| تعداد نشریات | 31 |
| تعداد شمارهها | 382 |
| تعداد مقالات | 3,750 |
| تعداد مشاهده مقاله | 5,114,153 |
| تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 5,413,756 |
کانونی سازی در داستان صد احساس پنهان اثر امی تن | ||
| تحلیل گفتمان ادبی | ||
| دوره 1، شماره 2، آذر 1402، صفحه 121-141 اصل مقاله (684.86 K) | ||
| نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
| شناسه دیجیتال (DOI): 10.22034/lda.2024.140427.1012 | ||
| نویسندگان | ||
| تهمینه کرد قراچورلو1؛ احمد صدیقی* 2؛ رویا یعقوبی2 | ||
| 1دانشجوی دکتری دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران جنوب. گروه زبانهای خارجی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی | ||
| 2استادیار گروه زبانهای خارجی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران جنوب. | ||
| چکیده | ||
| بر اساس نظریۀ روایت ژرارد ژنت، در هر داستانی دو پهنۀ داستانی و گفتمانی وجود دارد. پهنۀ داستانی به رویدادها و پهنۀ گفتمانی به تصویر آن رویدادها در متن روایت بستگی دارد. شخصی که روایت میکند راوی است و شخصی که آن تصویر را در دنیای داستانی میبیند شخص کانونیساز است. مسئلۀ روایت دائمی است اما کانونی سازی موقتی است. با کانونی سازی، شخصیت داستان شخصیتهای دیگر را مشاهده کرده و به ایدههای با ارزشی پی میبرد که درک او را عمیقتر میکند. در داستانی که روایتگر اول شخص میباشد، راوی با صدای خاصی رفتار شخص کانونی را باز میگوید تا درک او را از طریق کانونیسازیهای درونی و بیرونی آشکار کند. در داستان صد احساس پنهان، اولیویا راوی اول شخص و شخص کانونی است. بنابراین، راوی و شخص کانونی بر هم انطباق دارند. او صد احساس پنهان کوان، خواهر ناتنیاش را از طریق تجربه و تکگویی درک و بازگویی میکند. مقالۀ حاضر دیدگاه جدید از کارکرد روایت در کانونیسازی را با در نظر گرفتن نظریۀ روایت ژنت بررسی میکند و به این سوال پاسخ میدهد که چگونه نویسنده یا راوی ساختار داستان را از طریق کانونیسازی اولیویا که درک خود را با خواننده به اشتراک میگذارد پایهگذاری میکند. | ||
| کلیدواژهها | ||
| تفکر درونی؛ وضعیت؛ روایت شناسی؛ درک؛ صدا | ||
| مراجع | ||
|
Bal, Mieke. Narratology: Introduction to the Theory of Narrative. Toronto, London.
U Toronto Press, 2009. https://www.academia.edu
Bal, Mieke. "Narration and Focalization." Narrative Theory, Critical Concepts in
Literary and Cultural Studies. Edited by Mieke Bal, (263-297). Volume I.
Major Issues in Narrative Theory. London and New York. Routledge, 2004.
https://www.jstor.org/stable/1772197
Chatman, Seymour. Story and Discourse, Narrative Structure in Fiction and Film.
New York: Cornell U, 1978. https://ia902900.us.archive.org
Culler, Johnathan. "Story and Discourse in the Analysis of Narrative." The Narrative
Reader (104-109). Ed Martin Mcquillan. London & New York: Routledge,
Jesch, Tatjana. Malte Stein. "Perpectivization and Focalization: Two Concepts—One
Meaning? An Attempt at Conceptual Differentiation." Narratologia. Point of
view, Perspective, and Focalization. Modeling Mediation in Narrative. Ed.
Peter Huhn, Wolf Schmid, Jorg Schonet. Berlin, New York: Walter de Gruyter,
(59-79), 2009. https://www.researchgate.net
Genette, Gerard. Narrative Discourse, An Essay in Method. Translated by Jane E.
Lewis. Ithaca, New York: Cornell U Press, 1983. https://15orient.com
Neelima, V. Dual consciousness: Dilution of Dissent in Mother-Daughter
relationship in the Selected works of Amy Tan. New York, Mercy College,
Palakkad, 2018. http://scholar.uoc.ac.in
Onega, Susana. Garcia Landa. Jose Angel. Narratology: An Introduction.
London, New York: Longman 1996. Pdf. https://www.academia.edu
Sheng, Mei Ma. "'Chinese and Dogs' in Amy Tan’s The Hundred Secret Senses:
Ethnicizing the Primitive à la New Age." Modern Critical Views, Amy Tan.
Ed. Harold Bloom. New York: InfoBase Publishing, (155-169), 2009.
Tan, Amy. The Hundred Secret Senses. London: Harper Perennial, 1995. Print.
| ||
|
آمار تعداد مشاهده مقاله: 48 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 32 |
||