| تعداد نشریات | 31 |
| تعداد شمارهها | 382 |
| تعداد مقالات | 3,738 |
| تعداد مشاهده مقاله | 5,033,973 |
| تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 5,387,657 |
سناریوها و راهبردهای دیپلماسی دانش دانشگاهی برای توسعه بینالمللیشدن دانشگاه کردستان از دیدگاه دانشجویان بینالمللی تحصیلات تکمیلی | ||
| مدیریت دانشگاهی | ||
| دوره 3، شماره 4 - شماره پیاپی 11، دی 1403، صفحه 78-34 اصل مقاله (1.01 M) | ||
| نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
| شناسه دیجیتال (DOI): 10.22034/jam.2025.136398.1005 | ||
| نویسندگان | ||
| محمد اسدی* 1؛ خلیل غلامی2؛ جمال سلیمی2؛ علی خورسندی طاسکوه3 | ||
| 1دانشجوی دکتری برنامه ریزی توسعه آموزش عالی، گروه علوم تربیتی، دانشکده علوم انسانی و اجتماعی، دانشگاه کردستان، سنندج، ایران. | ||
| 2دانشیار گروه علوم تربیتی، دانشکده علوم انسانی و اجتماعی، دانشگاه کردستان، سنندج، ایران. | ||
| 3دانشیار گروه مدیریت و برنامهریزی آموزشی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران. | ||
| چکیده | ||
| این پژوهش با هدف شناسایی سناریوها و راهبردهای دیپلماسی دانش دانشگاهی برای توسعه بینالمللیشدن دانشگاه کردستان انجام شد. دادههای مطالعه از طریق مصاحبههای نیمهساختارمند با ۲۵ دانشجوی بینالمللی (۱۸ کارشناسی ارشد و ۷ دکتری) گردآوری شد. تحلیل دادهها در دو گام انجام شد. در گام نخست، با استفاده از روش تحلیل لایهای علتی (CLA) چهار لایه بررسی گردید: لایه لیتانی (مشکلات مالی ناشی از شهریههای مقرونبهصرفه به عنوان یک مزیت اقتصادی، محدودیتهای زیرساختی دانشگاه و موانع زبانی که تعاملات آموزشی و اجتماعی دانشجویان را مختل میکند). لایه علتهای نظاممند( ظهور بازارهای غیررسمی خدمات ترجمه و نگارش پایاننامه به همراه فساد اداری و ضعف نظارت، که بیانگر چالشهای ساختاری و دیوانسالارانه است). لایه جهانبینی ( تأثیر ارزشهای فرهنگی و مذهبی به ویژه اشتراکات فرهنگی در جذب دانشجویان و اعتبار دانشگاه در نظامهای رتبهبندی بینالمللی، که موجب ایجاد حس تعلق و امنیت فرهنگی است). لایه استعاره( برداشت دانشجویان از دانشگاه به عنوان «هتل» و خود به عنوان «گردشگر» که نشان از نگرش معاملهگرایانه و موقتی نسبت به تجربه دانشگاهی دارد). در گام دوم، تحلیل سوات انجام شد که نقاط قوت مانند شهریه مقرونبهصرفه، رتبهبندی معتبر و تشابهات فرهنگی را شناسایی نمود؛ در حالی که نقاط ضعف شامل موانع زبانی و پشتیبانی ناکافی، فرصتها (همکاریهای منطقهای و پیشرفت دیجیتال) و تهدیدها (تنشهای سیاسی و بازارهای سایه) برجسته شدند. بر اساس این تحلیل، راهبردهایی از نوع تهاجمی (ترکیب قوتها و فرصتها)، بازنگری (ترکیب ضعفها و فرصتها)، تدافعی (ترکیب ضعفها و تهدیدها) و پایندگی (ترکیب قوتها و تهدیدها) پیشنهاد گردید. | ||
| کلیدواژهها | ||
| دیپلماسی دانش؛ بینالمللی شدن؛ تحلیل سوات؛ تحلیل لایهای علتی؛ دانشجویان بینالمللی | ||
| مراجع | ||
|
| ||
|
آمار تعداد مشاهده مقاله: 150 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 117 |
||