
تعداد نشریات | 31 |
تعداد شمارهها | 359 |
تعداد مقالات | 3,512 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,446,452 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 5,096,164 |
تحلیل شیوههای استفاده از روایت و داستانگویی در آموزشهای جغرافیایی بر اساس تجربیات جهانی | ||
تدریس پژوهی | ||
مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 24 تیر 1404 | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22034/trj.2025.138930.1768 | ||
نویسنده | ||
علیرضا صادقی نیا* | ||
گروه آموزش جغرافیا، دانشگاه فرهنگیان، صندوق پستی 889- 14665، تهران، ایران | ||
چکیده | ||
هدف: در این پژوهش، از طریق تحلیل محتوای کیفی مقالاتی که در حوزه آموزش جغرافیا به چاپ رسیدهاند، مهمترین شیوههای استفاده از داستانگویی در آموزش جغرافیا تحلیل شده است. روش: جامعه آماری این مطالعه شامل مقالاتی است که تا سال 2022 در پایگاههای علمی معتبر در زمینه کاربرد داستانگویی در آموزش جغرافیا به چاپ رسیده اند. ابتدا واژگان کلیدی جغرافیا، روایت، داستانگویی، داستانگویی دیجیتال و «نقشهداستان» در پایگاههای علمی معتبر جهانی جستجو شدند. سپس، دادهها با استفاده از تحلیل محتوای کیفی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. نتایج: نتایج نشان داد که برای آموزش جغرافیا از همه انواع داستانها شامل «داستانگویی سنتی» و «داستانگویی دیجیتال» استفاده شده است، اما مطالعات اخیر بیشتر بر استفاده از «نقشهداستانها» تاکید دارند. همچنین، از روایت برای آموزش تمامی شاخههای دانش جغرافیا در همه مقاطع تحصیلی (ابتدایی تا دانشگاه) استفاده شده است. پژوهشگران اثربخشی روش داستانگویی را در یادگیری همه گروههای سنی تایید کردهاند. صاحبنظران به چند طریق از داستانگویی در آموزش جغرافیا استفاده کردهاند. در روش اول معلم داستان را آغاز و آن را تا پایان ادامه میدهد. در روش دوم، معلم از داستان در فواصل زمانی تدریس برای ارائه توضیحات، تصاویر، مثالها، خاطرات و تجربیات استفاده میکند. در شیوههای نوینتر معلمان از «داستانگویی دیجیتال»، «داستانگویی تصویری» «نقشهداستانها»، «تلفیق داستان با پروژه»، «تلفیق بازی و داستان»، «تلفیق داستان و کاووشگری» و «تلفیق داستان و حل مسئله» استفاده کردهاند. بحث: با توجه به تجربیات جهانی، اثربخشی داستانگویی در انتقال مفاهیم جغرافیایی، درونیسازی ارزشها، درک پیچیدگیهای مکانها، پرورش مهارتها، تفکر انتقادی و فضایی تایید شده است. | ||
کلیدواژهها | ||
گفتمان روایی؛ داستانگویی؛ «نقشهداستان»؛ روش تدریس؛ جغرافیا | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 4 |