
تعداد نشریات | 31 |
تعداد شمارهها | 358 |
تعداد مقالات | 3,486 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,417,138 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 5,083,005 |
مقایسه اثربخشی درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد به شیوه گروهی و فردی بر افزایش ارزشمندی زندگی و انعطاف پذیری روانشناختی مادران دانش آموزان با نیازهای ویژه | ||
نشریۀ مشاوره توانبخشی | ||
مقاله 3، دوره 1، شماره 1، خرداد 1404، صفحه 27-37 اصل مقاله (541.04 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
مریم ضابط* 1؛ فرشاد زارعی2؛ وحید سرمدی سلطان3؛ سعادت طاهری4؛ نسرین مرادی کماسی5 | ||
1دکتری روانشناسی، مدرس دانشگاه فرهنگیان، کرمانشاه، | ||
2متخصص مشاوره توانبخشی، گروه مشاوره، دانشکده علوم انسانی و اجتماعی، دانشگاه کردستان، سنندج، ایران | ||
3کارشناسی ارشد، مشاوره خانواده، دانشگاه تهران، ایران | ||
4کارشناس ارشد روانشناسی بالینی، روانشناس مرکز توانبخشی معلولین جسمی حرکتی ایران زمین، کرمانشاه، ایران | ||
5کارشناس مشاوره آموزش و پرورش منطقه بیستون، کرمانشاه، ایران | ||
چکیده | ||
روش: پژوهش حاضر نیمهآزمایشی با طرح پیشآزمون و پسآزمون و دورۀ پیگیری یکماهه با گروه گواه بود. جامعهی آماری پژوهش را تمامی مادران کودکان با نیازهای ویژه مراجعهکننده به مراکز توانبخشی و دانشآموزان تحت پوشش آموزش و پرورش استثنایی شهر کرمانشاه تشکیل دادند. نمونه پژوهش 45 نفر از مادران واجد شرایط بودند که اعضای نمونه به صورت هدفمند انتخاب شدن و بهطور تصادفی در دو گروه آزمایشی پذیرش و تعهد به شیوه گروهی(15 نفر) و گروه پذیرش و تعهد به شیوه فردی (15 نفر) و یک گروه گواه (15 نفر) قرار گرفتند. برای جمعآوری دادهها از پرسشنامه ارزشمندی زندگی (2003) و پرسشنامه انعطاف پذیری روانشناختی دنیس و وندروال(2010) استفاده شد. درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد بصورت گروهی و انفرادی 8 جلسه 75 دقیقه ای را بهصورت هفتهای یکبار دریافت کردند و برای گروه گواه مداخلهای ارائه نشد. دادهها با استفاده از آزمون تحلیل کوواریانس آمیخته با اندازهگیری مکرر در نرمافزار SPSS نسخه 26 تحلیل شدند. یافته: نتایج نشان داد که درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد به شیوه فردی و گروهی دربهبود ارزشمندی زندگی و انعطاف پذیری روانشناختی تاثیر دارد(001/0>P). همچنین نتایج نشان داد که درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد به شیوه گروهی نسبت به درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد به شیوه انفرادی نقش بیشتری در بهبود ارزشمندی زندگی مادران دارای فرزند با نیازهای ویژه دارد، اما در متغیر انعطاف پذیری روانشناختی بین درمان های مبتنی بر پذیرش و تعهد به شیوه فردی و گروهی تفاوت معناداری مشاهده نشد. نتیجه گیری: این یافتهها نشان میدهد که هر دو شیوه درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد، چه بهصورت فردی و چه گروهی، بهطور مؤثر به بهبود ارزشمندی زندگی و انعطافپذیری روانشناختی مادران دانشآموزان با نیازهای ویژه کمک میکند. با این حال، شیوه گروهی بهطور خاص تأثیر بیشتری بر افزایش ارزشمندی زندگی این مادران دارد. | ||
کلیدواژهها | ||
درمان مبتنیبر پذیرش و تعهد؛ انعطاف پذیری روانشناختی؛ ارزشمندی زندگی؛ کودکان با نیازهای ویژه | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 41 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 30 |