
تعداد نشریات | 31 |
تعداد شمارهها | 359 |
تعداد مقالات | 3,517 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,444,273 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 5,094,914 |
کانونی سازی در داستان صد احساس پنهان اثر امی تن | ||
تحلیل گفتمان ادبی | ||
دوره 1، شماره 2، آذر 1402، صفحه 121-141 اصل مقاله (684.86 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22034/lda.2024.140427.1012 | ||
نویسندگان | ||
تهمینه کرد قراچورلو1؛ احمد صدیقی* 2؛ رویا یعقوبی2 | ||
1گروه آموزشی زبان های خارجی دانشگاه آزاد اسلامی تهران جنوب | ||
2گروه زبان های خارجی دانشگاه آزاد اسلامی تهران جنوب | ||
چکیده | ||
بر اساس نظریۀ روایت ژرارد ژنت، در هر داستانی دو پهنۀ داستانی و گفتمانی وجود دارد. پهنۀ داستانی به رویدادها و پهنۀ گفتمانی به تصویر آن رویدادها در متن روایت بستگی دارد. شخصی که روایت میکند راوی است و شخصی که آن تصویر را در دنیای داستانی میبیند شخص کانونیساز است. مسئلۀ روایت دائمی است اما کانونی سازی موقتی است. با کانونی سازی، شخصیت داستان شخصیتهای دیگر را مشاهده کرده و به ایدههای با ارزشی پی میبرد که درک او را عمیقتر میکند. در داستانی که روایتگر اول شخص میباشد، راوی با صدای خاصی رفتار شخص کانونی را باز میگوید تا درک او را از طریق کانونیسازیهای درونی و بیرونی آشکار کند. در داستان صد احساس پنهان، اولیویا راوی اول شخص و شخص کانونی است. بنابراین، راوی و شخص کانونی بر هم انطباق دارند. او صد احساس پنهان کوان، خواهر ناتنیاش را از طریق تجربه و تکگویی درک و بازگویی میکند. مقالۀ حاضر دیدگاه جدید از کارکرد روایت در کانونیسازی را با در نظر گرفتن نظریۀ روایت ژنت بررسی میکند و به این سوال پاسخ میدهد که چگونه نویسنده یا راوی ساختار داستان را از طریق کانونیسازی اولیویا که درک خود را با خواننده به اشتراک میگذارد پایهگذاری میکند. | ||
کلیدواژهها | ||
تفکر درونی؛ وضعیت؛ روایت شناسی؛ درک؛ صدا | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 3 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1 |