
تعداد نشریات | 31 |
تعداد شمارهها | 357 |
تعداد مقالات | 3,467 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,396,673 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 5,072,535 |
تحلیل دگرگونی جایگاه کاربریهای مکانمحور شهری در عصر فضای مجازی: نمونهکاوی کتابخانههای سه دانشگاه اصلی زاهدان | ||
فصلنامه مطالعات شهری | ||
مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 04 تیر 1404 | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22034/urbs.2025.143060.5131 | ||
نویسنده | ||
امیرحمزه شهبازی* | ||
استادیار گروه جغرافیا و برنامه رزی شهری، دانشکده جغرافیا و برنامه ریزی محیطی، دانشگاه سیستان و بلوچستان زاهدان | ||
چکیده | ||
چکیده: برنامهریزانشهری، بااین پرسش مواجهاند که پیدایش شبکههای جهانی اینترنت، پایگاههای داده علمی با میلیاردها آیتم و شبکههای اجتماعی با میلیاردها عضو، تا چه حدی کتابخانههایدانشگاهی همچون کاربریهای مکانمحور سنتی با تغییر در نقش و جایگاه مواجه ساخته و از قید چهار ویژگی، مکانمعین، شعاع عملکردی معین، آستانه جمعیتی معین و زمان سرویسدهی معین رها شدهاند؟ این پژوهش کاربردی با روش توصیفیتحلیلی و حجمنمونه 480نفر(دانشجویان دکتری، کارشناسیارشد وکارشناسی) با پرسشنامه محققساخته و نمونهبرداری تصادفی، در زاهدان (سه دانشگاه سیستانوبلوچستان، دانشگاه علومپزشکی زاهدان و دانشگاه آزاداسلامی زاهدان)، انجام شده،. مدلهای تحلیل:Uمانویتنی، کروسکالوالیس، کایدو، کرامرزV، جدولمتقاطع، کندالتائوC، کرامرزC و تست نشانه بودند. یافتهها نشانداد، جایگاه سنتی کتابخانههای دانشگاهی دگون شده است.. بهایناعتبار که 58 %دانشجویان گفتهاند به ندرت کتابخانه رفته یا هرگز نرفتهاند. 44 % دانشجویان جایگاه سنتی کتابخانهها را کاهشی میدانند. دسترسی به پایگاههای علمی مانند Scopus, SID, در حد معنی داری، سبب اعتقاد دانشجویان به کاهشی بودن جایگاه کتابخانه بود (به استثنای دانشجویان پزشکی و پرستاری)..دانشجویان، به منابع علمی در 8 پایگاه علمی آکادمیک مانند (Scopus، Web of Science، Pub Med و مشابه آن، با میلیاردها آیتم علمی) مراجعه میکنند.نتیجه اینکه علیرغم پابرجایی نقش و جایگاه کتابخانههای دانشگاهی، پدیده «پژوهش، بدون مراجعه فیزیکی به کتابخانه دانشگاهی» سبب میشود؛ برنامهریزی و تخصیص فضا، محاسبه آستانه جمعیتی و شعاع عملکرد معین، نیازمند بازنگری گردد. نوآوری این پژوهش مراجعه مستقیم به دانشجویان و سنجش میزان مراجعهشان به کتابخانه و ادراکشان از جایگاه کتابخانه است که در پژوهشهای داخلی و خارجی دیده نشد. ادامه پژوهش در کتابخانههای عمومی وگسترش مرزهای دانش مورد تاکید است. | ||
کلیدواژهها | ||
عملکرد کتابخانهها؛ کاربری مکانمحور؛ کتابخانهدانشگاهی؛ زاهدان؛ هوشمصنوعی و اینترنت | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1 |