| تعداد نشریات | 31 |
| تعداد شمارهها | 380 |
| تعداد مقالات | 3,726 |
| تعداد مشاهده مقاله | 4,868,456 |
| تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 5,348,019 |
بازدارندههای آزادی علمی اعضای هیات علمی: یک مطالعه کیفی | ||
| مدیریت دانشگاهی | ||
| دوره 3، شماره 3 - شماره پیاپی 10، مهر 1403، صفحه 157-128 اصل مقاله (838.46 K) | ||
| نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
| شناسه دیجیتال (DOI): 10.22034/jam.2025.143769.1109 | ||
| نویسندگان | ||
| احسان پروین* 1؛ هدا نجف پور2 | ||
| 1دکتری مدیریت آموزش عالی، گروه مدیریت و برنامه ریزی آموشی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران | ||
| 2پژوهشگر پسادکتری کارآفرینی، گروه مدیریت و کارآفرینی، دانشکده اقتصاد و حسابداری، دانشگاه رازی، کرمانشاه، ایران | ||
| چکیده | ||
| این پژوهش با هدف شناسایی و تحلیل عوامل بازدارنده آزادی علمی اعضای هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبایی و با رویکرد کاربردی انجام شد. دادههای مطالعه از طریق گردآوری اسناد گذشته و مصاحبههای عمیق با ۱۷ نفر از اعضای هیئت علمی با استفاده از نمونهگیری هدفمند و روش گلوله برفی استخراج گردید. تحلیل تماتیک شش بُعد اصلی شامل عوامل سیاسی، موانع بوروکراتیکی، محدودیتهای امنیتی، فشارهای اقتصادی، مشکلات صنفی و عدم مسئولیتپذیری دانشگاه را نشان داد. یافتهها حاکی از آن است که مداخلات دولتی، سیاستهای دینداری و نظامیگرایی در بُعد سیاسی موجب خودسانسوری و کاهش نوآوری پژوهشی میشوند. همچنین، ابهام قوانین و طولانی بودن رویههای اداری کارایی سیستمهای پشتیبانی پژوهشی را کاهش و هزینههای زمانی را افزایش میدهد. عدم فراهم کردن مصونیتهای پژوهشی و نگرانی از پیامدهای انتشار نتایج، شرایط محیط پژوهشی را تضعیف کرده است. مشکلات صنفی ناشی از فقدان ساختارهای نمایندگی کارآمد و تعامل ناکافی در فرایندهای تصمیمگیری دانشگاهی، مشارکت پژوهشگران را محدود میکند. استفاده از روش دیمتل در بررسی روابط علی-معلولی میان مضامین مذکور، نقش تعیینکننده موانع بوروکراتیکی و تأثیر قوی عوامل سیاسی را مشخص نموده است. نتیجهگیری پژوهش، ضرورت اصلاح سیاستهای اداری، تقویت چارچوبهای حمایتی و تدوین منشورهای اخلاقی جهت بهبود فضای آزادی علمی را به وضوح نشان میدهد. | ||
| کلیدواژهها | ||
| آزادی علمی؛ بازدارندهها؛ بوروکراسی؛ مداخلات سیاسی؛ مسئولیتپذیری دانشگاه | ||
| مراجع | ||
|
| ||
|
آمار تعداد مشاهده مقاله: 105 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 50 |
||