
تعداد نشریات | 31 |
تعداد شمارهها | 373 |
تعداد مقالات | 3,649 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,665,561 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 5,208,576 |
تحلیل دگرگونی جایگاه کاربریهای مکانمحور شهری در عصر فضای مجازی: نمونهکاوی کتابخانههای سه دانشگاه اصلی زاهدان | ||
فصلنامه مطالعات شهری | ||
مقاله 4، دوره 14، شماره 55، مرداد 1404، صفحه 51-62 اصل مقاله (1.02 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22034/urbs.2025.143060.5131 | ||
نویسنده | ||
امیرحمزه شهبازی* | ||
استادیار گروه جغرافیا و برنامهریزی شهری دانشکده جغرافیا و برنامهریزی محیطی دانشگاه سیستان و بلوچستان، زاهدان ایران. | ||
چکیده | ||
برنامهریزانشهری با این پرسش مواجهند که پیدایش شبکههای جهانی اینترنت، پایگاههای داده علمی با میلیاردها آیتم و شبکههای اجتماعی با میلیاردها عضو، تا چه حدی کتابخانههایدانشگاهی همچون کاربریهای مکانمحور سنتی با تغییر در نقش و جایگاه مواجه ساخته و از قید چهار ویژگی، مکانمعین، شعاع عملکردی معین، آستانه جمعیتی معین و زمان سرویسدهی معین رها شدهاند؟ این پژوهش کاربردی با روش توصیفیتحلیلی و حجمنمونه 480نفر(دانشجویان دکتری، کارشناسیارشد وکارشناسی) با پرسشنامه محققساخته و نمونهبرداری تصادفی در زاهدان (سه دانشگاه سیستانوبلوچستان، دانشگاه علومپزشکی زاهدان و دانشگاه آزاداسلامی زاهدان) انجام شده است. مدل های تحلیل:Uمانویتنی، کروسکالوالیس، کایدو، کرامرزV، جدولمتقاطع، کندالتائوC، کرامرزC و تست نشانه بودند. یافتهها نشانداد، جایگاه سنتی کتابخانههای دانشگاهی دگرگون شده است. بهایناعتبار که 58 درصد دانشجویان گفتهاند به ندرت کتابخانه رفته یا هرگز نرفتهاند. 44 درصد دانشجویان جایگاه سنتی کتابخانهها را کاهشی میدانند. دسترسی به پایگاههای علمی مانند Scopus, SID, در حد معنی داری، سبب اعتقاد دانشجویان به کاهشی بودن جایگاه کتابخانه بود (به استثنای دانشجویان پزشکی و پرستاری).دانشجویان به منابع علمی در هشت پایگاه علمی آکادمیک (Scopus، Web of Science، Pub Med و مشابه آن با میلیاردها آیتم علمی) مراجعه میکنند.نتیجه این که علیرغم پابرجایی نقش و جایگاه کتابخانههای دانشگاهی، پدیده «پژوهش، بدون مراجعه فیزیکی به کتابخانه دانشگاهی» سبب میشود برنامهریزی و تخصیص فضا، محاسبه آستانه جمعیتی و شعاع عملکرد معین، نیازمند بازنگری گردد. نوآوری این پژوهش مراجعه مستقیم به دانشجویان و سنجش میزان مراجعهشان به کتابخانه و ادراکشان از جایگاه کتابخانه است که در پژوهشهای داخلی و خارجی دیده نشد. ادامه پژوهش در کتابخانههای عمومی وگسترش مرزهای دانش مورد تأکید است. | ||
کلیدواژهها | ||
کاربری مکانمحور؛ کتابخانهدانشگاهی؛ زاهدان؛ عملکرد کتابخانهها؛ هوشمصنوعی و اینترنت | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 89 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 13 |