| تعداد نشریات | 31 |
| تعداد شمارهها | 380 |
| تعداد مقالات | 3,726 |
| تعداد مشاهده مقاله | 4,868,524 |
| تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 5,348,038 |
أمینة قطب وإنتاجها الشعری فی ضوء نظریة الأدب الإسلامی (دراسة وتحلیل) | ||
| مطالعات ادب اسلامی | ||
| مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 08 تیر 1404 | ||
| نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
| شناسه دیجیتال (DOI): 10.22034/jilr.2025.143236.1243 | ||
| نویسندگان | ||
| سامان خانی1؛ سید محمود میرزایی الحسینی* 2؛ روح اله مهدیان طرقبه3 | ||
| 1دانشجوی دکتری زبان و ادبیات عربی دانشگاه لرستان ایران | ||
| 2استاد گروه زبان و ادبیات عربی دانشگاه لرستان ایران | ||
| 3استادیار گروه زبان و ادبیات عربی دانشگاه لرستان ایران | ||
| چکیده | ||
| ادبیات اسلامی، مکتب ادبی مستقلی است که به دنبال انتشار مکاتب ادبی غربی در کشورهای اسلامی مطرح گردید. در قرن بیستم، در چارچوب بیداری اسلامی و تلاش برای بازگشت به خویشتن، مصطلح "ادبیات اسلامی" متمایز از لحاظ اصطلاحی و محتوایی پدیدار شد تا بر تمامی ادبیاتی که برخاسته از تصور اسلامی از جهان، زندگی و انسانیت در هر عصری باشد، اطلاق شود. اولین کسی که تعبیر "ادبیات اسلامی" را در معنای وسیع آن به کار برد و آن را یک مکتب ادبی خواند، سید قطب بود که در مقاله ای با عنوان «روش شناسی ادبیات اسلامی» آن را مطرح کرد، این ایده سپس توسط محمد قطب، نجیب الکیلانی، عماد الدین و سایر منتقدان دنبال شد. امینه بر اساس همین اندیشه، آثار شعری خود را تدوین کرده است، با توجه به اهمیت این رویکرد در شعر امینه قطب و عدم وجود پژوهش مستقل قبلی، این پژوهش بر آن است تا با رویکردی توصیفی- تحلیلی به بررسی جلوههای ادبیات اسلامی در شعر شاعر بپردازد. از مهمترین مضامین شعری شاعر، می توان به شعر جهاد و مقاومت، عفاف و پاکیزگی، تداعی مناسبت های مذهبی و انتخاب دعا و نیایش اشاره کرد؛ بینش اسلامی به قلمرو تجربه ی زنده شاعر، درنگاه وی به زندگی و آنچه در آن است، تسری می یابد. آنچه در قصائد شاعر ، نمود زیادی دارد، پدیده غم و اندوه است اما وی با حصاری از دین ،آن را کنترل می کند. شایان ذکر است که رویکرد شاعر در آثار شعری خود مبتنی بر وسطیت و اعتدال است. | ||
| کلیدواژهها | ||
| مذاهب ادبی؛ نظریه ادبیات اسلامی؛ بینش و دید اسلامی؛ وسطیت درعقل و عاطفه؛ امینه قطب | ||
|
آمار تعداد مشاهده مقاله: 134 |
||