
تعداد نشریات | 31 |
تعداد شمارهها | 362 |
تعداد مقالات | 3,559 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,508,375 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 5,114,571 |
سناریوها و راهبردهای دیپلماسی دانش دانشگاهی برای توسعه بینالمللیشدن دانشگاه کردستان از دیدگاه دانشجویان بینالمللی تحصیلات تکمیلی | ||
مدیریت دانشگاهی | ||
دوره 3، شماره 4 - شماره پیاپی 11، دی 1403، صفحه 78-34 اصل مقاله (1.02 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22034/jam.2025.136398.1005 | ||
نویسندگان | ||
محمد اسدی* 1؛ خلیل غلامی2؛ جمال سلیمی2؛ علی خورسندی طاسکوه3 | ||
1دانشجوی دکتری برنامه ریزی توسعه آموزش عالی، گروه علوم تربیتی، دانشکده علوم انسانی و اجتماعی، دانشگاه کردستان، سنندج، ایران. | ||
2دانشیار گروه علوم تربیتی، دانشکده علوم انسانی و اجتماعی، دانشگاه کردستان، سنندج، ایران. | ||
3دانشیار گروه مدیریت و برنامهریزی آموزشی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران. | ||
چکیده | ||
این پژوهش با هدف شناسایی سناریوها و راهبردهای دیپلماسی دانش دانشگاهی برای توسعه بینالمللیشدن دانشگاه کردستان انجام شد. دادههای مطالعه از طریق مصاحبههای نیمهساختارمند با ۲۵ دانشجوی بینالمللی (۱۸ کارشناسی ارشد و ۷ دکتری) گردآوری شد. تحلیل دادهها در دو گام انجام شد. در گام نخست، با استفاده از روش تحلیل لایهای علتی (CLA) چهار لایه بررسی گردید: لایه لیتانی (مشکلات مالی ناشی از شهریههای مقرونبهصرفه به عنوان یک مزیت اقتصادی، محدودیتهای زیرساختی دانشگاه و موانع زبانی که تعاملات آموزشی و اجتماعی دانشجویان را مختل میکند). لایه علتهای نظاممند( ظهور بازارهای غیررسمی خدمات ترجمه و نگارش پایاننامه به همراه فساد اداری و ضعف نظارت، که بیانگر چالشهای ساختاری و دیوانسالارانه است). لایه جهانبینی ( تأثیر ارزشهای فرهنگی و مذهبی به ویژه اشتراکات فرهنگی در جذب دانشجویان و اعتبار دانشگاه در نظامهای رتبهبندی بینالمللی، که موجب ایجاد حس تعلق و امنیت فرهنگی است). لایه استعاره( برداشت دانشجویان از دانشگاه به عنوان «هتل» و خود به عنوان «گردشگر» که نشان از نگرش معاملهگرایانه و موقتی نسبت به تجربه دانشگاهی دارد). در گام دوم، تحلیل سوات انجام شد که نقاط قوت مانند شهریه مقرونبهصرفه، رتبهبندی معتبر و تشابهات فرهنگی را شناسایی نمود؛ در حالی که نقاط ضعف شامل موانع زبانی و پشتیبانی ناکافی، فرصتها (همکاریهای منطقهای و پیشرفت دیجیتال) و تهدیدها (تنشهای سیاسی و بازارهای سایه) برجسته شدند. بر اساس این تحلیل، راهبردهایی از نوع تهاجمی (ترکیب قوتها و فرصتها)، بازنگری (ترکیب ضعفها و فرصتها)، تدافعی (ترکیب ضعفها و تهدیدها) و پایندگی (ترکیب قوتها و تهدیدها) پیشنهاد گردید. | ||
کلیدواژهها | ||
دیپلماسی دانش؛ بینالمللی شدن؛ تحلیل سوات؛ تحلیل لایهای علتی؛ دانشجویان بینالمللی | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 56 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 3 |