
تعداد نشریات | 31 |
تعداد شمارهها | 361 |
تعداد مقالات | 3,554 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,498,111 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 5,111,049 |
تحلیل نشانه شناختی فیلم بمانی با محور جنسیت | ||
جامعه شناسی فرهنگ و هنر | ||
مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 07 مرداد 1404 | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22034/scart.2025.140192.1421 | ||
نویسندگان | ||
سیمین زمانی* 1؛ حلیمه عنایت2 | ||
1دانشجوی دکتری علوم اجتماعی، دانشکده اقتصاد، مدیریت و علوم اجتماعی، دانشگاه شیراز، شبراز، ایران | ||
2استاد، گروه جامعه شناسی، دانشکده مدیریت، اقتصاد و علوم اجتماعی، دانشگاه شیراز، شیراز، ایران | ||
چکیده | ||
سینما بهعنوان هنر برتر و مدرن نسبت به دیگر هنرها با زمینه اجتماعی جامعه رابطه تنگاتنگی دارد. این محصول فرهنگی از طریق تولید و بازتولید معنا در جایگاه هنری بازنماگر، به شناخت ما از تاریخ و واقعیت اجتماعی رنگ و لعاب میبخشد و به مثابه کارآمدترین عرصه تولید فرهنگی معاصر، علاوه بر کارکردش به عنوان میانجی فهم و شناخت جهان اجتماعی، نگرش حاکم بر دورههای تاریخی، تحول زندگی انسانها و تجربیات زندگی روزمره را نیز بازنمایی میکند. هدف از این مطالعه، واکاوی مفهوم جنسیت یا آنچه زنانه یا مردانه پنداشته میشود، در یک اقلیم خاص (ایلام) است. برای نیل به این هدف از رویکرد نشانهشناسی رولان بارت بهره بردهایم. واکاوی فیلم بمانی، اضطراب حاکم بر فضای زندگی و تنش روانی، مردمِ اسیر فقر، جهل و تعصب در یک جامعه محروم و بسته را به تماشاگر نشان میدهد. داستانی که روایتگر جامعهای سنتی و متعصب که از سر ناآگاهی، تصور و شایعه، الگوهای جنسیتی سنتی(مردسالاری و تعصبگرایی/ خشونت خانگی)، محرومیت، برچسب زدن و افسردگی را به زنان القا میکند. زنان در معرض خشونت زندگی روزمره قرار میگیرند و بهزعم ژیژک، در لایههای زیرین زیست سوژهها خود را بازتولید میکند، آنچنانکه سوژه را از هم خواهد گسیخت و از هم خواهد پاشاند. | ||
کلیدواژهها | ||
بازنمایی؛ نشانه شناسی؛ سینما؛ جنسیت؛ جامعه شناسی زنان | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1 |