
تعداد نشریات | 31 |
تعداد شمارهها | 359 |
تعداد مقالات | 3,512 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,446,474 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 5,096,193 |
عشق دیوانگی و ازخودبیگانگی: خوانشی فمنیستی از نمایش نامه های بند انگشت و نورگیر از دیوید هِر | ||
پژوهشهای زبانشناسی: نظریه و کاربرد | ||
مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 24 تیر 1404 | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22034/jls.2025.142214.1169 | ||
نویسندگان | ||
الهه جدیدی* 1؛ عرفان رجبی2 | ||
1دانشگاه کردستان دانشکده زبان و ادبیات گروه زبان، ادبیات انگلیسی و زبانشناسی | ||
2عضو هیات علمی گروه زبان و ادبیات انگلیسی دانشگاه کردستان، سنندج] کردستان، ایران | ||
چکیده | ||
این مقاله با نگاهی انتقادیی نمایش نامه های بند انگشت (1974) و نورگیر (1995) از دیوید هِر را از دریچه کتاب سیاست های جنسیتی (1970) نوشتهی کیت میلت و نظریه های خانواده و مردسالاری براساس اثری از کریستین دلفی با عنوان نزدیک به خانه: تحلیل مادیگرایانه از سرکوب زنان (1984) مورد بررسی قرار می دهد. یافته ها در این تحقیق نشان می دهد که چطور سیاست های جنسیتی در این نمایش نامه ها نشان داده می شوند. نظریه میلت نشان می دهد که چطور عشق رمانتیک به عنوان ابزاری برای استثمار زنان عمل می کند که باعث احساس حقارت و در نتیجه جنون در آن ها می شوند. نظریه دلفی در مورد سرکوب زنان به ویژه در نقش های خانگی برای بررسی مفهوم بی گانگی در ساختارهای خانوادگی استفاده شده است. او در این بررسی رابطه زن و مرد در خانه را شبیه به رابطه بین کارمند و کارفرما نشان می دهد . | ||
کلیدواژهها | ||
سیاست های جنسیتی؛ نظریه فمنیستی؛ عشق؛ دیوانگی؛ ازخودبیگانگی | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 3 |