این پژوهش با هدف مقایسه اثربخشی آموزش به روش مونته سوری و روش چند حسی فرنالد بر حافظه دیداری و حساسیت شنیداری اختلال دیس گرافیا در دانشآموزان اول ابتدایی شهرستان تبریز انجام گرفت. روش: پژوهش حاضر به شیوه نیمهآزمایشی و از نوع طرح پیشآزمون -پـسآزمـون بـا دو گروه آزمایشی و یک گروه گواه است. جامعه آماری این پژوهش شامل کلیه دانشآموزان اول ابتدایی شهرستان تبریز با اختلال یادگیری خاص دیس گرافیا که مشغول به تحصیل در سال تحصیلی 1403-1402 بودند و نمونه تحقیق نیز متشکل از ۶۰ نفر دانشآموزانی بود که به روش نمونهگیری دردسترس انتخاب شده و در دو گروه آزمایشی و یک گروه کنترل جایگزین شدند. برای تجزیه و تحلیل فرضیههای پژوهش از روش آمار استنباطی تحلیل کوواریانس استفاده شد. نتیجه: نتایج نشان داد که حافظه دیداری و حساسیت شنیداری در دو روش مونته سوری و روش فرنالد نسبت به گروه کنترل افزایش بیشتری داشته و از لحاظ آماری نیز معنیدار بود. اما در بررسی دو روش مذکور در افزایش حافظه دیداری و حساسیت شنیداری نتایج نشان میدهد که علی رغم بالابودن میانگین نمرات حافظه دیداری در روش مونته سوری نسبت به روش فرنالد، از لحاظ تأثیرگذاری در افزایش حافظه دیداری تفاوت معنیداری با یکدیگر ندارند. | ||
کلیدواژهها | ||
روش مونته سوری؛ روش چند حسی فرنالد؛ حافظه دیداری؛ حساسیت شنیداری؛ دیس گرافیا | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 21 |