
تعداد نشریات | 31 |
تعداد شمارهها | 379 |
تعداد مقالات | 3,713 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,781,870 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 5,304,148 |
اثربخشی الگوی سنجش برخط مبتنی بر نظریه ارتباطگرایی بر ارتقاء کیفیت یادگیری دانشآموزان دوره متوسطه اول | ||
تدریس پژوهی | ||
مقاله 1، دوره 13، شماره 2 - شماره پیاپی 40، تیر 1404، صفحه 1-27 اصل مقاله (1.5 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22034/trj.2025.144096.2207 | ||
نویسندگان | ||
عباس حیدری1؛ حمید رضا مقامی* 2؛ محمد رضا نیلی احمد آباد3؛ عنایت اله زمانپور4؛ اسماعیل زارعی زوارکی5 | ||
1دانشجوی رشته تکنولوژی آموزشی دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران. | ||
2دانشیار گروه تکنولوژی آموزشی دانشگاه علامه طباطبائی،تهران، ایران. | ||
3استاد گروه تکنولوژی آموزشی دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران، | ||
4استادیار گروه سنجش و اندازه گیری دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران. | ||
5استاد گروه تکنولوژی آموزشی دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران. | ||
چکیده | ||
هدف این پژوهش، بررسی اثربخشی الگوی سنجش برخط مبتنی بر نظریه ارتباطگرایی در ارتقای یادگیری عمیق دانشآموزان در محیطهای آموزش مجازی بود. پژوهش حاضر با طرح شبه آزمایشی پیشآزمون-پسآزمون با گروه گواه اجرا شد که در آن ۴۰ دانشآموز پایه هفتم بهصورت تصادفی در دو گروه آزمایش و کنترل قرار گرفتند. گروه آزمایش تحت تاثیر الگوی سنجش برخط قرار گرفتند و در نهایت عملکرد و میانگین نمرات آنها در پس آزمون مورد بررسی قرار گرفت. ابزارهای پژوهش شامل آزمون عملکردی و پرسشنامه یادگیری عمیق بودند که روایی و پایایی آنها پیشتر تأیید شده بود. دادههای کمّی با استفاده از آزمون کوواریانس تحلیل شدند و بخش کیفی که مربوط به طراحی الگوی سنجش برخط بود، با تحلیل مصاحبههای نیمهساختاریافته با خبرگان آموزشی انجام گرفت. نتایج نشان دادند که میانگین نمرات گروه آزمایش بهطور معناداری بالاتر از گروه کنترل بود (73/13 در برابر 96/10) و ضریب اثر بالا (566/0) اثربخشی مدل را تأیید کرد. همچنین تحلیل کیفی داده ها، منجر به طراحی الگویی با چهار مؤلفه «مربی»، «فراگیر»، «روشها» و «ابزارها» شد که تعامل میان آنها یادگیری فرایندی را در حین سنجش ارتقاء میداد. انطباق الگوی طراحیشده با ابعاد یادگیری معنادار طبقهبندی فینک نیز مورد تأیید قرار گرفت. نظر سنجی دانش آموزان، نشان ازواقع گرایانه و منصفانه بودن نمره های کسب شده داشت. یافتهها مؤید آن است که مدل پیشنهادی با بازتعریف نقشهای سنتی سنجش، میتواند مبنایی برای تحول در آموزش الکترونیکی و تحقق «سنجش به مثابه یادگیری» باشدکه مهم ترین مشخصه آن، همزمانی فرایند سنجش و تدریس است. | ||
کلیدواژهها | ||
یادگیری عمیق؛ سنجش برخط؛ ارتباطگرایی؛ آموزش مجازی؛ سنجش به مثابه یادگیری | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 148 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 19 |