| تعداد نشریات | 31 |
| تعداد شمارهها | 382 |
| تعداد مقالات | 3,750 |
| تعداد مشاهده مقاله | 5,123,851 |
| تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 5,416,371 |
بررسی مفهوم «قدرت» در تراژدی آنتیگونه بر مبنای روش تحلیل انتقادی گفتمان فرکلاف | ||
| تحلیل گفتمان ادبی | ||
| دوره 1، شماره 2، آذر 1402، صفحه 1-22 اصل مقاله (766.58 K) | ||
| نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
| شناسه دیجیتال (DOI): 10.22034/lda.2024.140405.1011 | ||
| نویسندگان | ||
| طاهره اله دادی* 1؛ علیرضا اسدی2 | ||
| 1دانشکده ادبیات دانشگاه ایلام | ||
| 2دانشیار زبان و ادبیات فارسی دانشگاه ایلام | ||
| چکیده | ||
| پژوهش حاضر با روش توصیفی تحلیلی به واکاوی مفهوم «قدرت» در تراژدی آنتیگونه بر مبنای نظریۀ گفتمانی فرکلاف پرداخته است. بررسیهای زبانی و گفتمانی نشان میدهد که قدرت به عنوان یک گفتمان مسلط در ساختار بیرونی و درونی این تراژدی تأثیرگذار بوده است. در این تحلیل با توجه به سه رویکرد توصیف، تفسیر و تبیین، مشخص شد که در سطح توصیف: 1. واژگان ساختار سلسلهمراتبی دارند. 2. بیشترین وجه افعال، امری است. 3. در نظام نوبتگیری، شخصیت فرادست به عنوان فرمانروا، بیشترین دیالوگها را به خود اختصاص داده است. 4. از نظر لحن کلام، لحن توبیخآمیز و کنشی در تقابل با لحن ضعیف، التماسی و شکایتآمیز قرار گرفته است. در سطح تفسیر، گفتمان «قدرت متمرکز» با طرح مؤلفههایی چون برقراری نظم و امنیت، حفظ قانون، پاسداشت میهن، قدرت را طبیعیسازی کرده است و گفتمانهای خُرد را به حاشیه رانده و زمینه را برای تثبیت کلانگفتمان قدرت آماده کرده است. در سطح تبیین به عنوان یک فرایند اجتماعی، عواملی چون گذار از نظام کهنه به نو، تقابل پادشاهی و دموکراسی، تقابل زن و مرد در نظام مردسالاری، زمینه ساز شکل-گیری این تراژدی بودهاند در واقع گفتمان حاکم توانسته است با انتقال مجازات از یک فرد فرادست به فرودست، فضا را به سمت تراژدی سوق دهد و از این طریق کارسازی خود را نشان دهد. | ||
| کلیدواژهها | ||
| تراژدی؛ آنتیگونه؛ قدرت؛ فرکلاف؛ تحلیل گفتمان انتقادی | ||
| مراجع | ||
|
آقاگلزاده، فردوس. (1390). تحلیل انتقادی گفتمان، چاپ دوم، تهران: علمی و فرهنگی.
آقاگلزاده، فردوس. سادات غیاثیان، مریم. (1386). «رویکردهای غالب در تحلیل گفتمان انتقادی»، مجله زبان و زبانشناسی، 5، 39- 54.
بنویدی، فاطمه. سجودی، فرزان. (1391).«بازتاب اندیشه هگل در تراژدی آنتیگونه»، نشریه هنرهای زیبا، (17)، 1، 47- 53.
جویس، پیتر. (1391). آشنایی با علوم سیاسی، ترجمه: پرویز بابایی، تهران: معین.
درویشعلی پوراستانه، لیلی. باقری خلیلی، علیاکبر. (1395). «بررسی مقایسهای «ویژه زبان» قدرت در سیاستنامه و نصیحهالملوک»، متنشناسی ادب فارسی، (29)، 1، 35- 54.
سوفوکلس. (1385). افسانههای تبای، ترجمه: شاهرخ مسکوب، چاپ چهارم، تهران: خوارزمی.
شاهسوند بغدادی، پریچهر. عمویی، حامد و حسینخانی، الهام. (1397). «بررسی رابطۀ خودکامگی و آزادی در اسطوره سیاسی آنتیگونه سوفوکلس»، فصلنامه ادبیات عرفانی و اسطورهشناختی، (14)، 53، 207- 242.
فتوحی، محمود. (1391). سبکشناسی [نظریهها، رویکردها و روشها]، چاپ اول،تهران: انتشارات سخن.
فرشیدورد، خسرو. (1388). دستور مفصل امروز، چاپ سوم، تهران: سخن.
فرکلاف، نورمن. (1379). تحلیل انتقادی گفتمان، ترجمه گروهی از مترجمان، تهران: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی.
فوکو، میشل. (1389). نظم اشیاء، مترجم: یحیی امامی، چاپ اول،تهران: پژوهشکده مطالعات فرهنگی و اجتماعی.
گالبرایت، جان کنت. (1381). آناتومی قدرت، ترجمه: محبوبه مهاجر. چاپ دوم، تهران: سروش.
محمودیتازهکند، فاطمه. (1391). «قدرت و زبان در قصههای صمدبهرنگی از دیدگاه تاریخگرایی نوین»، فصلنامه نقد ادبی، (5)، 17، 175- 191
مدنی، سید جلالالدین. (1382). مبانی و کلیّات علوم سیاسی، تهران: اسلامیّه.
میری، افسانه. مهدوی، محمدجواد. شریفی، شهلا. محمودبختیاری، بهروز. (1397). «مقایسۀ قدرت دوشخصیت محوری در رمان آتش بدون دود»، جستارهای زبانی. (47)، 5، 143- 166.
نوابخش، مهرداد. کریمی، فاروق. (1388). «واکاوی مفهوم قدرت در نظریات میشل فوکو»، فصلنامه مطالعات سیاسی، 3. 1- 17.
هنرمند، سعید. (1393). درآمدی بر فوکو: در بارۀ قدرت. گفتمان. آگاهی. تاریخ و فضا. چاپ اول، تهران: جوان.
هیپولیت، ژان. (1365). مقدمه بر فلسفۀ تاریخ هگل. ترجمه: باقر پرهام، چاپ اول، تهران: آگه.
یورگنس، ماریان. فیلیپس، لوئیز. (1389). نظریه و روش در تحلیل گفتمان، ترجمه: هادی جلیلی، چاپ اول، تهران: نی. | ||
|
آمار تعداد مشاهده مقاله: 59 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 50 |
||